• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Filmmaker Scorsese – maken film over Dalai Lama Kundun was een ‘spirituele daad’

Filmmaker Scorsese – maken film over Dalai Lama Kundun was een ‘spirituele daad’

14 juni 2025 door gastauteur Reageer

Na 28 jaar wordt Martin Scorsese’s Oscar-genomineerde maar zelden vertoonde ‘Kundun’ vertoond op het Tribeca Festival in New York ter ere van de 90e verjaardag van de Dalai Lama.

Het maken van Martin Scorsese’s Oscar-genomineerde film Kundun uit 1997 was een ‘spirituele daad’ en een ‘zeer persoonlijk en speciaal project’, zei de legendarische filmmaker tijdens een zeldzame openbare vertoning van de film op het grote scherm op het Tribeca Festival in New York.

De vertoning op vrijdag was onderdeel van wereldwijde festiviteiten ter ere van de 90e verjaardag van de Dalai Lama. Kundun kronieken uit het vroege leven van de Tibetaanse spirituele leider, vanaf zijn ontdekking als de 14e Dalai Lama als een jong kind in Tibet aan zijn vlucht naar ballingschap in India op de leeftijd van 23 na de Tibetaanse opstand tegen de Chinese overheersing in 1959.

‘De ervaring van het maken van Kundun heeft mijn leven op veel verschillende manieren ten goede veranderd,’ vertelde Scorsese het publiek in het New Yorkse SVA Theatre, waar Kundun – wat ‘aanwezigheid’ betekent in het Tibetaans, een eerbiedige titel voor de Dalai Lama – werd vertoond in het originele 35mm-formaat voor honderden aanwezigen, waaronder Scorsese-fans en leden van de Tibetaanse gemeenschap.

De film vormt een dramatisch verschil met de typische misdaadepossen van de regisseur, zoals Goodfellas (1990) en Casino (1995). In tegenstelling tot deze veelgeprezen werken blijft Kundun grotendeels ontoegankelijk op grote streamingplatforms, waardoor de vertoning op Tribeca een felbegeerde ervaring is voor filmliefhebbers.

‘Het is een grote blinde vlek bij een filmmaker wiens werk ik het meest heb gezien en enorm invloedrijk is voor mijn liefde voor cinema en het werk dat ik doe,’ vertelde Giovanni Lago, een in New York gevestigde schrijver en podcaster, aan RFA. ‘Om de een of andere reden kun je het niet vinden op streaming apps. Je kunt het niet online vinden … Dus om het op film te zien op Tribeca met Martin Scorsese zelf die het introduceert is gewoon het perfecte recept.’

Na de voltooiing van de film zette de Chinese regering Disney onder druk om het project volledig te schrappen. Hoewel Disney de film uiteindelijk een beperkte kerstrelease gaf in 1997, verontschuldigde de toenmalige CEO van het bedrijf, Michael Eisner, zich publiekelijk voor de productie. ‘Het slechte nieuws is dat de film werd gemaakt; het goede nieuws is dat niemand er naar keek,’ zei Eisner destijds. ‘Ik wil mijn excuses aanbieden en in de toekomst moeten we voorkomen dat dit soort dingen, die onze vrienden beledigen, gebeuren,’ zei hij.

Tot op de dag van vandaag is Kundun niet beschikbaar op grote streamingplatforms, waaronder Disney’s eigen service, Disney+.  ‘De Chinese regering heeft consequent alle films over de Dalai Lama die in het Westen zijn geproduceerd onderdrukt … omdat als deze films in China zouden worden vertoond, het publiek op het vasteland een beter begrip zou krijgen van wie de Dalai Lama werkelijk is,’ vertelde Kunga Tashi, Tibetaans verbindingsofficier bij het in Washington gevestigde kantoor van de Tibetaanse regering in ballingschap, aan RFA.

China verbood Scorsese, scenarioschrijfster Melissa Mathison en zelfs haar toenmalige echtgenoot Harrison Ford – die niet direct betrokken was bij de film – om het land binnen te komen. Dit weerspiegelt de complexe relatie tussen Hollywood en China, waar toegang tot de lucratieve Chinese markt vaak belangrijker is dan artistieke expressie. Soortgelijke verboden troffen acteur Brad Pitt voor zijn rol in Seven Years in Tibet (1997) en Richard Gere voor zijn pleidooien voor Tibet.

