• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Een kat in het nauw

Een kat in het nauw

4 december 2022 door Kees Moerbeek

Kortgeleden verscheen het boek Eigen welzijn eerst van de schrijfster en juriste Roxane van Iperen dat nogal wat opzien baarde. Hierin probeert zij te analyseren en te begrijpen hoe extremistisch gedachtegoed bij een deel van de middenklasse heeft kunnen aanslaan. Deze middenklasse staat als geheel onder grote druk. Dit artikel schetst een beeld van haar boek.

Als een soort vergrootglas laat wellness-rechts de manier zien waarop de middenklasse onder druk staat omdat ze voor ‘haar eigen welzijn, geslotener, conservatiever en meer op zichzelf gericht wordt en in sommige gevallen bereid is razendsnel extremistisch gedachtegoed te omarmen.’ Het gaat de auteur er niet om wellness-rechts te stereotyperen als ‘havermelkdrinkende yogamoeders, die zichzelf en hun kinderen niet laten vaccineren en stemmen op extreemrechtse populisten.’

In het hoofdstuk Nativisme schrijft Van Iperen dat sinds de stormachtige opkomst van Fortuyn in 2001 en sinds 2006 de constante aanwezigheid van Wilders’ PVV in de Kamer en de vluchtelingencrisis van 2015, kopstukken van de VVD en het CDA steeds verder zijn opgeschoven naar de standpunten van radicaal-rechtse partijen. Dit verschijnsel kwam in heel Europa voor.

Burgers uit de middenklasse raakten door de jaren heen gewend aan uitspraken en voorstellen die ‘nativistisch’ genoemd kunnen worden. Dit nativisme is een belangrijke pijler onder radicaal-rechts en is het ‘politieke idee dat mensen uit de eigen natie meer recht van spreken hebben en het verdienen om beter beschermd te worden, zeker als die eigen natie of gemeenschap in toenemende mate door externe factoren wordt bedreigd. Simpel gezegd: het geloof in een eersterangs- en tweederangs burgerschap’, bladzijde 24. Dit nativisme staat haaks op het liberalisme dat uitgaat van een gelijkwaardig mensbeeld, en de vrijheid en kansgelijkheid van alle burgers wil waarborgen.

Dit wij-zij denken werd genormaliseerd en gevoed door een niet-aflatende stroom interviews, filmpjes, proefballonnen en doempreken, aldus de auteur. Als voorbeeld noemt zij uitspraken van Minister van Buitenlandse Zaken Stef Blok in 2018 over de multiculturele samenleving. Van Iperen vat samen: ‘De rode loper voor nativistisch denken werd uitgerold door antimigratieretoriek, maar heeft de weg vrijgemaakt voor de manier waarop we inmiddels over alle kwetsbare groepen denken.’ Middenpartijen bezigen volgens haar nu standpunten die ooit omstreden waren en dit ging sluipend. Zie ook het artikel uit het Advocatenblad.

In het hoofdstuk De angst om te vallen licht de auteur de achtergrond toe van de Amerikaanse uitdrukking fear of falling, die ook in ons land ingeburgerd raakte als de angst om van een kwartje een dubbeltje te moeten worden. Zij citeert uit de toespraken van de voormalige minister van financiën Wopke Hoekstra (CDA) en de voormalige minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge (CDA) in augustus en september 2019. Hun boodschap was volgens haar duidelijk, namelijk dat voor de middenklasse het tijd is voor ‘zelfzorg’. Zij schrijft: ‘Met een dagelijks leven dat steeds onzekerder en een toekomstbeeld dat onvoorspelbaar was, kwamen niet alleen werk, opleiding en status onder druk te staan, maar ook de liberale waarden waardoor veel mensen uit het middensegment werd gedreven.’ ‘Een terugval, kortom van echte liberale waarden’, bladzijde 47.

De schrijfster verwijst naar de WRR-verkenning De val van de middenklasse? De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid schrijft in het persbericht van juli 2017: ‘Er is in Nederland geen sprake van een ‘val’ of ‘uitholling’ van de middenklasse. Er is echter een kwetsbaar middensegment dat wél te maken heeft met sociale daling.’ De middengroepen slagen erin om hun positie te handhaven, zij het met meer moeite.  De verkenning toont de veranderingen in ‘het middensegment van de Nederlandse samenleving sinds de jaren 1970.’ ‘Aan het vooruitgangsoptimisme van middengroepen is een einde gekomen. Zij moeten zich extra inspannen om hun positie te handhaven en sociale daling te voorkomen en harder werken in meer onzekere omstandigheden,’ is een van de hoofdbevindingen.

