• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Waarom boeddhistische ceremonies (2)?

Waarom boeddhistische ceremonies (2)?

24 februari 2016 door Zeshin van der Plas

Dit is een tekst uit 2001 maar sluit goed aan op mijn voorgaande artikel in het BD. Het is een simpel voorbeeld welke invloed ceremonies kunnen hebben.

Binnen het boeddhisme is na de Boeddha Avalokitesvara de meest belangrijke godheid- haar naam betekent ‘grote mededogen, schip der liefde’. De letterlijke vertaling van Kannon betekent: ‘Het roepen van alle levende wezens horen’.

Kannon Sama is de Japanse benaming voor de godheid van mededogen. Ze wordt vaak afgebeeld met een kruikje water dat ze over de aarde uitstort en is bedoeld als medicijn. Zoals een moeder haar zieke kind ‘s nachts een glaasje water brengt. Uit mededogen met de mensheid giet zij het medicijn uit over de aarde om pijn, ziekte en leed te verzachten. In China heet ze Kwan-Yin en is ondanks het communistische bewind mateloos populair. Als een kind ziek is snelt de moeder naar een tempel om een kaarsje en wierook voor Kannon Sama te branden in de hoop dat haar kind snel beter zal worden.

Misschien zul je dit bestempelen als bijgeloof. Een nuchter iemand weet zeker dat een kind niet beter wordt door wierook en een kaars te branden in een tempel. Maar tijdens mijn verblijf in het Japanse klooster Bukkoku-Ji gebeurde het volgende:  Een Japanner kwam met zijn fonkelnieuwe wagen naar het klooster met het verzoek of Roshi Sama de wagen wilde zegenen. Met stijgende belangstelling zag ik dat mijn leraar zijn brokaten tenue had aangetrokken en met een belletje om de auto begon te lopen. Al sutra zingend (boeddhistische gezangen) was hij minstens twintig minuten met allerlei ceremoniële handelingen bezig. Toen de eigenaar in zijn fonkelnieuwe bolide zichtbaar tevreden wegreed, zei ik tegen mijn leraar: ‘Dat heeft toch geen enkele zin’. Hij antwoordde in zijn gebrekkige steenkool Engels: ‘No, no, no, very important, first he was afraid for accident, now car is blessed he drive very save, no accident’.

Ceremonies overtuigen je van je eigen kunnen, geven kracht en zekerheid en een moeder die zekerheid uitstraalt wekt vertrouwen bij haar kind- voor vaders geldt dit trouwens ook. Het kind zal zich veilig voelen en zodoende sneller genezen. Via ceremonies creëer je je eigen wereld door de verwachtingen die je koestert.

Maar dit is maar een kant van Kannon Sama. Er bestaan afbeeldingen van Kannon Sama in meditatie en een afbeelding met duizend handen. De duizend handen staan symbool voor helpen, aanreiken. In deze hoedanigheid staat Kannon Sama symbool voor de totale wereld buiten onszelf. Een wereld die ons alles aanreikt wat wij nodig hebben om te kunnen functioneren. Deze vorm van Kannon Sama is samen met het begrip Boeddha de belangrijkste twee-eenheid in het boeddhisme. Met deze twee symbolen, Kannon en Boeddha, wordt de eenheid van alle bestaan waar het boeddhisme zo op hamert, duidelijk weergegeven. Kannon als de buitenwereld en daarin alle wezens met als potentieel het boeddhaschap.

Een lied geschreven door de Boeddhistische patriarch ‘Hakuin Zenji’ begint met: ‘Alle wezens zijn van nature Boeddha, zoals ijs van nature water is. Zonder water geen ijs. Zonder wezens geen Boeddha’. Als je aan Kannon iets vraagt wat je nader tot het boeddhaschap brengt zal dat zeker niet geweigerd worden.

Uiteraard is het bovenstaande maar een vingerwijzing naar wie Kannon Sama werkelijk is. Volgens mij is kaarsjes branden zo gek nog niet.

Monnikje

 

 

Categorie: Achtergronden, Dharma en filosofie, Japans boeddhisme Tags: ceremonies, kaarsjes, kannon sama, zeshin

Lees ook:

  1. Bodai deel XIX – Ondervoeding en nergens realiteit
  2. Het dagboekje 4- iedereen heeft de pest aan mij
  3. Zeshin – wat is zen?
  4. De Bemmel-verklaring – ‘Onze boeddhistische leer houdt gelijke tred met de evolutie van het bestaan en haar tijdgeest’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Klaas Vos zegt

    24 februari 2016 om 12:19

    Prachtig stuk! De kwetsbaarheid van ons menselijke bestaan roept angst op. Toch kunnen we ons in vertrouwen overgeven aan de werkelijkheid en rituelen en ceremonieën helpen daarbij. Ook kaarsjes branden, daarmee geef je uitdrukking aan de eenheid die er sowieso is. Ik doe het regelmatig, samen met “andersgelovigen”. Ik ken dat niet van boeddhistische centra, maar dat kan aan mij liggen.

    • zeshin zegt

      2 maart 2016 om 23:44

      In Nederland denk ik dat als je aanklopt bij een boeddhistisch centrum wat permanent bewoond is ze je niet zullen weigeren. Ik Azië is het de gewoonste zaak van de wereld.

  2. Dharmapelgrim zegt

    24 februari 2016 om 15:30

    Kaarsjes branden is zo gek nog niet … daar sluit ik mij van harte bij aan. Toen ik in de zomer van 2015 het Pieter/Pelgrimspad (combinatie) liep, stak ik steeds een kaarsje aan, wanneer daar in een kapelletje of kerk langs de weg gelegenheid voor was. Het was een ritueel, waarmee ik iets tot uitdrukking probeerde te brengen waar ik geen woorden voor had of heb. Voor mij staan Maria / Kannon / Avalokiteshvara / Kwan Yi / en simpelweg “Goddelijke Moeder” allemaal voor hetzelfde: mededogen met alles wat leeft! Daar zet ik graag een lichtje bij, met de intentie dat dit nietige lichtje bijdraagt aan het verdrijven van de duisternis … in welke overdrachtelijke zin ook. Rituelen – boeddhistische, christelijke, of om het even van welke levensovertuiging ook – zijn krachtige communicatiemiddelen voor en vanuit het hart, waar je met je verstand vaak niet bij kunt. Dat deze “harttaal” niet altijd door “verstandige” mensen wordt verstaan… tja, daar helpt google-translate ook niet bij.

  3. Bernard zegt

    5 maart 2016 om 12:10

    @Zeshin. Neem met niet kwalijk, maar ik begrijp de vergelijking ‘Alle wezens zijn van nature Boeddha, zoals ijs van nature water is. Zonder water geen ijs. Zonder wezens geen Boeddha’ niet helemaal. Voor mijn gevoel zou het moeten zijn: ‘zonder Boeddha geen wezens’.

    • Zeshin zegt

      5 maart 2016 om 13:29

      ook dat, mooie aanvulling, zal Hakuin ook blij mee zijn.
      Gassho.

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.