• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Weg uit Tibet, de monniken zijn op vakantie

Weg uit Tibet, de monniken zijn op vakantie

16 maart 2025 door Ronald Bruining

Gedurende de laatste weken van het jaar 2024 her-publiceerden we beeld en tekst van auteurs. In 2025 gaan we daar mee door. Hieronder een tekst van Ronald Bruining, eerder in het BD geplaatst op  25 december 2013.

Reizende door Tibet viel mij op dat op ieder huis e

Potala, met de Chinese vlag in top. Foto's Ronald Bruining.
Potala, met de Chinese vlag in top. Foto’s Ronald Bruining.

en rode vlag met vijf gele sterren wappert. Ook op de top van de Potala, het voormalig paleis van de Dalai Lama, hangt de grote rode vlag. Het is de vlag van de Volksrepubliek China. Vlaggen is een gebruik dat over het algemeen plaatsvindt bij speciale gelegenheden en op feestdagen. Hieruit zou je dus kunnen opmaken dat de Tibetanen iets te vieren hebben en dat men erg gesteld is op de Volksrepubliek China.

Niets is echter minder waar. Uit gesprekken die ik in Tibet voerde met de vriendelijke Tibetaanse mensen bleek de werkelijke reden. De vlaggen hangen er verplicht en op het niet plaatsen van een rode vlag op het huis staan forse boetes. Het is één van de talloze maatregelen die het Chinese regiem heeft ingevoerd sinds de inval en bezetting van Tibet in de jaren vijftig van de vorige eeuw.

Tibet wordt stelselmatig veranderd en omgebouwd tot een gewone provincie die niet anders is dan welke andere provincie dan ook. Deze stelselmatige veranderingen worden doorgevoerd door het laten verhuizen van andere Chinezen naar Tibet en het naar elders laten verhuizen van de Tibetanen. Hierdoor zijn de oorspronkelijke inwoners inmiddels in de minderheid  in hun eigen land. Dorpjes  worden gesloopt en steden gebouwd. Spoorlijnen en hoogspanningsmasten ontsieren het oude landschap inmiddels. Er worden hekken geplaatst waardoor de nomaden niet meer met hun kuddes kunnen rondtrekken.

De regels voor de nieuwe inwoners van Tibet en de oorspronkelijke Tibetanen verschillen ook van elkaar. Tibetanen mogen bijvoorbeeld niet vrij reizen in eigen land en hebben hiervoor vergunningen nodig. Het aanvragen van die vergunningen is dermate ingewikkeld dat reizen praktisch onmogelijk wordt. Er zijn talloze controleposten op alle wegen in het land en in de steden en dorpen. Ieder dorp heeft een prominent aanwezige politiepost bovendien. In de straten van Lhasa staan bijvoorbeeld op veel plaatsen controleposten met detectiepoorten. Iedere Tibetaan van jong tot oud, ook hoogbejaarde vrouwtjes die met hun gebedsmolen in de hand niets meer willen dan het wandelen van hun dagelijkse kora, worden gecontroleerd. Toeristen en Chinezen mogen naast de poortjes langslopen en hebben dit oponthoud niet. Verder bevindt zich overal de politie en het leger. Uitgerust met kogelvrije vesten, helmen, rubberkogelgeweren, wapenstokken, wapenschilden, geweren met scherpe munitie, brandblussers en grote metalen vangstokken. Deze laatste om wanhopige Tibetaanse monniken die zich uit pure wanhoop in brand steken te kunnen beetgrijpen, op afstand houden en te kunnen blussen. Iedere monnik die zo aan zijn einde komt brengt het bewind in Peking toch internationaal gezien in diskrediet.

Lokangklooster, blusmateriaal en vangstok.
Jokangklooster, blusmateriaal en vangstok.
Bewakingscamera in het Seraklooster.
Bewakingscamera in het Seraklooster.