Dit kwetsbare middensegment bestaat vooral uit mbo’ers met een routinematige, administratieve baan of een verzorgend of dienstverlenend beroep, die een grotere kans hebben op baanverlies of een laag inkomen. Ook zijn mbo’ers, als het gaat om opvattingen over de politiek en maatschappelijke kwesties meer op lager opgeleiden gaan lijken. Hierbij  gaat het bovendien om gevoelens van onbehagen en geen greep meer te hebben op de toekomst, signaleert de WRR bovendien. ‘Zij zijn zeer kritisch over immigratie en open grenzen, en hebben een gering vertrouwen in de EU en de Tweede Kamer.’

QAnon en wellness

Tijdens Trumps presidentschap steeg in de VS de hoeveelheid met QAnon-verbonden complottheorieën, afbeeldingen en leuzen op de normale, ‘bovengrondse’ sociale media explosief. Dit extremistische gedachtengoed werd hierdoor snel bekend onder vaak nietsvermoedende en apolitieke burgers, aldus de auteur in het hoofdstuk

Wellness-rechts.

Het coronavirus en de wereldwijde lockdowns werkten als een vliegwiel voor de verbinding tussen QAnon en ‘vrouwen uit de spirituele hoek, die niet of nauwelijks macht bezaten in de politiek of op een traditionele werkvloer, maar die online een enorm bereik hadden.’ Hun virtuele wereld op succesvolle Instagram-accounts of YouTube kanalen draait om zaken als alternatieve geneeswijzen, fitness, het moederschap en vrouw-zijn, meditatie, mindfulness, yoga en spiritualiteit. Van Iperen schrijft op bladzijde 91: ‘In dat online-universum hadden deze vrouwen zowel een platform als een grote verwevenheid, en dus een wereldwijd bereik binnen een muisklik.’

Vanaf medio 2020 nam de onlinezoekactiviteit over het virus ook onder deze vrouwen toe. De verbinding van deze vrouwen met QAnon-aanhangers ontstond toen deze aanhangers massaal de hashtag #SaveOurChildren gingen gebruiken. Veel moeders en vrouwen haakten aan bij de alternatieve realiteit van sensationele filmpjes, pseudowetenschappelijke artikelen en angstaanjagende videoboodschappen. ‘Het duurde dan ook niet lang tot de keiharde, van agressie doordrenkte QAnon-terminologie in verzachte vorm terugkwam in de wellness-wereld. Op de sociale media van populaire vrouwelijke influencers werd het gedachtegoed verweven met hun gebruikelijke content – eerst in Amerika, vervolgens ook in andere landen, waaronder Nederland.’

Nederland

De extremistische opvattingen verspreidden zich ook razendsnel uit naar ons land en in ons land, waar online al veel langer ‘een gemeenschap (bestond) van hippe, invloedrijke vrouwen; influencers die populaire content plaatsten over allerlei vormen van zelfzorg, liefde voor de natuur en moederschap.’ Van Iperen noemt het een geoliede marketingmachine met persoonlijke levens als merk, waarbij herkenbare problemen van vrouwen en moeders het vertrekpunt zijn, bladzijde 97. Al voor de gedeeltelijke radicalisering leunde de wellnessgemeenschap overigens al op onwetenschappelijke claims en was ze een verdienmodel waar velen status en een goed belegde boterham mee verdienden, bladzijde 120.

Tijdens de coronapandemie begonnen deze Nederlandse vrouwen in discussies hun ongerustheid te uiten over het virus en de mogelijke gevolgen voor hun kinderen. Velen van hen verzetten zich tegen het test- en vaccinatiebeleid van de overheid, omdat dit een inbreuk zou zijn op de persoonlijke levenssfeer en de lichamelijke integriteit. ‘De overlap met de gemeenschap van alternatieve genezers en virusontkenners was snel gemaakt’, bladzijde 97.

Deze vrouwen vonden in de aanloop van de verkiezingen van 2021 gehoor bij het FvD, maar vooral zagen zij heil bij Wybren van Haga. Hij was destijds de nummer twee van het FvD en afkomstig uit de VVD en profileerde zich in de Tweede Kamer met felle kritiek op het coronabeleid. Hierbij verspreidde hij ‘bewezen onzin over het virus, pseudowetenschap over vermeende bijwerkingen en sterfgevallen na vaccinatie, en verwees zelfs naar antisemitische bronnen’, bladzijde 98. Het deed er niet zoveel toe bij de nieuwe aanhang. Volgens de auteur ging het eigen belang ging even voor en wellness-rechts werd geboren, dat steeds zichtbaarder werd bij protesten en manifestaties tegen de coronamaatregelen. Online ontstond ‘een grote verwevenheid tussen hardcore virusontkenners, bekende complotdenkers, openlijke FvD-aanhangers en vrouwelijke influencers.’

