• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Mensenrechten » Wat in Hongkong kan, kan toch ook in Tibet

Wat in Hongkong kan, kan toch ook in Tibet

21 april 2014 door de redactie

Als China Tibet meer autonomie zou verlenen zou de grootmacht worden geprezen voor het vinden van een rationele oplossing voor een moeilijk probleem. Wat in Hongkong mogelijk is- één land, twee systemen,  zou toch ook voor Tibet van toepassing kunnen zijn. Internationaal wordt het Chinese beleid en de schending van mensenrechten afgekeurd. Tibet is een probleem, maar Peking heeft geen tekort aan moeilijke en nauwelijks op te lossen kwesties. Er zijn problemen met Japan over de eigendom van eilanden in de Zuid-Chinese Zee, het land wordt geteisterd door nauwelijks te bedwingen corruptie, er is sprake van een vertragende economie en interne geschillen binnen de partij en het leger. En dan is er nog die nauwelijks te hanteren mythe: Tibet.

Ondanks de pogingen van China om daar een eind aan te maken blijft het beeld van Tibet als Shangri-La, het aards paradijs, tot de verbeelding van velen spreken. De voorheen onafhankelijke natie, gelegen op een kilometers hoog plateau grenzend aan de Himalaya, is een wereldwijd symbool van mysterie, aspiratie, spiritualiteit en mogelijkheden. Wereldleiders popelen om de verbannen spirituele leider, de Dalai Lama, die verzekerd is van een groot gehoor op zijn internationale reizen, te ontmoeten. En wanneer mensen wereldwijd een beeld oproepen van een heilig landschap, is het waarschijnlijk dat dat Tibet is.

Dit was niet wat Mao Zedong voorzag toen in 1950 zijn Volksbevrijdingsleger Tibet bezette. Hij voorzag een complexe politieke en militaire uitdaging, maar hoopte op een snel succes voordat het Westen het verzet tegen de indringer kon gaan steunen. Nu, zes decennia na de verovering van Tibet, en na vele jaren van inspanningen door Peking om de bevolking in samenstelling te wijzigen door de migratie van Han-Chinezen, blijkt dat Tibet (in de aandacht van de wereld) onoverwinnelijk is. De bezetting van het land (het schenden van mensenrechten en het uitmoorden van een flink deel van de bevolking red.) kwam China te staan op een mondiale veroordeling.

Lokangklooster, blusmateriaal en vangstok.
Lokangklooster, blusmateriaal en vangstok. Foto Ronald Bruining.

Chinese soldaten patrouilleren in de straten van Lhasa met brandblussers, om het vuur van zelfverbranders te doven die protesteren tegen de regelgeving van Peking. In Peking verkopen touroperators tickets naar Tibetaans boeddhistische meest heilige religieuze plaatsen alsof ze deel uitmaken van een pretpark. Bij de Jokongtempel, bijvoorbeeld, komen pelgrims nog steeds van grote afstanden om hun boeddhistische beoefening te doen. Ze worden geconfronteerd met Chinese toeristen die gewoon een kaartje hebben gekocht en zich routineus vergapen aan de oude rituelen. De bloeiende toeristische sector raakt het hart van de Tibetaanse sociaal-religieuze aard diep. Maar het gaat niet zo ver dat die is vernietigd.

Peking heeft miljarden dollars in Tibet geïnvesteerd om de aandacht van de systematische deconstructie van de Tibetaanse cultuur af te leiden. Hoewel de beeltenis van de Dalai Lama niet is toegestaan en andere culturele uitingen zijn verboden, zijn wegen en spoorwegdiensten verbeterd. Warm water is nu alledaags, en huisvesting en scholen in de grotere steden, waar de meeste Han-Chinezen wonen, zijn gemoderniseerd. Deze snelle veranderingen hebben gezorgd voor spanningen binnen de Tibetaanse samenleving. Sommigen profiteren van de te vergeven zakelijke vergunningen en gemeentelijke banen terwijl anderen in dorpen in heel Tibet grote moeite hebben om de erosie van hun erfgoed te voorkomen. Een veroordeling van China en de vernietiging van de Tibetaanse cultuur zijn synoniem. Aangezien China noch Tibet van het huidige beleid profiteren, is het tijd voor de leiders van China een nieuwe kijk op Tibet te ontwikkelen.

China’s ‘één land, twee systemen’ sjabloon, heeft hoewel onvolmaakt, gewerkt in Hong Kong. Waarom zou zo’n versie niet ontwikkeld kunnen worden voor Tibet, een toekenning voor de Tibetanen van meer controle over hun binnenlandse bestuur en een grotere vrijheid van godsdienst. China’s soevereine controle van het grondgebied, met name met betrekking tot defensie en buitenlands beleid, zou blijven bestaan. En juridische waarborgen en geschillenbeslechting kunnen worden ingesteld om ervoor te zorgen de rechten en veiligheid van zowel Han-Chinezen als Tibetanen wordt gewaarborgd. Zelfs de Dalai Lama, die heeft aangedrongen op een Tibet met grotere lokale autonomie, is niet op zoek naar volledige onafhankelijkheid voor Tibet.

Een impuls voor Peking om een dergelijke optie te overwegen zou het moment zijn waarop de huidige Dalai Lama sterft (hij is nu 78), en het Tibetaanse leiderschap meer radicaal en confronterend zou kunnen worden. Als dat zou gebeuren zou het beleid van China meer repressiever worden. China heeft er dus alle belang bij om het beleid om te buigen. En zou China wereldwijd instemming krijgen voor het oplossen van een ogenschijnlijk onoplosbaar probleem.

Bron Stefan Halper, directeur American studies van de afdeling politiek en internationale Studies aan de Universiteit van Cambridge. En Lezlee Brown Halper, wetenschappelijk medewerker aan het Corpus Christi College, Cambridge. Zij zijn de auteurs van ‘Tibet: An Unfinished Story’. Dit artikel is gepubliceerd in Triblive.

 

 

Categorie: Achtergronden, Mensenrechten, Nieuws Tags: autonomie, Hong Kong, Hongkong, Mao Zedong, Tibet, zelfbeschikking

Lees ook:

  1. ‘Tibetanen zijn lid van één Chinese natie’
  2. Tibetaanse regering hoopt op hervatting van dialoog met China
  3. Negen landen sluiten zich aan bij kritiek op China aangaande Xinjiang, Tibet, Hong Kong- en vluchtelingen uit China
  4. CCP: Koreaanse strips mogen geen ‘separatisme’ of religie promoten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Maria L. Yau zegt

    22 april 2014 om 22:47

    Inderdaad zijn er twee systemen in Hong Kong en China, maar dit eindigt over circa 30 jaar. Dan hebben China en Hong Kong één systeem. Dit is helaas afgesproken in de overdracht van HK aan China. (1 juli 1997)
    Dus het systeem in Hong Kong is helaas slechts van tijdelijke aard.
    In de praktijk bemoeit China zich al met tal van zaken zaken in Hong Kong.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.