De straten in de steden hangen mede daarom vol met bewakingscamera’s. Ook  in alle kloosters hangen de camera’s. Voor zover de kloosters nog niet gesloopt zijn. Zelfs in de Potala hangt het vol met bewakingscamera’s. De camera’s hangen er niet om de kunstschatten te bewaken maar om een totale controle over de bezoekers te hebben. Het Tibet anno nu lijkt op een totale controlestaat. In de kloosters zelf is het akelig stil door de afwezigheid van monniken. Het is een trieste aanblik om het stof op de al jaren ongebruikte monnikspijen te zien liggen en de paar overgebleven monniken te zien die slecht als decorstukken de boterkaarsjes brandende houden.

Huizen in Lhasa, met de rode vlag.
Huizen in Lhasa, met de rode vlag.

De toeristen die een permit om toegang tot Tibet konden bemachtigen worden op deze wijze nog enigszins voor de gek gehouden. Voor wie verder dan dit kijkt valt op dat er ook monniken lopen met een verdacht Chinees uiterlijk. Dolma, (haar echte naam vermeld ik omwille van haar veiligheid niet), de jonge Tibetaanse vrouw uit het winkeltje waar ik in Lhasa dagelijks mijn flessen water kocht ,vertelde me dat er tegenwoordig een examen behaald moest worden om monnik te kunnen worden. Het examen werd in het Chinees afgenomen en bestond onder andere uit de toetsing van bepaalde Chinese boeken en uit het afzweren van de Dalai Lama. Ook werden monniken hierbij onder andere gedwongen door middel van een martelmethode waarbij spelden onder de vingernagels gestoken worden.

Het portret van de Dalai Lama is hier verboden bezit en geldt als contrabande waar uiteraard een buitenproportionele straf op staat. Op alle mogelijke manieren wordt hier alles gedaan om een volk tot wanhoop en waanzin te drijven. Een vredelievend volk dat ‘lijden’ in haar genen heeft zitten. Het ‘lijden’ omdat alles vergankelijk is en de gehechtheid het lijden bij het onontkoombare verliezen alleen maar groter maakt. De leer van Boeddha is eeuwenlang van generatie op generatie doorgegeven maar in alle eeuwen hiervoor zijn de ontberingen niet zo groot geweest en was het lijden niet zo zwaar. Geen wonder dat de kloosters leeg zijn. Cynisch zeggen de Tibetanen dat de monniken op vakantie zijn.

Bewaker bij het klooster in Sanden.
Bewaker bij het klooster in Ganden.

Het land en zijn inwoners zijn eeuwenlang afgesloten geweest van de rest van de wereld. Hier heeft zich een unieke cultuur kunnen ontwikkelen. Een cultuur die de kans heeft gehad om langzaam te rijpen en te groeien. Hoe schrijnend is het om nu te constateren dat omwille van economische groei een unieke cultuur met prachtige tradities verloren gaat door een systeem dat stelselmatig alle uitingen van deze cultuur vernietigt. Bovendien is het één van de laatste overgebleven levende tradities op aarde.

Niets is wat het lijkt. De wapperende vlaggen op de Tibetaanse huizen ten spijt. Waar ooit gebedsvlaggen wapperden om symbolisch de leer en de gebeden voor een vreedzame wereld vol harmonie en geluk de wereld in te laten waaien hangen nu de rode vlaggen. Niet omdat er iets te vieren valt.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dalai Lama, Geluk, Mensenrechten, Politiek, Reisverslagen Tags: CCP, China, kloosters, Lhasa, Ronald Bruining, Tibet, unieke cultuur

Lees ook:

  1. Puning Tempel: Waarom Xi Jinping een genocide vierde
  2. Tashi Choedon – Vervolging en seksueel misbruik van Tibetaanse boeddhistische nonnen door de CCP
  3. Panchen Lama: Tibetanen gedwongen door CCP om valse te aanbidden
  4. ‘Het Tibetaans boeddhisme verdunnen om een heel volk te laten verdampen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ronald Bruining

Ronald Bruining is geboren in 1972 in Assen en reisde in het najaar van 2012 door Tibet. In 2012 schreef hij zijn eerste roman; 'Terug naar Nepal'. In het voorjaar van 2013 verscheen van zijn hand zijn tweede roman; 'Weg uit Tibet'. De onderwerpen en thema's die hij behandeld zin tweede roman blijken gezien de situatie in Tibet momenteel helaas blijvend actueel. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.