• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Mensenrechten » Onder de hemel is men thuis

Onder de hemel is men thuis

6 april 2014 door Joop Ha Hoek

Men is “thuis”. Onder de hemel is men thuis. Op iedere plek van deze aarde is men thuis, wanneer men alles in zich draagt.

Etty Hillesum, 20 september 1942.

Met als thema Er begint een nieuwe phase begint op 4 juni dit jaar de driedaagse Etty Hillesum reis door Nederland: Deventer, Amsterdam en Westerbork, begeleid door Denise de Costa en Anna van der Wel. Het reisdoel is  om de deelnemers in contact te laten komen met de rijke innerlijke- en buitenwereld van Etty Hillesum en van zichzelf.

Etty Hillesum (r) en haar vriendin Rose Hamburger.
Etty Hillesum (r) en haar vriendin Rose Hamburger.

Dit jaar wordt de honderdste geboortedag herdacht  van de Joodse Hillesum, die onder de vreselijkste omstandigheden in de Tweede Wereldoorlog de kunst verstond om in het nu en mindful te blijven leven. Ook in het doorgangskamp Westerbork en waarschijnlijk ook in het vernietigingskamp Auschwitz, waar zij in 1943 op 29-jarige leeftijd door de nazi’s werd vermoord. In 1981 werden Etty’s dagboeken, of althans een groot deel ervan, onder de titel Het verstoorde leven – Dagboek van Etty Hillesum uitgegeven. Het boek werd onmiddellijk veel gelezen en is in veel talen vertaald.

Anna van der Wel over de hedendaagse betekenis van de reis. ‘De hedendaagse mens is erg naar buiten gericht, er zijn weinig prikkels om naar bínnen te keren. Aan de andere kant zijn er mensen die als reactie daarop hun innerlijk gaan onderzoeken, maar zich daar dan helemaal in verliezen en alleen nog op zichzelf gericht zijn.

Etty Hillesum verstond de kunst om zowel contact te maken met de buitenwereld als met haar eigen binnenwereld. Het werk van Etty Hillesum, in de betekenis van zowel haar nagelaten geschriften als het innerlijk werk dat zij verrichtte,  is daarom zo relevant voor de hedendaagse mens, omdat Etty een weg wijst naar binnen, naar het innerlijk. En het bijzondere daarvan is dat zij geen navelstaarder wordt, maar dat de aandacht voor binnen- en buitenwereld bij haar in balans zijn.’

Wat wil je levend houden?

‘Wij willen de levenskunst van Etty Hillesum levend houden. Wij zijn ervan overtuigd dat haar visie op het leven, haar levenskunst, ook in onze tijd haar relevantie niet verloren heeft, integendeel. Wij denken dat mensen meer levensgeluk zouden kunnen vinden als zij zich haar levenslessen ter harte zouden nemen. Tegenwoordig is mindfulness het toverwoord. Het is opvallend hoeveel passages uit het werk van Etty met mindfulness in verband kunnen worden gebracht.’

Dagboekaantekening van Etty op zondagmorgen 5 oktober 1941: Resultaten v. het Buddhistische kwartiertje: erg koud gekregen op de grond. Je moet meer leren vertrouwen op je eigen ervaringen en waarnemingen en intuïtie en niet denken, dat je álles uit de boeken moet halen. Je wilt soms vluchten en ver weg reizen naar een ander land, omdat je waarschijnlijk denkt, dat je dan een hoop ballast kunt achter laten hier. Maar pas op voor dat zelfbedrog. Wegreizen is voor jou het symbool van het verzinken in je zelf, en ook dan raak je de ballast van te veel gedachten kwijt.
Toen ik daar zo zat in dat hoekje, tegen de perenhouten kast van S., die dreigende boekentempel, toen voelde ik, dat het leven zo hortend en stotend door me heen stroomde, net of een rivier zich moeizaam een weg baande door opgestapelde en de weg versperrende rotsblokken. En ik verlangde er zo naar dat het leven één klare, vloeiende, verwarmende stroom zou zijn. Het grootste rotsblok zit dan altijd precies midden in m’n maag. Ik heb een ècht psychologische maag. Het gaat me toch al een klein beetje beter. Ik denk, dat ik vanmiddag geweldig ga slapen. Ook dat is een vlucht en een zich willen verliezen.
Ik mag nu een tijdlang geen prikkels van buiten opnemen, maar moet van binnen de sluizen openzetten om weer het evenwicht te krijgen.

Waar geeft deze tocht antwoorden op?

‘Wij hopen dat deze tocht antwoord geeft op de vraag: ‘Wie ben ik?’ Wij denken dat een mens die zichzelf goed kent, een goede basis heeft om met compassie in het leven te staan, in verbondenheid met zichzelf en met de ander. Abram de Swaan onderzoekt in zijn nieuwste boek de vraag hoe het komt dat de ene mens een verrader, een misdadiger, een moordenaar, een SS-er kan worden en de ander niet. Hem valt op – op basis van allerlei wetenschappelijk onderzoek – dat die mensen veel minder compassie kennen dan mensen die positieve keuzes in het leven kunnen maken.  En wij zijn er met Etty Hillesum van overtuigd dat een mens die van zichzelf houdt, veel gemakkelijker ook een ander lief kan hebben en dat deze liefde voor de ander de wereld een beetje minder onherbergzaam kan maken. In haar dagboeken doet Etty een oproep om te leven vanuit je Oerbron: het meeste wezenlijke in jezelf. Het meest wezenlijke in jezelf te leven is het hoogst bereikbare voor een mens.’

