• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Reine-Landboeddhisme gekaapt door tempelinstituten?

Reine-Landboeddhisme gekaapt door tempelinstituten?

15 december 2024 door gastauteur

Zoals ik me in een eerder artikel al eens afvroeg: Was de figuur van Boeddha nog relevant nadat hij zijn boodschap gebracht had, en wat hebben zijn volgelingen (lees opvolgers) ervan gemaakt? Hoeveel is van die boodschap blijven hangen en hoeveel is er door decennia heen aan bijgebreid?

Tekst Marc Horemans

In dit opzicht is het Reine-Landboeddhisme, net als veel andere boeddhistische stromingen in het zelfde bedje ziek. Wat oorspronkelijk een heel eenvoudige uiteenzetting was van de toepassing van de leer van Amida Boeddha als hulpmiddel om ook gewone mensen, (vissers, jagers en andere onreine beroepen) tot het boeddhisme te brengen, werd al snel door Shinrans nakomelingen geïnstitutionaliseerd tot een tempelcultus met ondermeer krijger-monniken, invloedvergaring en brahmanistische toestanden met veel poeha en ceremonieel, teksten, gezangen en diens meer. En dit alles voor het verwerven van invloed, controle en de ambitie als machtsfactor deel te nemen aan het politieke gebeuren.

Meer nog, als we surfen naar Shinboeddhisme of Reine-Landboeddhisme in het Westen, moeten we vaststellen dat zelfs de inrichting van tempels gelijkaardige indelingen krijgen als bijvoorbeeld westerse kerken (herkenbaarheid?), met een tempelpriester (?) die zich voorbehoud te preken en heel statig de liturgie afdreunt en de ceremoniële handelingen die erbij horen zoals opgedragen door de Japanse instituten. Mij lijkt het dan dat het verschil tussen Vaticaan en boeddhistische machtscentra wel heel miniem wordt. Het Westen raakt blijkbaar niet los van zijn eeuwenlange christelijke overheersing… verlatingsangst?

Shinran Shonins boodschap van hoe om te gaan met de leer van Amida Buddha is heel transparant uitgelegd en neergepend in eenvoudige, klare taal door Yuen-bo, een directe leerling van Shinran, en dit in een werkje dat de Tannisho noemt. Een pareltje van Japans denken waarin duidelijke antwoorden gegeven wordt op de do’s en dont’s, het inkaderen van de Nembutsu in het dagelijks leven. Meer nog; anders dan een monastiek pad legt Shinran duidelijk het accent op sila, een morele levenswijze , en daarmee ook op een boeddhistische praktijk vooral gericht op leken: simpele uitleg, simpele dingen, oprechte belevenis van een boeddhisme waar mensen nood en steun aan hebben.

Geen nood aan priesters en urenlange sutra’s reciteren, maar een samenkomen van mensen die een antwoord zoeken op hun spirituele noden en bekommernissen: zonder veel poeha dus. Het is niet nodig om het kind met het badwater weg te smijten, maar eerder een wake up call aan het Reine-Landboeddhisme en bij uitbreiding zuivere Land-boeddhisme. terug te keren naar de basis: de leer van de Boeddha en hoe daarmee om te gaan binnen de Reine-Landbeleving.

Amida Boeddha ben jijzelf, het Reine-Land bestaat op die momenten dat je in balans bent met je eigen boeddhanatuur. Niet meer, niet minder: geen hemel, geen hel- hemel en hel bestaan naast elkaar in ons eigen dagdagelijkse leven, en meestal zijn we onze eigen kwelduivel of redder. Gooi dus de kerkbanken uit boeddhistische tempels, verscheur onnodige sutra’s, room alle pracht en praal af en maak van de tempel weer een plaats waar mensen, als ze het nodig hebben kunnen samenkomen om even een rustmomentje in te bouwen.

Een plaats waar men kan zitten en op zijn eigen, unieke, oprechte manier even alle beslommeringen achter zich te laten. Om met gelijkgestemde mensen de leer van de Boeddha te volgen, van alle heilige bergen en plaatsen, de laatste boodschap van de Boeddha indachtig: wees een lamp voor jezelf. Uiteindelijk is de dharma heel eenvoudig: het heilzame nastreven, het onheilzame trachten te vermijden, dat is de leer van de Boeddha.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns Tags: Amida Buddha, christelijke overheersing, kerkbanken, Reine-Landboeddhisme, Shinboeddhisme, Shinran Shonins boodschap, spirituele noden, tempels, Vaticaan

Lees ook:

  1. Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman
  2. Een zelfgenoegzaam, vrijblijvend iets-isme
  3. 2019 – vesakfeest in de theravādatempels van Nederland
  4. Ojizo-sama – beschermer van overleden kinderen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Taigu zegt

    15 december 2024 om 19:13

    Eerst Honen en Shinran legden na meer dan duizend jaar Mahayana het grote potentieel van het Grote Voerthuis voor iedereen open. Dankjewel voor je mooie artikel.

  2. Joost zegt

    16 december 2024 om 10:16

    Ja een heel mooi artikel.
    Terug naar de eenvoud, en de kern . Het reine Reine- Land.

  3. Shaku Horan zegt

    16 december 2024 om 15:30

    Sinds de komst van het boeddhisme in Japan is het door de machthebbers gebruikt om hun macht te rechtvaardigen en vergroten. Alle boeddhistische scholen hebben dat ervaren. Het is echter overal in Azie te zien..
    De Honganji in Japan is idd nogal “anal”… ik heb daar zelf ook regelmatig mee te maken. De komst van het Christendom in Japan heeft daar ook mee te maken gehad. Men is van alles gaan proberen om de gelovigen aan zich te binden. Er zijn gelukkig ook nog hier en daar parels die de leer van Honen en Shinran in ere houden.
    Namu Amida Butsu.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Peter – Overvloed en onbehagen
    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.