• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Transmissie -geen diploma van verlichting

Transmissie -geen diploma van verlichting

8 juli 2017 door gastauteur

Binnenkort krijgen Cornelia Wierenga en Willem Scheepers van Zentrum in Utrecht transmissie van zenleraar Nico Tydeman. Willem Scheepers: ‘En dat roept natuurlijk van alles bij ons op waaronder ook twijfel: ben ik dit waardig, kan ik dit waarmaken, kan ik dit echt leven?’

Het Utrechtse Zentrum staat sinds 1995 onder leiding van Willem Scheepers. Hij is vaste leraar in de doorgaande groepen, samen met Nico Tydeman en Cornelia Wierenga.

Volgens de zentraditie is het overdragen van de dharma (de leer, het inzicht) begonnen bij Shakyamuni Boeddha toen hij preekte op de Gierenberg. Toen hij op het punt stond te gaan preken, hield hij een bloem omhoog, draaide die tussen zijn vingers en toonde haar aan de verzamelde toehoorders. Iedereen zweeg… Alleen Mahakashyapa glimlachte.

Toen zei de Boeddha: ‘Ik bezit het kostbare oog van de ware dharma, de wonderbaarlijke geest van nirvana, de ware vorm van het vormloze en de subtiele dharmapoort, onafhankelijk van woorden, overgeleverd voorbij elke leerstelligheid. Ik heb het hierbij toevertrouwd aan Mahakashyapa.’

In zijn laatste boek ‘Transmissie en transcendentie’ zegt Nico Tydeman hierover:

‘Iedereen werd stil en ook de Boeddha bleef zwijgen. De stilte duurde eindeloos voort. Toen hij opkeek zag hij Mahakashyapa glimlachen. Te midden van de menigte kijken de twee mannen elkaar in de ogen. De een toont een bloem, de andere een glimlach.

De Boeddha gaf een uiteenzetting van zijn leer aan de hand van één enkel gebaar en Mahakashyapa liet zijn inzicht blijken met een enkele woordeloze glimlach, de glimlach van herkenning. Daarna gaf de Boeddha pas uitleg:

‘Ik bezit het kostbare oog van de ware dharma’: het dharma-oog is het gewone oog dat geoefend is om het ongewone te zien in het gewone.

‘de wonderbaarlijke geest van nirvana’: het mysterie van het universum, dat niet verschillend van jouw en mijn geest is, dat zich openbaart als de preoccupatie met het ‘ik-mij-mijn’ is opgehouden.

‘de ware vorm van het vormloze’: ik zie de wereld der verschijnselen met het oog dat tegelijk het vormloze ziet, de leer van Sunyata (volstrekte en voortdurend veranderende openheid).

‘Ik ben de subtiele dharmapoort’: door mij kan iedereen de dharma leren kennen, de dharma die subtiel is, nauwelijks te zien.

En dat alles: ‘onafhankelijk van woorden, overgeleverd voorbij elke leerstelligheid’: dit is het grote zen-adagium dat sinds Bodhidharma elke zenstudent begeleidt.

En de Boeddha besluit: ‘Ik heb het toevertrouwd aan Mahakashyapa’: met deze woorden hoopt elke zenleraar transmissie te geven aan tenminste één leerling die net als Mahakashyapa met een glimlach heeft beantwoord, bij wijze van ‘begrepen meester’.

En op deze wijze beoogt de zentraditie zich voort te zetten’.

(geciteerd uit: Nico Tydeman, Transmissie en transcendentie, Asoka, 2013)

Willem Scheepers: ‘In de tijd dat ik met zen begon en het allemaal nieuw was, betekende dharmatransmissie zoiets als een brevet van verlichting en leraarschap. Over verlichting bestonden veel prachtige en hoogstaande ideeën en plaatjes. Nog steeds. En het is lastig om je daarvan los te maken: ook nu nog.

Maar duidelijk is inmiddels wel dat transmissie geen overdracht is van verlichting of van goed leraarschap.

Nico spreekt van: het geven van het vertrouwen. Een leraar geeft je het vertrouwen om de dharma door te geven; een vertrouwen dat je krijgt, ondanks ook de gebreken en tekortkomingen die elke dharma-houder onvermijdelijk aankleven.

