• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Nathan – Liefde

Nathan – Liefde

20 oktober 2024 door gastauteur

Tegenwoordig een ander woord voor God of het ware zelf. Ja, de Boeddha predikte ook liefde: haat verdrijft nimmer haat. Maar hij sprak daarbij niet van een god of zelf. Heel simpel gezegd komt het dan hierop neer: je bent niets of hecht je nergens aan. Ja, je kunt liefde zijn maar dat is dan actueel. Hier en nu. En geen bepaald concept of ideaal.

Het bodhisattva ideaal is volgens mij later gekomen. Volgens mij sprak de Boeddha gewoon over het ontwaken. Zoekers die het nirvana negeren, zolang als er nog maar een levend wezen is dat nog niet bevrijd is, gelukkig. Mooi zo’n ideaal maar ik heb er niets mee. Als ik kiespijn heb, bel ik de tandarts om ervan verlost te worden. Pijn vraagt om verlossing. Ik zeg dan niet: ‘Helpt u maar eerst alle andere kiespijn-lijders en mij als laatste.’

Opgaan in het nirvana is geen gevangenis. Nirvana maakt van jou geen gevoelloos wezen. Want waarom bidden dan zoveel boeddhisten tot de Boeddha? Boeddha die niet meer geboren hoeft te worden. Jiddu Krishnamurti sprak zelfs over een ervaring met hem, kon nog altijd zijn aanwezigheid ervaren. Op een dag toen ie op zijn bed zat of in zijn slaapvertrek was, was daar opeens de Boeddha. En toen was K al behoorlijk op leeftijd.

Boeddha als een wezen van licht. Dat zich nog altijd bekommert om levende wezens, hier op aarde. Misschien begrijp ik wel niet in theorie het zogenaamde bodhisattva ideaal. Maar ik heb sowieso niets met idealen. Omdat het denken gek is op idealen. Omdat het denken alles wil organiseren.

Als je liefde of mededogen organiseert maak je het dood. Zoals mensen graag dieren stoppen in kooien en dan beweren van deze dieren te houden. Ik woon vlakbij een hertenkamp, hier in Bloemendaal. Maar mijn schatje en ik genieten pas echt van een hert en ree in de vrije natuur. Opeens zie je zo’n kwetsbaar dier. Prachtig!

ECIW is een boek van zo’n 1500 pagina’s en beweert over liefde te gaan. Maar zo’n boek heeft enkel gezorgd voor een elite, een club mensen die liefde zelf tot object van hun geloof heeft gemaakt. ‘Ik ben liefde en de rest is een illusie.’ … ‘Alleen liefde is werkelijk.’ … ‘Alles wat je zegt over mij gaat niet over mij maar over jou: ik zie namelijk enkel liefde.’ … Met andere woorden: Liefde als ideaal.

Ik ben gewoon eerlijk over liefde: ik ben haar niet altijd bewust. Ik ervaar ook emoties. Die ik dan bewust ben. En omdat ik niets idealiseer, omarm ik eveneens mijn emoties. – Is dat geen liefde?

Christus was een mens van vlees en bloed. Sprak niet alleen over het belang van liefde, vergeven en samen delen! Maar leerde ook: Lieg niet, laat je ‘ja’ een ‘ja’ en je ‘nee’ een ‘nee’ zijn. Zweer niet.

De eerste volgelingen waren dan ook heel transparant. Net als hun meester. In hem waren geen leugens of haat. Toch zijn er passages in de Bijbel dat hij behoorlijk kwaad kon zijn. Op een dag joeg hij handelaars de tempel uit met een groot stuk touw. Daarbij staat er ook in de Bijbel dat hij leerde te bidden voor je vijanden en de andere wang toe te keren. Was hij, Jezus, dan een gespleten persoonlijkheid? Ik geloof van niet. Hij was ook naast al zijn liefde een mens van vlees en bloed. Hij was geen navelstarende- filosoof of mysticus. Hij was niet bang om zijn leven te geven voor zijn woorden, evangelie. Hij predikte niet voor zichzelf. Hij zocht de verlichting van alle mensen. Hij zou zijn mond niet houden.

Ook de Boeddha had vijanden. Ook de Boeddha kende Mara (de duivel) in zijn leven, nietwaar?

Omdat we misschien niet hun boodschap begrijpen maken we er maar een beeld van, dat we dan op een bepaald voetstuk zetten om het te aanbidden. Dat leidt enkel tot navelstaren.

Liefde en mededogen zoeken niet zichzelf maar juist de mens, alle levende wezens. De ganse natuur. Zoals de zon op zichzelf wel groot, krachtig en mooi is maar zonder verdere betekenis zonder de aarde.

Je kunt het licht aanbidden maar ook ervaren, zijn. Maar dan in alle vrijheid.

Tekst Nathan Rozenhart.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Nathan Tags: Jiddu Krishnamurti, liefde, mara, nirwana, vrijheid

Lees ook:

  1. De grote schoonmaak van Buddhagosha
  2. Ad van Dun – Dit wonderlijk karkas
  3. Hoe belangrijk is een leraar?
  4. In drie woorden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    20 oktober 2024 om 11:31

    Ik voel wel met je mee. Een oordelende sfeer vind ik afwezig in de Pali sutta’s. Bijvoorbeeld: Verlangens hebben, een Ik-besef hebben, is niet slecht of tegen de wil van God of zondig. Maar het speelt een rol bij het ontstaan en continueren van lijden.
    Het moet uit de oordelende sfeer blijven vind ik.

    De teksten bespreken: Verlangens naar genot en comfort bijvoorbeeld. Waarbij je dat ziet als het einde van je lijden (kama tanha). Of verlangen naar wedergeboorte in een hemel. Waarbij je dat ziet als het einde van lijden (bhava tanha). Of verlangen naar de dood en niks meer voelen en dat zien als de weg naar het einde van je lijden (vibhava tanha)

    De Boeddha zag volgens mij juist dat het voeden van diezelfde verlangens die worden gezien als de uitweg uit je lijden, verlangens die zeer menselijk zijn en geen zonden of ondeugden zijn, niet tegen Gods wil, dat is het als opladen van je batterij. De toegevoegde energie van verlangen moet toch ergens een weg vinden weer. In dit leven en na de dood. Je bouwt als het ware spanning, druk, lading op in jezelf. Dit is niet immoreel maar niet vaardig als je een uitweg uit lijden zoekt.

    Het niet-veroordelende zie ik ook als Boeddha’s wijsheid maar ook vooral als diens liefde. Het vergt liefde om niet te gaan oordelen.
    Zodra je verlangen en bijvoorbeeld Ik besef plaatst in een oordelende sfeer (het is niet goed, zondig, tegen Gods wil) verandert alles drastisch.

    Het Pad naar bevrijding, onthechting, bespreken de sutta’s ook als een geleidelijk Pad van nuchter worden, realistisch.
    Dat gaat niet van de ene op de andere dag.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.