• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Vijftig verzen over de aard van het bewustzijn

Vijftig verzen over de aard van het bewustzijn

26 december 2013 door Jules Prast

Vijftig verzen (Thich Nhat Hanh)

Thich-nhat-hanh
Thich-nhat-hanh

Een bijzonder leerdicht. De praktijk van onze beoefening verbonden met eeuwenoude boeddhistische psychologie. Wat gebeurt er in onze geest? Hoe kom je van verwarring tot verlichting? Thich Nhat Hanh legt in vijftig verzen uit op welk fundament de mindfulness berust.

Vijftig verzen over de aard van het bewustzijn.
Uit zijn boek Understanding Our Mind (2006),
vertaald en bewerkt door Jules Prast.

Deel I. Opslagbewustzijn

Een

De geest is een veld
waarin iedere soort zaad wordt gezaaid.
Een andere naam voor dit geest-veld
is ‘alle zaden’.

Twee

In ons leeft een oneindige verscheidenheid aan zaden –
zaden van samsara, nirvana, verwarring en verlichting,
zaden van lijden en geluk,
zaden van percepties, namen en woorden.

Drie

Zaden die zich voordoen als lichaam en geest,
als zijnsdomeinen, stadia en werelden,
worden alle opgeslagen in ons bewustzijn.
Dit is waarom dit ‘opslag’ heet.

Vier

Sommige zaden zijn aangeboren,
overgedragen door onze voorouders.
Sommige zijn gezaaid toen we ons in de baarmoeder bevonden,
andere toen we kinderen waren.

Vijf

Of ze nu zijn overgedragen door familie en vrienden,
door de samenleving of via het onderwijs,
alle zaden zijn naar hun aard
zowel individueel als collectief.

Zes

Onze levenskwaliteit
hangt af van de kwaliteit
van de zaden
die diep in ons bewustzijn liggen.

Zeven

De functie van het opslagbewustzijn
is zaden en hun gewoonte-energieën
te ontvangen en te bewaren,
zodat ze in de wereld tot uitdrukking komen, of latent blijven.

Acht

Manifestaties vanuit het opslagbewustzijn
zijn rechtstreeks waarneembaar als dingen-in-zichzelf,
of als voorstellingen, of uitsluitend als beelden.
Alle liggen binnen het veld van onze ervaring.

Negen

Alle manifestaties dragen de kenmerken
van zowel het individuele als het collectieve.
Op dezelfde manier komt het opslagbewustzijn tot rijping
door zijn werkzaamheid in verschillende stadia en zijnsdomeinen.

Tien

Het opslagbewustzijn stroomt en verandert voortdurend,
ongehinderd en onbepaald.
Het is tezelfdertijd toegerust
met alle vijf universele mentale formaties.

Elf

Hoewel vergankelijk en zonder apart zelf,
bevat het opslagbewustzijn alle verschijnselen in de kosmos,
geconditioneerde en niet geconditioneerde,
in de vorm van zaden.

Twaalf

Zaden kunnen zaden voortbrengen.
Zaden kunnen formaties voortbrengen.
Formaties kunnen zaden voortbrengen.
Formaties kunnen formaties voortbrengen.

Dertien

Interzijn en interpenetratie
kenmerken zowel zaden als formaties.
Het ene brengt alles voort.
Alles brengt het ene voort.

Veertien

Opslagbewustzijn is noch hetzelfde, noch verschillend,
individueel noch collectief.
Hetzelfde en verschillend inter-zijn.
Collectief en individueel brengen elkaar voort.

Vijftien

Wanneer verwarring is overwonnen, is er begrip
en is opslagbewustzijn niet meer onderworpen aan verdriet.
Opslagbewustzijn wordt dan de spiegel van Grote Wijsheid
die de kosmos in alle richtingen reflecteert.
Zijn naam is nu Zuiver Bewustzijn.

Deel II. Manas

Zestien

Interne formaties van begeerte en lijden
komen op door zaden van verwarring.
Terwijl geest en lichaam zich manifesteren,
leven deze krachten in ons bewustzijn.

Zeventien

Met opslagbewustzijn als zijn basis
ontstaat manas.
Manas vormt concepten
uit de zaden die het voor ‘zelf’ aanziet.