Steeds duidelijker wordt het waarom we zeggen dat het er in zen over gaat om werkelijk ‘gewoon’ mens te worden; zonder poespas, zonder rang of stand, met stof overdekt maar met glanzende ogen. Maar elk plaatje kan misleiden zo gauw je het fixeert. Zo ook dit.

Zen is: altijd weer elk plaatje of idee achter je laten en bereid zijn de open ruimte van dit leven onbezwaard en onvervaard binnen te gaan.

Binnenkort krijgen Cornelia en ik transmissie van onze leraar Nico Tydeman en dat roept natuurlijk van alles bij ons op waaronder ook twijfel: ben ik dit waardig, kan ik dit waarmaken, kan ik dit echt leven?

We kunnen alleen maar ons uiterste best doen om er iets van te maken en voldoende bij zinnen te blijven. En dat betekent paradoxaal genoeg dat ik een hoop moet laten gaan, om te beginnen deze zenuwachtige vragen omtrent mezelf. Want het gaat hier niet over mij of over Cornelia, maar over iets veel groters dat we dharma noemen en dat zich niet aflatend uitdrukt door ons leven heen.

Van en met Nico leerden Cornelia en ik dat transmissie voortdurend plaatsvindt: niet alleen in het onderricht of in koanstudie, maar in elk contact dat je hebt. En die transmissie is wederzijds. De dharma werkt onafgebroken door.

In de inleiding van mijn boekje schreef ik dat de belangrijkste transmissie tussen Nico en mij plaatsvond in de ‘gewone’ gesprekken die we hadden, na of tijdens het officiële ‘zenwerk’. Dat geldt ook voor Cornelia in haar gesprekken en ontmoetingen met hem.

Ik ben hem enorm dankbaar voor al die persoonlijke ontmoetingen waarin hij me bevrijde van al teveel ideeën en plaatjes omtrent zen en mezelf; en waarin de humor een essentieel bestanddeel was. Naast de ‘serious stuff’ hebben we ook erg veel gelachen, wat voor mij telkens weer een verlichtende ervaring bleek te zijn, in de zin van helderheid en lichtheid. Dat merkte ik meestal pas op als ik naar huis fietste en me afvroeg waarom ik me zo licht voelde. Dat samengaan van essentie, lichtheid en humor is ook Cornelia’s ervaring.

Beide voelen we ons enorm dankbaar naar Nico voor al zijn inspanningen gedurende meer dan vijftig jaar: om dit pad te verkennen en te verlichten; voor zichzelf en voor iedereen die de mazzel had en heeft zijn pad te kruisen.

We weten inmiddels dat transmissie geen diploma van verlichting is. We zijn een hoop illusies – ook op dit gebied – kwijt geraakt, gelukkig. Wat het dan wel is?

Dat hebben we uit te zoeken. Eén ding is wel duidelijk: het scheept ons ook op met een probleem want je wordt geacht minstens één opvolger aan te wijzen in dit leven.

Dat wordt dus wel opschieten want beide zijn we niet meer zo piep.’

Bron Zentrum/Willem Scheepers, site 9 juni 2017. Foto’s Pixabay.

Lees ook de teisho’s van Edel Maex over transmissie

https://boeddhistischdagblad.nl/boeddhisme/teisho/76469-wat-is-transmissie/

https://boeddhistischdagblad.nl/boeddhisme/teisho/76592-wat-is-transmissie-vervolg/

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Zen Tags: Cornelia Wierenga, dharma, Nico Tydeman, transmissie, Willem Scheepers

Lees ook:

  1. Niko Tydeman – transmissie aan acht zenleraren
  2. Dalai Lama – belang boeddhadharma belangrijker dan die van een leraar
  3. Niet-weten als passe-partout: zen
  4. Zenboeddhiste Judith Bossert

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
04 jun
Lezing 3 principal aspects of the path
4 jun 23
04 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
4 jun 23
04 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
4 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 133 – rijkswegen
    • Aanleg stuwdam – China jaagt lokale Tibetaanse bevolking van hun land
    • De Boeddha
    • “Ik dacht dat ik gek werd.” in 2Doc: Alleen thuis met een dienstwapen
    • VrijdagZindag – Dilemma

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens