• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Mensenrechten » Is de profeet Mohammed ook Charlie?

Is de profeet Mohammed ook Charlie?

17 januari 2015 door gastauteur

Er is een nieuwe Charlie Hebdo-cartoon over Mohammed en de grootmoefti (de hoogste islamitische geestelijke) van Egypte heeft reeds de leiding van Charlie Hebdo gewaarschuwd voor een nieuwe golf van haat in de westerse samenleving. Het is bewonderenswaardig dat de grootmoefti wijst op de gevolgen én eerder de aanslag op dit blad heeft veroordeeld als een terroristische aanslag. Het zou echter nog bewonderenswaardiger zijn als niet alleen de grootmoefti van Egypte maar ook andere imams een keer inhoudelijk zouden ingaan op de inhoud van sommige cartoons en een emotionele handleiding zouden opstellen hoe westerse moslims met dergelijke cartoons zouden kunnen omgaan.

Door: Abdullah Haselhoef

Helaas hebben niet alleen moslims grote moeilijkheden om emotioneel en verstandelijk te reageren op cartoons, maar ook iemand als Geert Wilders reageerde furieus op een tekening van hem zelf gemaakt door Adriaan Soeterbroek. Het betreft een tekening waarin Wilders moslimtuig in een concentratiekamp de weg wijst naar de douche (in de concentratiekampen werden joden vergast in de doucheruimtes).

Vanzelfsprekend begrijp ik van Wilders dat hij ondanks zijn latere uitspraak “Minder Marokkanen” niet letterlijk bedoeld heeft om het ‘probleem’ Marokkanen op een dergelijke manier op te lossen. Noch is Wilders verantwoordelijk voor het feit dat Breivik – een extreem-rechtse terrorist met het bloed van 92 doden aan zijn handen – Wilders als een groot voorbeeld ziet. Het is dan ook prijzenswaardig dat Wilders niet alleen afstand nam van deze Noorse terrorist maar ook afstand nam van zijn aanhangers die op de Facebook-pagina ‘Steun de PVV’ 6.500 keer enthousiast een oproep tot brandstichting op moskeeën hadden geliked.

Abdullah Haselhoef
Abdullah Haselhoef

Welnu, hetzelfde gebeurt met een zeer klein aantal uitspraken van de profeet Mohammed die door sommige van zijn aanhangers gebruikt wordt voor het plegen van misdaden tegen andere mensen. Waarbij het directe aantal slachtoffers in islamitische landen ten gevolge van die terreur minstens 10.000 keer groter is dan het aantal slachtoffers in westerse landen.

Er zijn natuurlijke enige verschillen tussen Wilders en de profeet Mohammed maar minimaal één overeenkomst delen zij: dat zij namelijk zelf het slachtoffer zijn geworden van hun aanhangers en bewonderaars die hun uitspraken uit de context trekken en overgaan tot het plannen en/of plegen van terroristische aanslagen in hun naam.

Charlie Hebdo

In de nieuwe Charlie Hebdo staat een afbeelding van een man met een tulband en met een bedroefd gezicht en een traan in zijn ogen en boven en onder de tekst staat: “Tout est Pardonné,  Je Suis Charlie” (Alles is vergeven, Ik ben Charlie). Het zou mooi zijn als moslims naar aanleiding van deze tekening met zichzelf in gesprek zouden gaan en zich zouden afvragen of de man die op deze tekening wordt afgebeeld ook daadwerkelijk de profeet Mohammed is zoals zij de profeet Mohammed in hun harten zien.

Als een blinde zegt dat er geen zon is, is dat de waarheid voor een blinde, want hij kan de zon niet zien. Maar moeten degenen die de zon wel kunnen zien, hier dan bedroefd of moordzuchtig van worden omdat de ‘eer’ van de zon – het licht – door een blinde niet gezien kan worden? Dus als een niet-moslim de liefde van en voor de profeet Mohammed niet kan voelen of begrijpen, is dit een eigen waarheid voor hen. Maar moeten moslims dan boos of verdrietig worden?

Een ander voorbeeld: als iemand met een zelf getekend briefje van een biljet van € 500,- naar je toekomt en deze aan je geeft om hiermee boodschappen te doen, dan zal je hem hiervoor bedanken (hij weet niet beter), maar je zal er geen boodschappen mee gaan doen, want je weet: het is niet echt.