Achttien

In het veld van de voorstellingen
vindt manas het beeld van een zelf als object
op het punt waar manas
en opslagbewustzijn elkaar raken.

Negentien

Instabiel en verduisterd door onwetendheid
houdt manas nooit op om onderscheid aan te brengen.
Het is de basis van heilzaam en onheilzaam
onder de andere zes vormen van bewustzijn.

Twintig

Manas werkt samen met de vijf ervaringswijzen,
en stelt zich een beeld van de werkelijkheid voor.
Het werkt ook samen met de onheilzame gemoedstoestanden.
Deze zijn alle instabiel en verduisterd door onwetendheid.

Eenentwintig

Manas volgt altijd opslag
zoals schaduw vorm volgt.
Het is een verkeerd ingegeven overlevingspoging,
een verlangen naar voortzetting en blinde bevrediging.

Tweeëntwintig

Is het eerste stadium van de bodhisattvaweg bereikt,
dan worden de hindernissen van kennis en lijden getransformeerd.
In het tiende stadium transformeert de wijze het geloof in een afzonderlijk zelf
en wordt het opslagbewustzijn bevrijd van manas.

Deel III. Geestelijk bewustzijn

Drieëntwintig

Met manas als zijn basis
En fenomenen als zijn object
Manifesteert geestelijk bewustzijn zichzelf.
Het bereik van zijn kennen is het grootst.

Vierentwintig

Geestelijk bewustzijn heeft een drievoudige aard:
het kent drie manieren van waarnemen.
Het geestelijk bewustzijn omvat alle mentale formaties,
waaronder de heilzame, de onheilzame en de neutrale.

Vijfentwintig

In geestelijk bewustzijn wortelen alle handelingen van lichaam en spraak;
het brengt mentale formaties tevoorschijn.
In geestelijk bewustzijn ontspringt handelen dat tot rijping komt.
Zijn rol is die van de tuinman die alle zaden zaait.

Zesentwintig

Geestelijk bewustzijn werkt altijd,
behalve wanneer je niet waarneemt,
in sommige vormen van meditatieve concentratie,
diepe slaap, flauwvallen of coma.

Zevenentwintig

Geestelijk bewustzijn werkt op vijf manieren:
samen met de vijf vormen van zintuiglijk bewustzijn,
en hiervan onafhankelijk,
verspreid, geconcentreerd of onstabiel.

Deel IV. Zintuiglijk bewustzijn

Achtentwintig

Gebaseerd op geestelijke bewustzijn
presenteren de vijf vormen van zintuiglijk bewustzijn zich
als golven op het water,
afzonderlijk of tezamen met geestelijk bewustzijn.

Negenentwintig

De dingen-op-zichzelf bevinden zich in het bereik van hun waarneming;
Hun manier van waarnemen is direct.
Hun aard kan heilzaam, onheilzaam en neutraal zijn.
Ze werken met de vijf zintuigen en het centrale zenuwstelsel.

Dertig

Zij komen op samen met
de verschillende soorten mentale formaties,
de heilzame en de onheilzame,
en de neutrale formaties.

Deel V. Aard van de werkelijkheid

Eenendertig

Bewustzijn bevat altijd
subject en object.
Zelf en ander, binnen en buiten,
het zijn alle concepten die de geest voortbrengt.

Tweeëndertig

Het bewustzijn bestaat uit drie delen:
de waarnemer, het waargenomene en heelheid.
Alle zaden en mentale formaties
zijn hetzelfde.

Drieëndertig

Geboorte en dood hangen af van voorwaarden.
Bewustzijn creëert van nature onderscheid.
Waarnemer en waargenomene hangen van elkaar af
als subject en object van waarneming.

Vierendertig

Of ze zich nu individueel of collectief openbaren,
zelf en niet-zelf zijn niet twee.
De cyclus van geboorte en dood voltrekt zich ieder moment.
Bewustzijn komt op in de oceaan van geboorte en dood.

Vijfendertig

Ruimte en tijd, aarde, water, vuur en lucht,
zijn alle verschijningsvormen van het bewustzijn.
In het proces van interzijn en interpenetratie
rijpt ons opslagbewustzijn ieder moment.