Wat voor betekenis heeft deze tocht voor mensen die interesse hebben in het boeddhistisch gedachtengoed?

‘Dagboekaantekening van Etty op 20 oktober 1941:

Doe, wat Uw hand te doen vindt en denk niet vooruit. Dus maken we nu een bed op en brengen dan de kopjes naar de keuken en daarna zien we wel verder. ..Doe wat Uw hand en wat Uw geest te doen vinden en duik onder in ieder uur en peuter niet met je denken en je angsten en je zorgen aan volgende uren.

Bovenstaande tekst uit het dagboek geeft Etty antwoord op deze vraag. In deze tijd waarin multitasken een alledaags begrip is en voor velen een must, nodigt deze tekst je uit om in het nu te zijn, om datgene dat je doet met alle aandacht te doen.

Etty verstaat de kunst om in het nu te zijn. Te midden van de dreigementen en de dood geniet zij van een bloeiende jasmijn, of een gele theeroos die verwelkt. Je gaat vanzelf  vertragen, en voelt de behoefte om te leven in dit moment, om met aandacht aanwezig te zijn in wat je doet en in je zijn. De wereld gaat er mooier uit zien als mensen aandacht hebben voor hun eigen proces en aandacht hebben voor de ander. Het woord aandacht staat centraal in deze drie dagen. Aandacht voor de balans van de innerlijke wereld en de uiterlijke wereld.’

‘Denise de Costa en ik organiseren en begeleiden deze reis. De reis start in Deventer op woensdag 4 juni, in het Etty Hillesum Centrum.  Daar komen we meer te weten over de achtergrond en jeugd van Etty. Waar kom ik vandaan?  Aan het einde van de dag reizen we naar Amsterdam, zoals Etty ook meerdere malen van Deventer naar Amsterdam reisde. Het thema is Er begint een nieuwe phase! De tweede geboorte van Etty. Hoe word ik wie ik werkelijk ben? Donderdag 5 juni gaat het programma in Amsterdam verder. Op vrijdag 6 juni vertrekken we met de trein naar Westerbork. Op die dag was het de laatste keer dat Etty naar Westerbork reisde. Etty schreef vanuit dat kamp: Op iedere plek op aarde is men thuis”, wanneer men alles in zich draagt.                                               

Voor Etty begon er in Amsterdam, en later in Westerbork  een nieuwe phase. Maar de inhoud van deze titel is breder: Er begint ook een nieuwe phase voor de deelnemer aan deze reis. Je komt niet alleen in contact met de rijke binnen –en buitenwereld van Etty maar ook met die van jezelf. Je wandelt in de voetsporen van Etty, je wandelt door je eigen leven en de teksten van Etty brengen je dichter bij jezelf. Je onderzoekt wat haar teksten voor jou betekenen en samen met andere reisgenoten kun je zeggen: Er begint een nieuwe phase! Zonder vraagteken maar met een uitroepteken!’

Anna van der WelAnna van der Wel werkt als persoonlijk begeleider. Haar belangrijkste inspiratiebron is de Ridwanschool for Human Development. Zij studeert daar sinds 2001. Ook de Oneness University inspireert haar in het begeleiden van cliënten in hun proces tot zelfrealisatie.
Anna werkt vanuit het centrum De Ruimte in Kolhorn.

Esther (Etty) Hillesum (Middelburg, 15 januari 1914 – Auschwitz, Polen, ca. 30 november 1943), geboren in een Nederlands-joodse familie, kreeg bekendheid door de publicatie van haar dagboek, 38 jaar nadat zij in Auschwitz werd vermoord. In haar dagboek verwoordde ze haar persoonlijke, innerlijke ontwikkeling te midden van de turbulentie van de Tweede Wereldoorlog en de absurditeiten van de holocaust. Het boek is niet alleen een sterk persoonlijk document, maar geeft ook enig inzicht in de wijze waarop de anti-Joodse maatregelen en deportaties in die jaren op joden zelf zijn overgekomen.

Op 7 september 1943 werd zij met haar ouders en haar broer Mischa door de nazi’s getransporteerd naar concentratiekamp Auschwitz, waar ze op 30 november 1943 op 29-jarige leeftijd omkwam. Haar dagboek eindigt op 6 september 1943 met het bericht van een vriend. Etty liet een indrukwekkende literaire oeuvre na dat uit een dagboek en vele brieven bestaat.

Etty’s dagboek geeft inzicht in de innerlijke veranderingen die zij als jonge joodse vrouw tijdens de Tweede Wereldoorlog doormaakte. Het is een persoonlijk en intiem document met een bijzondere literaire kwaliteit. Ze leerde zichzelf en haar lot te accepteren. Het dagboek is vooral indrukwekkend vanwege de gruwelijke omstandigheden waaronder het werd geschreven. Etty’s dagboek en brieven geven een bijzondere kijk op het leven tijdens de Tweede Wereldoorlog.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhistisch leven, Mensenrechten, Opmerkelijk Tags: amsterdam, Anna van der Wel, Denise de Costa, Deventer, Etty Hillesum

Lees ook:

  1. Onder de hemel is men thuis
  2. En mijn erfschuld op 25 januari 2021?
  3. Torenhoge muurschildering tegen klassenongelijkheid op Leidseplein
  4. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (4) -Domburgse cahiers

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.