• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De Boeddhistische Aap

De Boeddhistische Aap

13 juni 2023 door Michael Hoek

Onder speciesisme verstaan we het discrimineren van dieren op basis van hun diersoort. Hoe staat het boeddhisme daar tegenover?

Wat direct opvalt wanneer we kijken naar de boeddhistische kosmologie, is dat er een tweedeling bestaat tussen mens en dier. Daarin staan het dierenrijk en het rijk van de mens als onafhankelijke doch naast elkaar existerende domeinen geclassificeerd. Wetenschappelijk gezien wordt dat niet onderbouwd. In de wetenschap spreekt men over de mens als dier en over andere diersoorten als niet menselijke dieren.

De mens stamt niet alleen af van aapachtigen, de mens is eigenlijk niets anders dan een moderne veredelde aap. Heeft het boeddhisme het dan fout wanneer er gesproken wordt over het rijk van de mens dat zich onderscheid van het rijk der dieren?

Ogenschijnlijk lijkt het hier te gaan om een achterhaalde visie op de natuur en het leven. Het doet denken aan het zo schadelijk gebleken idee van de uitverkoren mens, dat in tegenstelling staat tot het onbezielde dier. Maar wacht eens even! In het boeddhisme kan de mens toch niet rekenen op een hemelse vader die hem een voorkeursbehandeling geeft?

Er is ook geen sprake van een eeuwige goddelijke kern of ziel die ons radicaal zou kunnen onderscheiden van andere diersoorten. Maar het boeddhisme leert ons toch dat het dierenrijk zeer leedvol is? Zou dat het ware onderscheid zijn? Veel sutta’s impliceren dat zeker, het is tenslotte een van de lagere rijken. Is er dan meer geluk te vinden in het bestaan als mens?

Als ik naar mijn weldoorvoede huiskat kijk, vredig slapend op zijn kussentje, zonder wereldse zorgen, lijkt me dat onmogelijk. Ze ligt daar ongestoord, zonder gedachten over een angstaanjagende toekomst of kwellende fouten uit het verleden. Ze lijkt mij gelukkiger dan menig mens.

Natuurlijk vergeet ik niet het aardse slagveld dat zich overal afspeelt waar dierlijk leven is. Dat het dierenrijk er een is van extreem veel leed is overduidelijk. Maar ook mensen ontspringen de dans niet, zeker niet waar het om geestelijk lijden gaat.

Er is echter wel een rationeel aspect waarop deze tweedeling gebaseerd is. Volgens de Boeddha is het leven als mens zeer zeldzaam en kostbaar. Ons leven als mens is belangrijk vanwege ons vermogen de dharma te kennen. Als enige onder de talloze wezens waar wij kennis van hebben, hebben wij het potentieel om de dharma waarlijk te begrijpen en te beoefenen.

Het is dus niet zo dat de mens als naakt dharmaloos wezen een intrinsieke meerwaarde heeft boven andere levende wezens. In het boeddhisme is het louter die menselijke mogelijkheid; namelijk het doorbreken van de eindeloze cyclus van geboorte en dood, waarin de meerwaarde ligt.

Er is dus geen concrete grens maar een abstracte en er is geen absolute meerwaarde. Daarover staat niks geschreven in de sterren. De grens ontstond pas toen Boeddha zijn tong bewoog en er wezens waren die daar oren naar hadden. Wanneer de mens begrijpt dat door het veroorzaken van leed geen waarlijk geluk te behalen is (ook een pleidooi tegen dierproeven) is hij waarlijk verheven. Alleen daarin is meerwaarde te vinden. Nergens anders.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Geluk Tags: de boeddhistische aap, dierenrijk, mensenrijk, tweedeling

Lees ook:

  1. Het jaar 2021 – dag 199 – onzevrijheid
  2. Hersenen zijn een supercomputernetwerk
  3. Het jaar 2021 – dag 314 – verontrust
  4. Hoe kan ik aan mezelf werken als ik geen zelf heb?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Taigu zegt

    13 juni 2023 om 23:37

    Jouw Boeddha is zelf een aap in de dierentuin van een bepaalde literaire traditie. Die dierentuin en de daarmee geassocieerde kosmologie staan bol van mythische voorstellingen die je niet moet verwarren met een voorgegeven werkelijkheid. Als je dat toch doet, trap je in dezelfde conceptuele val als vertegenwoordigers van creationisme, die de bijbel als grondplan voor het leven presenteren.

    • G.J. Smeets zegt

      14 juni 2023 om 11:49

      Inderdaad.
      En lees de conclusie van het stuk (laatste alinea) nog eens. Dat is een regelrechte diskwalificatie van alle mensen die om neurologische of politiek/sociale redenen niet KUNNEN begrijpen hoe ‘waarlijk geluk’ te behalen is en dus niet ‘waarlijk verheven’ zijn. Ik vind dit stuk akelig en intrinsiek kwaadaardig vanwege het dogma van ‘verhevenheid’. Tja.

Primaire Sidebar

Door:

Michael Hoek

is een non-sektarische leerling van Gautama Boeddha. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Jules – Misplaatste geestdrift
    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.