Dus waarom liggen moslims geen éne seconde wakker van een tekening van een biljet van € 500, – en liggen zij wel meer dan één seconde wakker van een tekening van een man met een tulband die Mohammed heet en belachelijk wordt gemaakt. Beide gevallen hebben geen betrekking op de werkelijkheid en zijn dan ook niet echt. Zo simpel en zo eenvoudig is dat.

Tekeningen zeggen alles over hoe de tekenaar de getekende ziet en dat hoeft niet overeen te komen met de werkelijkheid van hetgeen waarover getekend is. Ik denk dat ook Wilders het roerend eens is met deze constatering.

Vergiffenis

Wat de tekst “Alles is vergeven. Ik ben Charlie” betreft vraag ik me af wie er door wie vergeven wordt. Hebben de journalisten/tekenaars van Charlie Hebdo omdat zij uit onwetendheid over en blindheid voor de overweldigende bron van Liefde en Licht van de profeet Mohammed – zo ervaren moslims de profeet Mohammed – onrecht aan de profeet Mohammed gedaan en daarom vergeving aan de profeet Mohammed gevraagd?

Of zouden de drie terroristen vergeving hebben gevraagd van degene die zij hebben gedood of vergeving hebben gevraagd van de achtergebleven vrouwen, (klein)kinderen, ouders of vrienden van de overledenen of vergeving hebben gevraagd van de miljoenen mensen die meegelopen hebben bij diverse rouwbijeenkomsten, of vergiffenis hebben gevraagd van onschuldige moslims wiens moskeeën nu met brandbommen aangevallen worden, vergiffenis hebben gevraagd van moslimvrouwen die zich nu meer dan ooit door het dragen van hun hoofddoek bedreigd voelen, vergiffenis hebben gevraagd van miljoenen mensen die nu tegen elkaar worden uitgespeeld?

Vergiffenis is geen eenzijdig proces, want vergeven en rouwen doe je met elkaar. Daarom moeten moslims proberen de niet-moslims te begrijpen waarom volgens hen de vrijheid van meningsuiting samenhangt met de vrijheid van het mogen kwetsen. En moeten niet-moslims zich afvragen wat hen het recht geeft om doelbewust moslims te willen provoceren en te kwetsen behalve dat het mag van de wet en wat WIJ allen hiermee dan wijzer/rijker zijn geworden.

De grootmoefti van Egypte en andere imams zouden zich daarom vaker moeten bezinnen op welke wijze zij kunnen bijdragen om een aandeel te leveren in het proces van pacificeren, vergeven en een begin te maken om met elkaar als goede buren samen te kunnen leven in een liefdevolle en verdraagzame samenleving. Angst en woede over de islam die niet-moslims voelen, haal je dan ook  niet gewoon weg door het verbieden van het uiten van deze angst en boosheid maar door gewoon antwoord te geven op de angsten die er leven.

De imams of andere moslimprominenten zouden dit bijvoorbeeld kunnen doen door meer voorbeelden te geven uit het leven van de profeet waarin – nadat hij vervolgd en weggejaagd werd uit de steden Taif en Mekka en daarbij bespuwd en met stenen en rot fruit werd bekogeld – al deze mensen door de profeet Mohammed werden vergeven. Of door vaker het voorbeeld aan te halen uit de Koran hoofdstuk 5 vers 28 waarin opgeroepen wordt tot pacifisme doordat de éne zoon van Adam weigert zichzelf te verdedigen tegen de andere zoon van Adam op het moment dat hij bedreigd wordt met de dood.

Tegelijkertijd dienen ook de media hun verantwoordelijkheden in deze te herkennen: dat er een balans komt in de berichtgeving over de islam en dat vaker het woord wordt gegeven aan prominenten moslims die zich op een respectvolle wijze uiten in het maatschappelijk debat.

Bron Nieuw W!J.

Abdullah Regillio Frank Haselhoef (Paramaribo, Suriname, 1968) is een Nederlands imam en schrijver.  Haselhoef werd geboren als zoon van een Joodse vader (afkomstig uit Amsterdam) en een islamitische moeder (oorspronkelijk afkomstig uit westelijk India). Abdullah koos voor het islamitische geloof en volgde verschillende cursussen in de Koran. Deze lessen werden gegeven door de Nederlandse imam Abdulwahid van Bommel in het door de lokale overheid gesubsidieerde Moslim Informatie Centrum te Den Haag. Dit Centrum verklaarde vervolgens in 1994 dat Haselhoef imam was en beval hem aan als ziekenhuisimam bij het Psychiatrisch Centrum Rosenburg te Den Haag. Hij werd hiermee de eerste islamitische geestelijk verzorger. Hij breidde later zijn werkzaamheden naar het Academisch Ziekenhuis Dijkzigt, het Sophia Kinderziekenhuis en de Daniël den Hoed kliniek te Rotterdam.

