• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Jasper – Dialectische negatie

Jasper – Dialectische negatie

10 augustus 2023 door gastauteur

Dialectiek kan betekenen: een stap opzij zetten. Dialectiek duidt een geschiedenis aan, geprobeerd in woorden te vatten. Kritisch, zelfkritisch, duidend wat dat nog niet was en altijd kijkend naar de geschiedenis van de natuur en de mens.

Het gaat het om de ontwikkeling. Volgens de dialectische denkwijze staat niets stil. De lezer kan zich het schema van verandering herinneren: these, antithese en synthese. Hierbij hoort een revolutionaire aandacht voor de antithese, de factoren die de veranderingen afdwingen.

De dialectiek veronderstelt een verhouding van een uitgangspunt (1), een opkomende tegengestelde reactie (2) en een synthese (3), een nieuwe situatie. Maar er zijn meer vooronderstellingen. Bijvoorbeeld zie je bij filosofen als Karl Marx en Friedrich Engels, die zich in hun denken voor een deel oriënteren op de filosoof Georg Hegel, dat er ook de diepgewortelde vooronderstelling bestaat dat alle dingen, feiten, situaties (etc.) de neiging hebben te willen blijven voortbestaan en zelfs zich uit te breiden. Die gedachte kan bijvoorbeeld voortvloeien uit de ideeën van voorgangers als Aristoteles of Benedictus de Spinoza. Maar dan wel op een specifieke manier. Voortbestaan kan een dwingend perspectief voor de toekomst zijn, dat juist om die situatie vast te leggen koerst op een aangepast voortbestaan. Denk hierbij ook aan de evolutietheorie, die juist verandering koppelt aan een verschil, zoals de koppeling van voortbestaan aan strijd.

De geschiedenis, de feitelijke en de kennis erover, gaat van dergelijke principes uit. Soms past dat mooi, en leidt het model tot een inzicht dat praktisch toepasbaar is, terwijl een andere keer zo’n model eerder lijkt te leiden tot onzin of oppervlakkigheid.

Het is zinvol regelmatig te kijken of dergelijke modellen kunnen leiden tot meer of dieper inzicht. En daarbij of vervolgens kan weer worden getoetst of de uitkomsten kloppen, bijvoorbeeld als hypothese om verder weer op te kunnen bouwen. ‘De geschiedenis gaat door’, hoor je soms zeggen. Ja dat is één, maar de vorm waarin – bv. vreedzaam of juist niet – is twee. Als derde volgt de zelftoetsing. Blijf je (ik) kritisch genoeg, en wat zeggen de feiten verder?

Een voordeel van het dialectisch model is dat het helpt breed te kijken. Van de maatschappij of bijvoorbeeld de economie kunnen veel aspecten in hun ontwikkeling worden benoemd en kan hun werking worden ingecalculeerd. Bijvoorbeeld kan in de politiek breed leren kijken nieuwe inzichten opleveren, voor de korte en langere termijn, rekening houdend met de maatschappelijke gelaagdheid.

Dialectiek betekent dan ‘even een stap opzij kijken.’ Bijvoorbeeld als non-conformistisch en vooruitstrevend denken. Kijk wat je voorstelt, kijk naar de logica van de in de strijd te verwachte tegenkrachten en kijk naar het te verwachten resultaat, als synthese.

Vijf willekeurige voorbeelden: Hier slechts als trits en tendens aangeduid, niet uitgewerkt:

1 –   Oorlog in Oekraïne – winnaar-verliezer – nieuwe dominante politieke machten.
2 –   Oorlog in Oekraïne – reflectie – de VN moeten de politieke orde opnieuw definiëren.
3 –  Opwarming aarde – machtsdenken – bittere nieuwe machtsstrijd op veel niveaus.
4 –  Overmatige visserij – reacties milieubeweging – nieuwe internationale wetgeving.
5 –  Overmatige visserij – gedragsverandering van vissen – verscherping geopolitieke strijd.

