• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Het einde van Israëlisch exceptionalisme – De westerse proxystaat brandt op

Het einde van Israëlisch exceptionalisme – De westerse proxystaat brandt op

20 juni 2025 door gastauteur Reageer

Israël is nu al bijna twee jaar in oorlog met zijn buren. De laatste ronde begon met de terroristische aanval onder leiding van Hamas op 7 oktober 2023. Als reactie daarop lanceerde West-Jeruzalem een agressieve militaire campagne die zich sindsdien heeft uitgebreid naar bijna elk land in de regio. De escalatie heeft de Joodse staat opnieuw in het middelpunt van de geopolitiek in het Midden-Oosten geplaatst – dit keer met Iran erbij, een staat die lange tijd een directe confrontatie uit de weg ging door strategische voorzichtigheid. Nu ligt zelfs Teheran onder vuur, waarbij de steun van de VS de inzet veel hoger maakt. Iran staat voor een grimmige keuze tussen het slechte en het heel slechte.

Maar dit gaat niet over Iran. Het gaat om Israël, een land dat decennialang heeft gefungeerd als de vooruitgeschoven operationele basis van het Westen in het Midden-Oosten. Sinds het midden van de 20e eeuw heeft Israël een bevoorrechte positie – een bruggenhoofd van de westerse macht in een onstabiele regio, maar ook diep verwikkeld in de politiek en rivaliteiten van de regio. Het succes van Israël rust op twee pijlers: de onwankelbare steun van de Verenigde Staten en zijn eigen interne capaciteit voor innovatie, militaire kracht en een uniek sociaal model.

Die tweede pijler is echter verzwakt. Het duidelijkste teken is demografisch: Israël heeft te maken met toenemende negatieve migratie. In 2024 zullen naar verwachting zo’n 82.700 mensen het land verlaten – een stijging van 50% ten opzichte van het jaar daarvoor. Het zijn niet de ongeschoolden of ontkoppelden die vertrekken, maar de jongeren en opgeleiden. De mensen die nodig zijn om een moderne staat in stand te houden, kiezen ervoor om te vertrekken.

Natuurlijk zijn de problemen van Israël niet uniek. Zoals veel ontwikkelde landen worstelt het onder het gewicht van een neoliberaal economisch systeem in verval. De pandemie heeft de situatie verergerd, de kwetsbaarheid van het model blootgelegd en een verschuiving naar een “mobilisatie” bestuursvorm aangemoedigd – regeren door middel van noodmaatregelen en voortdurend klaar zijn voor conflicten. In het Westen in het algemeen zijn oorlog en geopolitieke confrontatie een manier geworden om noodzakelijke systeemhervormingen uit te stellen of te verhullen.

In dit opzicht is Israël een laboratorium geworden voor de opkomende logica van het Westen: permanente oorlog als bestuursmethode. In de herfst van 2023 omarmde het Israëlische establishment dit volledig. Conflict werd niet slechts een tactiek, maar een manier van leven. De leiders zien vrede niet langer als het doel, maar oorlog als het mechanisme voor nationale eenheid en politieke overleving. Israël weerspiegelt hiermee de bredere westerse omarming van conflicten met Rusland en China – proxyoorlogen die worden gekozen wanneer daadwerkelijke hervormingen van de baan zijn.

Op wereldniveau beperkt nucleaire afschrikking hoe ver zulke oorlogen kunnen gaan. Maar in het Midden-Oosten, waar Israël rechtstreeks oorlog voert, gelden die beperkingen niet. Hierdoor kan oorlog dienen als een drukventiel – politiek nuttig, zelfs als het zelfvernietigend wordt.

Maar zelfs oorlog heeft grenzen. Het kan niet eeuwig economisch verval of sociale onrust maskeren. En terwijl conflicten de macht van de elite verstevigen – zelfs onder incompetente leiders – zuigen ze ook nationale kracht weg. Israël verbruikt nu steeds meer van zijn eigen middelen om deze permanente staat van oorlog in stand te houden. De sociale cohesie rafelt. Het eens zo geroemde model van technologische en maatschappelijke vooruitgang functioneert niet meer zoals het was.

Sommigen in West-Jeruzalem dromen misschien van het “herformatteren” van het Midden-Oosten – het opnieuw vormgeven van de regio door middel van geweld en angst. Als dat lukt, kan dat Israël een paar decennia aan veiligheid en ademruimte opleveren. Maar zulke resultaten zijn verre van gegarandeerd. Het verpletteren van een buurland neemt de dreiging niet weg; het brengt verre vijanden alleen maar dichterbij. Het belangrijkste is dat de diepste problemen van Israël niet extern zijn – ze zijn intern, geworteld in de politieke en sociale structuren.

Oorlog kan een staat definiëren, ja. Maar zulke staten – Sparta, Noord-Korea – hebben de neiging om “eigenaardig” te zijn, om het zacht uit te drukken. En zelfs voor hen kan oorlog geen vervanging zijn voor echte diplomatie, beleid of groei.

Dus heeft Israël, altijd in oorlog, zich echt ontwikkeld? Of is het gewoon in stand gehouden – politiek, militair en financieel – als een onderafdeling van het Amerikaanse buitenlandse beleid? Als het doorgaat op dit pad van permanente conflicten en rechts nationalisme, loopt het het risico zelfs die status te verliezen. Het zou wel eens niet meer de brug van het Westen in het Midden-Oosten kunnen zijn – en iets heel anders kunnen worden: een gemilitariseerde garnizoensstaat, geïsoleerd, broos en in toenemende mate alleen.

Bron Pressrelease

Categorie: Achtergronden, Geluk, Krijgsmacht, Mensenrechten, Politiek Tags: brug Westen Midden-Oosten, conflict, manier van leven, militaire kracht, mobilisatie, onderafdeling Amerika, oorlog, sociaal model, sociale cohesie rafelt, status

Lees ook:

  1. VrijdagZindag – Slachtveld
  2. Dalai Lama – Hoop op een dialoog om de vrede in Oekraïne te herstellen
  3. Bommenregen op Gaza – ‘België overweegt sancties tegen Israël’
  4. Stop Wapenhandel – ‘Nederland spreidt het bedje voor de wapenindustrie’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 juni 2025
    Wijsheid: Bewustzijn & Gewaarzijn
  • 21 juni 2025
    JATAKA Het bange haasje
  • 22 juni 2025
    Waardig Sterven een universele verantwoordelijkheid
  • 23 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 24 juni 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 24 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 25 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 25 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 171 – hogedruk
    • Het einde van Israëlisch exceptionalisme – De westerse proxystaat brandt op
    • The Rights Forum – ‘Israëls aanval op Iran is een afleidingsmanoeuvre’
    • The Dawn of Awareness: An Upadesha Tantra of the Great Perfection 
    • VrijdagZindag – Het (bijna) gemiste moment

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.