‘Gezien het feit dat China consequent heeft geprobeerd om de distributie en vertoning van deze film te beperken en te onderdrukken … geloof ik dat deze vertoning in de financiële hoofdstad van de VS een grote overwinning is voor de Tibetaanse race, en een kwestie van trots en vreugde voor mij als Tibetaan,’ vertelde Tara Lobsang, een Tibetaanse ondernemer en kunstenaar die in New York woont, aan RFA.

Het maken van Kundun was een diepgaande spirituele reis voor Scorsese, een rooms-katholiek die een paar jaar eerder religieuze controverse uitlokte en zelfs met de dood werd bedreigd voor The Last Temptation of Christ (1988). Mathison, die het scenario schreef voor Steven Spielbergs E.T. the Extra-Terrestrial (1982), bracht Scorsese het script voor Kundun en zette de regisseur op wat hij beschreef als zijn eigen ‘spirituele verkenningstocht’.

‘Ik was altijd al geïntrigeerd door het Tibetaanse boeddhisme en de aard van de Tibetaanse cultuur,’ vertelt Scorsese. ‘Het leek heel ver van mijn ervaring af te staan. Maar films maken was voor mij altijd een weg naar ontdekking: ontdekking van nieuwe uitdrukkingsvormen… van verschillende culturen, (en) verschillende manieren van bestaan.’

Scorsese voltooide het script met Mathison na overleg met de Dalai Lama zelf tijdens een bijeenkomst in Mathisons huis in Wyoming, waarbij hij de authenticiteit en eerbied voor het project benadrukte. Maar de productie van de film bleek net zo uitdagend als het onderwerp gevoelig lag voor China.

Met behulp van de Noordelijke Sahara en het Atlasgebergte en speciaal gebouwde sets – om de winter- en zomerpaleizen van de Dalai Lama, het Potala Paleis en de Norbulingka, en de straten van de Tibetaanse hoofdstad Lhasa uit te beelden – creëerde de crew nauwgezet een overtuigende illusie van Tibet in Marokko.

‘Nu de Dalai Lama zijn 90e verjaardag nadert, vieren we niet alleen een leven – we vieren een kracht van mededogen die elke hoek van de wereld heeft geraakt,’ zei Tencho Gyatso, voorzitter van de International Campaign for Tibet. ‘Zijn boodschap is een oproep om het beste in de mensheid wakker te maken: moed zonder woede, kracht zonder geweld en liefde zonder grenzen. Dit wereldwijde eerbetoon is onze collectieve inspanning om dat licht uit te dragen.’

Veel andere oorspronkelijke castleden, waaronder Tenzin Thuthob Tsarong en Gyurme Tethong die twee van de drie acteurs speelden die de Dalai Lama op verschillende leeftijden in de film portretteerden, waren ook aanwezig bij de vertoning. Het maken van Kundun was net zo’n ‘spirituele daad’ voor de Tibetaanse castleden, adviseurs, ambachtslieden en crewleden als voor Scorsese zelf, zei de regisseur.

Bron RFA, artikel is ingekort. Omslagfoto NBA.

Categorie: Achtergronden, Dalai Lama, Filmbespreking, Geluk, Media, Tibetaans boeddhisme Tags: China, Kundun, New York, Tibet, verjaardag

Lees ook:

  1. Verjaardag verdwijning Panchen Lama herdacht
  2. Demonstratie bij Chinese ambassade in Den Haag voor vrijlating van Panchen Lama
  3. Tibetaanse protesten in New York tegen Chinese propaganda over Tibet
  4. Speciale rapportage over de onderdrukking van China in Tibet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 13 juni 2025
    Kesa en Rakusu naaiworkshop
  • 16 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 17 juni 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 17 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 17 juni 2025
    Zenmeditatie Maastricht
  • 18 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 18 juni 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • 18 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 532
    • Jelle Seidel: ‘We zijn geen tegellichters maar richten ons op de analyse’
    • Compassie in Actie – Voedselkast langs de weg
    • B’eter: kerstpompoen versimpeld tot doordeweekse maaltijd
    • Filmmaker Scorsese – maken film over Dalai Lama Kundun was een ‘spirituele daad’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.