• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Spiritualiteit in de zorg

Spiritualiteit in de zorg

29 april 2019 door Edel Maex

Ik hield van haar omdat ze zo intelligent was
en nu ligt ze hier stil
en ik hou nog altijd van haar

Ik hield van haar omdat ze zo lief kon lachen
en nu ligt ze hier uitdrukkingsloos
en ik hou nog altijd van haar

Ik hield van haar omdat ze zo mooi was met haar lange haar
en nu ligt ze hier bleek en kaalgeschoren
en ik hou nog altijd van haar

Ik hield van haar omdat …
In deze tekst, gebaseerd op Isabel Allende ’s Paula, beschrijft een moeder haar gevoelens bij het ziekbed van haar dochter. Een levenslustige meid, in haar twintiger jaren, pas gehuwd, en in een diep coma door een ernstige neurologische aandoening. Een coma waaruit ze nooit meer zal ontwaken.

We leven in twee werelden. Een wereld waar dingen een functie hebben, waarin we lukken en mislukken, mooi en lelijk zijn, intelligent en dom, lief en wreed. En dan is er het ogenblik waarin het leven ons hele verhaal laat ineenstuiken. Waarin het leven ons terugwerpt in een wereld waarin alles wat ons verhaal zin leek te geven, wegvalt en er niets meer overblijft.

Niets? Of toch?
Isabel Allende toont het ons het tegendeel. Maar wat rest ons als alles wegvalt?

In een column na het busongeval waarin 22 kinderen het leven lieten op een skivakantie schrijft Hugo Camps: ‘Zelf zou ik niet weten tot wie ik moet bidden om verdriet te stollen, maar voor veel mensen is dat anders. Bij uitzichtloosheid biedt hun Opperwezen een laatste strohalm.’

Maar is het echt dat wat mensen zoeken in dergelijke ogenblikken, een laatste strohalm? Het lijkt mij al te naïef. Zelf heb ik moeite om te geloven dat het dat is wat mensen drijft. Maar wat dan wel?

In een les boeddhisme voor hogeschoolstudenten, amper enkele jaren jonger dan Isabel Allende ‘s Paula, kwam de vraag naar boven: zijn religies nodig in een samenleving?

Bij het op een rijtje zetten van alle argumenten die in de discussie met de studenten naar boven kwamen, werd al snel duidelijk dat alles wat als vernauwend en inperkend ervaren werd een tegenargument was en alles wat openheid bevorderde een argument pro.

Een beperkend moralisme waarin van alles moet of niet mag werd afgewezen, maar een traditie die mensen helpt om hun hart te openen en met liefde en mededogen met elkaar om te gaan werd al heel waardevol ervaren. Een eng wereldbeeld werd afgewezen maar een open geest werd gezien als een grote waarde.

Waar we op uitkwamen was openheid, openheid van geest en openheid van hart.

Zou het dat zijn wat ons rest als ons verhaal ineenstuikt? Zou het dat zijn wat overblijft als alles wegvalt? Openheid van geest en openheid van hart. Zou het dat zijn waar we samen op terugvallen als het leven ons ontwijkt?

We missen de taal hiervoor. Er is een tijd geweest dat het geloof de mensen hiervoor een taal wist aan te reiken. De realiteit van ziekenhuizen en zorginstellingen toont ons dat dit niet langer het geval is. We leven in een plurale en geseculariseerde samenleving. En toch hebben mensen misschien wel meer dan ooit behoefte aan spiritualiteit.

Openheid van hart en openheid van geest is van alle mensen, transcultureel en niet gebonden aan een bepaalde levensbeschouwing. Het is voor mij de enige bruikbare definitie van spiritualiteit in de zorg.

Het zou kunnen dat een psycholoog Isabel Allende had proberen te overtuigen om niet de godganse dag bij haar dochter te zitten, om wat meer aan zichzelf te denken, dat haar dochter haar toch niet kan horen …

Het zou ook kunnen dat een psycholoog met een open geest en een open hart bij haar was komen zitten, bereid om haar angst, haar verdriet, haar wanhoop te delen.

Deze openheid is het enige wat het onlenigbare verdriet draagbaar maakt, het enige wat de moed geeft om doorheen de wanhoop verder te gaan, het enige wat ons toelaat mekaar als mensen terug te vinden.

Spiritualiteit is van iedereen, niet van een bepaalde beroepsgroep. Het is wat zorg van een mechanisch tot een menselijk gegeven maakt. Eigenlijk zou iedereen die in de zorg werkt hiervan doordrongen moeten zijn. Van de poetsvrouw tot de arts tot de directeur.

Vanuit het neoliberale discours klinkt natuurlijk de vraag: wat brengt ons dat op? Het antwoord is eenvoudig: niets. De keuze hiervoor zal nooit een economische keuze zijn. Misschien wel een politieke. Het is in iedere geval aan iedere politieke partij om hier een standpunt in in te nemen

  • LEVEN IN DE      MAALSTROOM blog

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Edel Maex, Teisho Tags: Edel Maex, houden van, Isabel Allende, spiritualiteit, zorg

Lees ook:

  1. ‘Aanwezigheid van vrouwen in het boeddhisme opnieuw herzien’
  2. Edel Maex – waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel?
  3. Wie ben jij?
  4. Edel Maex – waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel? (2)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    30 april 2019 om 09:58

    Edel, je lijkt veel te zeggen. Maar wat?
    Openheid van hart en openheid van geest…..ja…?
    Spiritualiteit is van iedereen…..ja…?
    Openheid…wat is dat?
    Is het wat?
    Met groet.

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.