• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Zeshin – De Chinese theeceremonie

Zeshin – De Chinese theeceremonie

14 september 2016 door Zeshin van der Plas

Thee en boeddhisme kennen een lange traditie die begint bij de Indiase monnik Bodhidharma. De legende vertelt dat Bodhidharma  negen jaar lang op de Berenoorberg in meditatie met zijn gezicht naar de muur zat. Om dat hij het niet kon verkroppen dat hij telkens weer tijdens zijn meditatie in slaap viel, sneed hij in woede zijn oogleden af en smeet ze weg. Vanuit de oogleden groeide de theestruik.

Maar geen legende is dat tijdens de Tang-dynastie (618-907) monniken in boeddhistische kloosters tijdens hun soms uren durende meditaties thee dronken om wakker te blijven. Dit gebruik zou voor het eerst in het Lingyang-klooster op de berg Taishan zijn begonnen en zich van daaruit verbreid hebben. Dit is een traditie geworden die tot op heden ten dage nog steeds beoefend wordt en in Japan ‘Sarei’ heet..

Terwijl het bij de Japanse theeceremonie gaat om esthetiek en ritueel, gaat het bij de Chinese theeceremonie om proeven en smaken leren kennen. De Chinese theeceremonie zou je kunnen vergelijken met de Franse wijnproeverij, het gaat om thee leren waarderen, om geur, smaak en beleving. Tijdens de culturele revolutie in China is de theeceremonie in onbruik geraakt- het werd gezien als een bourgeoisie aangelegenheid en verdween uit het culturele leven. De laatste paar jaar is er weer een opleving en verschijnen de theemeesters uit hun anonimiteit en brengen de ethiek van deze tweeduizend jaar oude ceremonie weer tot leven. Veel theehuizen zijn weer geopend en de drie theescholen van China geven weer onderricht.

Het Zencentrum Bemmel wil deze vorm van theeceremonie meer bekendheid geven. Theezetten is een kunst en heeft de hand van een meester nodig om haar kwaliteiten naar voren te brengen. Het centrum heeft daarom theemeester P. Tjon Si Fat uitgenodigd om op zondag 18 september een Chinese theeceremonie te verzorgen. Deze is vrij toegankelijk, zei het  dat er maar acht personen aan de ceremonie deel kunnen nemen, maar voor toeschouwers is het ook een belevenis. Voor meer informatie:

 

Categorie: Achtergronden, Chinees boeddhisme, Japans boeddhisme Tags: Bemmel, thee, theemeester

Lees ook:

  1. Pleisterplaats Doornikshage, een plekje om op adem te komen
  2. Eigen bult zonder schuld
  3. Overlijden Tangen Harada roshi herdacht in Bemmel
  4. De lepel van hemel en hel in Nijmegen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 16 september 2025
    Introductiecursus zenmeditatie
  • 9 oktober 2025
    Basiscursus Inzichtmeditatie in Hilversum
  • 10 oktober 2025
    Eeuwenoude wijsheid voor ons hedendaagse leven
  • 10 oktober 2025
    Vreugde ontdekken van mededogen in het dagelijks leven
  • 11 oktober 2025
    Gevorderde Vipassanā-retraite – Eerste Fundament van Mindfulness
  • 11 oktober 2025
    In de Spiegel van de Dood
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Geen dood geen vrees (69)  – Houden van …
    • Tussen goed en slecht vind je de deur naar niet-weten
    • Dagopening
    • Het jaar 2025 – dag 281 – sombermans
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.