• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Philip Kapleau over Zen in het Westen

Philip Kapleau over Zen in het Westen

14 september 2013 door Jules Prast

Tricycle Magazine publceert op zijn website opnieuw een interview uit 1993 met Philip Kapleau Roshi (1912-2004), zenmeester en auteur van de klassieker The Three Pillars of Zen.

In het interview laat Kapleau zich in scherpe, niet mis te verstane bewoordingen uit over de westerse zenpraktijk. De ware corruptie is niet seks, geld of macht, zegt hij, maar het aanpassen en vereenvoudigen van de lesmethodes. In de transmissie naar het Westen sluipen compromissen in die de kwaliteit van het zenboeddhisme hier aantasten. Leraren weten kwalijke maatschappelijke invloeden niet voldoende te weerstaan en zijn daardoor niet het toonbeeld van onberispelijkheid dat je in Japan tegenkomt.

kapleau-philip-the-three-pillars-of-zen-e1347533411552Kapleau is ook kritisch over het lekenboeddhisme. Mensen met verplichtingen aan gezin en werk kunnen niet dezelfde zuiverheid ontwikkelen als monniken in een zenklooster. En zo gaat het interview nog een tijdje door. Niet alle boeddhistische scholen komen uit bij dezelfde ervaring van verlichting en ontwaken, laat hij bijvoorbeeld ook zien aan de hand van een vergelijking van Zen met het Reine Land-boeddhisme.

Rients Ritskes.
Rients Ritskes.

Kortom, een bijzonder lezenswaardig artikel waarvan de prikkelende stellingen je aan het denken zetten. Het rakelt het vuurtje op onder de discussie over de affaire-Ritskes enkele maanden geleden.

Maar de gewetensvragen die het interview naar boven brengt, gaan dieper, naar het hart van onze dharmapraktijk: draaien wij ons geen rad voor ogen wanneer wij ons het boeddhistisch heil te makkelijk toerekenen in onze geseculariseerde manier van leven? Ik zie zulke vragen als een uitdaging om ons kritisch te bezinnen op onze beoefening en onze verwachtingen zo nodig in overeenstemming te brengen met wat voor een ieder, in zijn of haar situatie, doenlijk is.

Jules Prast

 

 

Categorie: Achtergronden, Zen Tags: Jules Prast, Rients Ritskes

Lees ook:

  1. Jules Prast – We zijn allemaal Rients Ritskes
  2. Een zelfgenoegzaam, vrijblijvend iets-isme
  3. Wie is hij die ziek is?
  4. Beroepsgelovigen en amateurzitters

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. oscar römer zegt

    14 september 2013 om 15:35

    Alweer zo’n strijd tussen Preciesen en Rekkelijken; wie wordt er nu weer onthoofd na Van Bernevelt.
    Het maakt allemaal niets uit!
    Let it be.
    Don’t worry be happy

  2. Sjoerd zegt

    14 september 2013 om 19:41

    Tja, wat wil Philip. Misschien heeft hij gelijk en misschien ook niet. Is het belangrijk?
    Meesters, leraren, overblijfselen uit een feodaal cultureel tijdperk?
    Of zijn wij de keien in de rivier, die elkaar slijpen. Rond, vierkant, hoekig of glad, allemaal keien.
    In dat geval moeten we niet allemaal stijf op ons eigen kussen blijven zitten en elkaar begluren, maar in de stroom gaan.
    In dat geval zijn we allemaal gelijk en ongeveer niet verder dan de ander.
    Iedere omrol tussen de andere keien in het water is dan opnieuw beginnen, een nieuw perspectief, ook voor Philip.

  3. Henk Molenaar zegt

    15 september 2013 om 00:07

    Er is wel degelijk een groot verschil tussen leek, leraar en guru;

    A teacher takes responsibility of your growth
    A Guru makes you responsible for your growth

    A teacher gives you things you do not have and require
    A Guru takes away things you have and do not require

    A teacher answers your questions
    A Guru questions your answers

    A teacher helps you get out of the maze
    A Guru destroys the maze

    A teacher requires obedience and discipline from the pupil
    A Guru requires trust and humility from the pupil

    A teacher clothes you and prepares you for the outer journey
    A Guru strips you naked and prepares you for the inner journey

    A teacher is a guide on the path
    A Guru is a pointer to the way

    A teacher sends you on the road to success
    A Guru sends you on the road to freedom

    A teacher explains the world and its nature to you
    A Guru explains yourself and your nature to you

    A teacher makes you understand how to move about in the world
    A Guru shows you where you stand in relation to the world

    A teacher gives you knowledge and boosts your ego
    A Guru takes away your knowledge and punctures your ego

    A teacher instructs you
    A Guru constructs you

    A teacher sharpens your mind
    A Guru opens your mind

    A teacher shows you the way to prosperity
    A Guru shows the way to serenity

    A teacher reaches your mind
    A Guru touches your soul

    A teacher gives you knowledge
    A Guru makes you wise

    A teacher gives you maturity
    A Guru returns you to innocence

    A teacher instructs you on how to solve problems
    A Guru shows you how to resolve issues

    A teacher is a systematic thinker
    A Guru is a lateral thinker

    A teacher will punish you with a stick
    A Guru will punish you with compassion

    A teacher is to pupil what a father is to son
    A Guru is to pupil what mother is to her child

    One can always find a teacher
    But a Guru has to find and accept you

    A teacher leads you by the hand
    A Guru leads you by example

    When a teacher finishes with you,
    you graduate
    When a Guru finishes with you, you celebrate

    When the course is over you are thankful to the teacher.
    When the discourse is over you are grateful to the Guru.