Categorie: Achtergronden, Mensenrechten Tags: Aanslag Charlie Hebdo Parijs, Geert Wilders, Mohammed

Lees ook:

  1. China trekt aan de touwtjes in Europa
  2. Heel veel mensen hebben een mening over de ‘moslimterroristen’
  3. Over populisme en het menselijk tekort
  4. Rechtsstaat in verval: Kafka is springlevend

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    17 januari 2015 om 23:22

    Wijs!

  2. francis Gastmans zegt

    18 januari 2015 om 09:26

    Dank je. Ik waardeer deze heldere gedachten en voel me er mee verwant.
    Misschien ben jij als imam beter geplaatst dan ik om die andere imams aan te spreken? Dat is een verdere stap dan te stellen wat anderen beter zouden moeten doen.
    Mag het ook dat er vragen komen bij passages waar wordt opgeroepen tot een’heilige oorlog’, want die zijn er ook.
    Niettemin, ik blij dat jouw woorden klinken.

  3. Dirk zegt

    18 januari 2015 om 11:15

    Mooi !
    Misschien wijzen de woorden tout est pardonné er ook op, dat de auteurs ook de daders vergeven en alle extremisten : zowel links/rechts of uit godsdienstige aard, omdat deze auteurs wellicht wel weten dat, extremisme ontstaat uit onwetendheid. En dat hieruit ook het doel van hun krant bestaat, door het cynisme van deze krant de onwetenden tot nadenken te stemmen en te hopen dat ze zo vrij komen van hun extremisme en er weer een glimlach op hun gelaat verschijnt. Deze auteurs nemen echter iedereen op de korrel en zo is te hopen dat onze verantwoordelijken van de maatschappij en ook alle burgers, gestimuleerd worden door deze cartoons, om de achtergebleven groepen in onze maatschappij, waaruit dit extremisme meestal voortkomt, op te vangen, niet te verwaarlozen, maar te helpen om ook terug volwaardig bij de maatschappij te behoren. Dit is de enige manier om elk extremisme te laten uitdoven.

  4. Leo van Vegchel zegt

    18 januari 2015 om 13:22

    Goed gedaan!

    Dit is het geluid dat harmoniseert.
    Helaas is radicaliseren van alle tijden. Het verschrikkelijke is dat de verkrampte radicaliserende geest zijn woede, angst en eenzaamheid verbind met n ideologie of religie. Hiermee lijken de daden van verschrikking een legitiem fundament te krijgen. Of het nu Inqiusitie, Rote Armeefraction, Lichtend Pad, IRA, IS, SS, Taliban, etc. heet, doet niet ter zake. Punt is idd hoe de verkrampte geest niet radicaliseert. Mededogen? Hoe? Concreet ga ik het niet weten. Open communiceren en waakzaam zijn om niet uit te sluiten.
    Leo van Vegchel

  5. Abdullah Haselhoef zegt

    18 januari 2015 om 16:55

    Er zijn voldoende spirituele bronnen binnen de Islam te vinden waarin het Boeddhisme en Islam meer overeenkomsten hebben dan men op het eerste gezicht zou denken.

    Ik spreek dan ook de hoop uit dat moslims zich in de toekomst zich niet alleen laten horen over dingen waarover zij boos van worden.

    Maar zich meer zouden moeten laten horen over de Liefde, Overgave en hoe je je kunt inzetten voor alle kinderen van dit universum.

    Helaas moeten negatieve onderwerpen als Heilige oorlog, man/vrouw positie etc. natuurlijk wel aan bod kunnen komen.

    Maar er moeten toch nog meer tonen in de muziek aanwezig zijn gegeven het feit dat meer dan 1.5 miljard mensen moslim zijn.

  6. Jules Prast zegt

    18 januari 2015 om 22:25

    Wat een mooie overweging.

    Liefde en licht zijn gedeelde spirituele bronnen van islam en boeddhisme.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.