De hier gegeven voorbeelden geven een sterk vereenvoudigde aanduiding van enkele grote maatschappelijke risico’s. Het element van vraag reactie-conclusie is sterk aanwezig en kan verder worden ontwikkeld. Steeds opnieuw. Elke stap kan een betekenisvolle volgende stand van zaken (feiten) oproepen, een instemmende of afwijzende. Duidelijk wordt bovendien zichtbaar dat op het niveau van de theorieën de vragen en antwoorden speculatieve elementen kunnen bevatten. Door verdere, scherpe analyse en openbaar debat kunnen die beter zichtbaar worden gemaakt, leidend tot een sterkere bewustwording over de voorliggende kwesties.

Schrijven over Dialectische negatie kan eigenlijk niet goed in zo’n kort bestek. Slechts kort en samenvattend benoemen kan een risico vormen. Hopelijk kan dit toch bijdragen aan de nodige grondige politieke analyse, dus op dit niveau van denken. Meer inzicht nastreven over wat het negatieve aspect van de ontwikkeling positief bijdraagt. Als denken en als vermoedelijke uitkomst, of een deel daarvan.

Concreet kwam ik op dit onderwerp bij het aanzien van het klimaat in het algemeen en in het bijzonder van de Zuidelijke IJszee. Wat bewerkstelligt de kennis die momenteel hierover aanwezig is? Is die kennis alleen een hulpmiddel of zijn er verderstrekkende impulsen aan te ontlenen? Kennis, terwijl je in de politiek daarover geen of te weinig consequenties ziet. De Nederlander als Universele Badgast zal echter zijn vloedgolf nog tegenkomen, dat weet je wanneer je de feiten van de opwarming en de vele consequenties op een rij zet. Maar misschien kan enig pedagogisch werk hierin nog zinnig werk doen. Nodig vanwege de grote natuurlijke, maatschappelijke en politieke consequenties. Maar zonder actie naast de reflectie zal dat niet gaan. En al helemaal niet zonder mondiale vreedzame samenwerking op tal van niveaus.

Kennis is een proces, dynamisch of je wilt of niet. Bijvoorbeeld je er bewust van worden dat je soms een grote stap opzij moet doen. Leren luisteren en kijken vóór de actie en tegelijk weten dat kennis invloedrijk is, maar nooit als ‘het enige’ bestaat. Het betreft geen godheid, het is beklijfde maatschappelijke actie. De stap opzij kan een belangrijke fase zijn in de realistische aanpak van de politiek, op klein niveau en wereldwijd. Het is geen einde oefening, want de negatie is altijd een aanwezig activerend element. Aanwezig, vormgevend en herhalend. Tegensprekend en meegaand. Kritisch en productief. In de natuur en in de maatschappij. In fasen van strijd en van vrede. Soms met weliswaar beperkte maar toch werkelijke invloed op de actuele en toekomstige historische veranderingen.

Over dialectisch denken en handelen schreef Jasper Schaaf in 2005 het boek:
Jasper Schaaf, Dialectiek en praktijk, De creatieve tegenspraak, Een inleiding in dialectisch denken, Uitgeverij Damon Budel.
Dit boek kan op internet besteld worden bij Uitgeverij Damon, Eindhoven.

Jasper Schaaf (1950) studeerde filosofie aan de RUG en studeerde in 1978 af op De invloed van Joseph Dietzgen op de Nederlandse arbeidersbeweging. Schaaf was actief in Vietnamacties, vredesbeweging, studentenbeweging, buurtwerk, linkse politieke  partijen en vakbeweging. Bestuurlijke functies in de vakbeweging, onderwijs en welzijnswerk.
In 2001 verscheen het in eigen beheer uitgegeven boek  Boeddhisme en betrokkenheid, waarin Schaaf de vraag stelde: Kan de boeddhadharma bijdragen aan een marxistisch georiënteerde inzet van maatschappelijke betrokkenheid? Dit boek kreeg boeiende reacties.

Categorie: Achtergronden, Columns, Geluk, Jasper Schaaf, Krijgsmacht, Milieu, Natuur, Politiek Tags: Aristoteles of Benedictus de Spinoza, Dialectische negatie, Georg Hegel, Karl Marx en Friedrich Engels, zelftoetsing

Lees ook:

  1. Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw
  2. Jasper Schaaf – Friedrich Engels over realistische politiek
  3. Jasper Schaaf – Nooit meer Hiroshima
  4. Milieucrisis maakt samenwerking nog noodzakelijker – bosbranden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.