    • Sjoerd zegt

      15 september 2013 om 00:25

      Wie is het die zich leraar noemt???
      Wie is het die zich leerling noemt???
      Wie is deze leegte?

    • Sjoerd zegt

      15 september 2013 om 19:10

      In onze relatieve werkelijkheid kunnen we werkelijk toveren, ook leraren en leerlingen.
      In boeddha’s werkelijkheid is er geen wezenlijk verschil tussen ons en andere levende wezens.
      “GEEN ZELF” en “NIET UNIEK” is onze werkelijke realiteit.
      Op het moment dat de arts je vertelt dat je nu en hier gaat sterven, wordt de werkelijkheid van boeddha onontkoombaar.

      • Ruurd zegt

        1 oktober 2013 om 22:42

        Ik zie realiteit en zelf als gekoppeld begrippen paar, genoteerd als realiteit|zelf. Ze zijn als de afdruk van een sleutel in klei; wederzijds bepalen ze volledig elkaars vorm. De realiteit zoals beleefd (is er een objectieve?, los van iedere beleving?), of dat wat iemand zegt dat ‘de realiteit is’ heeft in zich besloten alle kenmerken van degene die deze uitspraak doet. Zo’n complete totale definitie van ‘de realiteit’ is als het drukken van de sleutel in klei. Als ‘Geen zelf’, en ‘niet uniek’ de werkelijke realiteit bepalen, zoals je zegt, dan ligt daarmee de vorm van degene die dat zegt volkomen vast, waarmee diens zelf is gedefinieerd.

        • Sjoerd zegt

          1 oktober 2013 om 23:29

          Beste Ruurd, ik zie niets. Mijn vorm is een golf en mijn realiteit is water.
          Op dat moment waar ik het over heb, bleef er niets anders over.
          Geen leraar om naast mij te staan, wel een dharma, inmiddels al jaren wel een sangha en wel een weg om te gaan.
          Het bevalt nu uiteindelijk goed, deze koan, zo’n vervolg op zo’n ‘raar’ moment waarin alles, inclusief ‘ikzelf’ oploste.
          Niet dat ik het gelijk begrepen heb, maar wel een ruimte waarin een belofte schuilt. Als ik werkelijk overga, los ik op zoals de damp van kokend water in het niets vervliegt. Ik keer nooit weer terug.
          Wat een leraar er ook over zegt, hoe je ook redeneert, alleen leven in de dharma en gaan van de weg, op wat voor een manier dan ook, kan boeddha’s werkelijkheid voor een mens verlichten.

  4. Anne zegt

    15 september 2013 om 10:13

    Klinkt naar het cultiveren van een ideaalbeeld van zuiverheid. De geschiedenis van het zen boeddhisme in Japan en de keuzen die men gemaakt heeft als leraren laat zien dat men daar net zo min ubermensch is als in het westen.

    Raar ding in het westen dat dingen waar zijn als ze maar zuiver oosters genoemd kunnen worden. Zelfs als voor die zuiverheid wensdenken nodig is.

    • Ruurd zegt

      22 september 2013 om 12:23

      Een mooie mooie alinea Anne, die laatste. Ik zou er op willen inhaken. Westerse Zen: het MAKKELIJKSTE van twee werelden? Overgenomen uit het oosten: de inspiratie en de vruchten van de met hard werken en toewijding gevormde lange traditie, maar dan wel zonder de voorschriften en zonder de hiërarchische gezagslijn. Overgenomen uit het westen: de therapeutische technieken om ons ego uit te deuken en vorm te geven naar ons illusoir ideaal ‘vrijheid vanuit een zuiver autonome identiteit’ als antwoord op onze verwarrende en alles-doordringende ‘vrije wereld’; maar dan zonder de harde eisen van wetenschappelijke bewijs van werkzaamheid en doelmatigheid. De ‘waarheid’ uit het oosten als geloof omhelst als kern van de illusie van een zuivere autonome vrijheid onder afwijzing van de noodzaak de bestaanbaarheid daarvan kritische wetenschappelijk te toetsen. Een commercieel amalgaam?

      • Sjoerd zegt

        7 oktober 2013 om 17:35

        Ego en identiteit, Ruurd????

  5. Tom zegt

    15 september 2013 om 22:36

    Dank je Jules, opnieuw een bevestiging om te blijven zoeken naar de oorspronkelijkheid…….

  6. Nic zegt

    7 oktober 2013 om 16:04

    Philip Kapleau heeft het over zichzelf.
    Wikipedia Philip Kapleau:
    “Hij verbrak echter de samenwerking met Yasutani, en kreeg geen formele overdracht als dharma-opvolger”
    Had hij langer volgehouden was hij dan een meer zuivere meester geweest, meer onberispelijk?
    “Hij introduceerde ook westerse aanpassingen, zoals het chanten van de Hartsoetra in het Engels.”

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.