Zesenderig

Wezens verschijnen wanneer de voorwaarden toereikend zijn.
Zijn die voorwaarden er niet, dan verschijnen ze niet meer.
Toch is er geen komen, geen gaan,
geen zijn en geen niet-zijn.

Zevenendertig

Wanneer zaad een formatie laat opkomen,
is dit de primaire oorzaak.
Wanneer subject van waarneming berust op object,
heet dit object als oorzaak.

Achtendertig

Voorwaarden die gunstig zijn of geen hindernis opleveren
zijn ondersteunende oorzaken.
De onmiddellijkheid van de continuïteit
is de vierde soort oorzaak.

Negenendertig

Onderling afhankelijke verschijningen hebben twee aspecten:
verduisterde geest en ware geest.
Geest die verduisterd is, creëert denkbeeldige constructies.
In ware geest komt ons diepste potentieel tot vervulling.

Veertig

Denkbeeldige constructies drukken zaden van verduistering de geest in,
met het ongeluk van samsara tot gevolg.
De vervulling doet de deur van wijsheid opengaan
naar het rijk van de zo-heid.

Deel VI. Het pad van de beoefening

Eenenveertig

Door meditatie op de aard van onderlinge afhankelijkheid
kan verduistering veranderen in verlichting.
Samsara en zo-heid zijn niet twee;
zij zijn een en hetzelfde.

Tweeënveertig

Zelfs als zij bloeit, verkeert de bloem al in de compost
en is de compost al in de bloem.
Bloem en compost zijn niet twee.
Verwarring en verlichting inter-zijn.

Drieënveertig

Keer je niet af van geboorte en dood.
Kijk gewoon diep in je mentale formaties.
Als je de ware aard van onderlinge afhankelijkheid ziet,
dan leer je de waarheid van interzijn kennen.

Vierenveertig

Beoefen bewust ademhalen
om water te geven aan het zaad van ontwaken.
Juist Inzicht is een bloem
die bloeit op het veld van het geestelijk bewustzijn.

Vijfenveertig

Alle beplanting groeit
Met hulp van de zonneschijn.
Wanneer mindfulness schijnt,
laat het alle mentale formaties veranderen.

Zesenveertig

We herkennen innerlijke knopen en sluimerende gewoontes,
zodat we ze kunnen omvormen.
Wanneer onze gewoonte-energieën vervliegen,
verandert het fundament onder ons gedrag.

Zevenenveertig

Het huidige ogenblik
bevat verleden en toekomst.
Het geheim van verandering
ligt in de manier waarop we met het nu omgaan.

Achtenveertig

Verandering vindt plaats
in ons dagelijks leven.
Om het werk van verandering te vergemakkelijken
oefenen we in een sangha.

Negenenveertig

Niets wordt geboren, niets gaat dood.
Niets om aan vast te houden, niets om los te laten.
Samsara is nirvana.
Er is niets te bereiken.

Vijftig

Als we beseffen dat lijden niets anders is dan verlichting,
kunnen we in vrede meebewegen op de golven van geboorte en dood,
reizend in de boot van compassie op de oceaan van verwarring,
lachend met de glimlach van wie geen vrees meer kent.

–
Noot van de vertaler: Over het boek Understanding Our Mind heb ik eerder geschreven in het artikel ‘Een abhidharma voor de eenentwintigste eeuw (juni 2013). Dit kan worden gelezen als inleiding tot de ‘Vijftig verzen’. In het artikel staat een schematische weergave van de boeddhistische indeling van het bewustzijn in acht verschillende componenten. De vertaling van de ‘Vijftig verzen’ heb ik zo gemaakt dat deze op zichzelf kan worden gelezen. Technische termen die in de Engelse brontekst voorkomen en in het bijbehorende boek worden verklaard, heb ik vervangen door een omschrijving die past in de vertaling. In die zin is de brontekst in de vertaalde vorm licht bewerkt.

Bron https://www.julesprast.nl/2013/12/13/vijftig-verzen/

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dharma en filosofie, Zen Tags: Jules Prast, Thich Nhat Hanh, Understanding Our Mind

Lees ook:

  1. Een abhidharma voor de eenentwintigste eeuw
  2. Mediteren in een medische scanner
  3. Dynamische dharma-pannenkoek (m/v) gezocht
  4. Taigu – De hunkering naar heil en de macht van zelfbedrog

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.