‘Mommy bloggers’

Vlak voor de verkiezingen van 2021 werd de stichting Moederhart opgericht, dat zich presenteerde als een belangenorganisatie van moeders die openlijk hun zorgen deelden over de gevolgen van de coronamaatregelen op het welzijn van hun kinderen. Onder de initiële groep oprichters en sympathisanten bevonden zich onder andere vrouwelijke BN’ers, waaronder een aantal openlijke FvD-sympathisant en ook in interviews spraken de oprichtsters hun steun voor de partij uit. Zo vlak voor de verkiezingen was deze steunbetuiging voor sommigen geen bezwaar om Moederhart te ondersteunen, anderen namen er publiekelijk afstand van. Van Iperen noemt Moederhart een duidelijk markeerpunt voor het ‘witwassen’ van extremistisch gedachtengoed. Volgens de auteur was de rode draad bij al deze ontwikkelingen hetzelfde: ‘Ik ben geen racist of antiliberaal: ik sta slechts op voor mijn eigen vrijheid, en dat van mijn kinderen.’

Kelli van der Waals schrijft in haar column in Trouw: ‘Het Moederhart is gekaapt door vaccinsceptici, coronacritici en complotdenkers, die het inzetten als argument en om hun boodschap in te verpakken. ‘Doe het voor de kinderen’, is de frase waarmee QAnon-moeders hun denkbeelden aan de man brengen (ze geloven dat de Deep State een pedofielennetwerk faciliteert). Het was onder de volgers van mommy bloggers dat het anti-vaccinatiesentiment zich zo wijd kon verspreiden. Zo zitten ouderlijke zorgen, samen met andere maatregelenscepsis, opeens opgesloten in het ‘viruswaarheid’-domein. Zonde, want wie zich niet als antivaxxer of complotdenker identificeert, voelt daardoor ongemak om kritisch te zijn.’

Wellness-rechts is een relatief klein onderdeel van het electoraat. Met het verdwijnen van de coronamaatregelen zal een aantal van hen met hun politieke betrokkenheid stoppen en sommigen deden dit al met veel online bombarie.

Fundament

Het is in het midden dat het bestrijden van extremen begint, schrijft Roxane van Iperen op bladzijde 143. ‘Dit in het besef dat het eigen belang is gediend door langetermijnplannen, goede voorzieningen voor iedereen en investeringen die sociale stijging mogelijk maken, voor iedere burger.’ Zij haalt vervolgens de Commissie Rechtstatelijkheid aan: ‘Wie ter bescherming van onze democratische rechtsstaat bereid is om de rechtsstaat zelf te ondermijnen, bijvoorbeeld door bepaalde groepen burgers voortaan als tweederangs te behandelen of uit te sluiten van rechten, vormt zelf een bedreiging voor de vrijheden die het fundament van onze samenleving vormen.’

Reacties

Erik Ouwerkerk van Café Weltschmerz is niet blij met het boek. In zijn artikel Het gevaar van Wellness-rechts: waarom Roxane van Iperen spoken ziet schrijft hij: ‘Van Yoga naar anti-overheid. Van liberaal naar gevaarlijk conservatief. Het lukte Roxane van Iperen een onwaarschijnlijk web te weven van Wellness-rechts, in haar ogen een groep vrouwen die de democratie ondermijnt. Een knap staaltje hersengymnastiek maar heeft ze een punt? Nee. Ze draagt wel bij aan meer hokjesdenken (noem het identiteitspolitiek) en polarisatie.’

Hij citeert een andere criticus die haar ervan beticht de wereld te beschouwen via een filter van ‘een vijandsbeeld’. Vervolgens haalt hij NRC-columniste Rosanne Herzberger aan: ‘De behoorlijk vergezochte link tussen anti-coronamaatregelen en racisme, xenofobie en Jodenhaat heeft zich met dit boek weer wat verder ingegraven in het collectieve denken. Dat maakt het straks nog moeilijker om met elkaar in gesprek te gaan.’

Dilara Bilgiç van de Correspondent kiest in haar artikel Dit boek leerde me vooral niet te oordelen over ‘yogawappies’ een andere insteek dan Ouwerkerk. Van Iperen kijkt verder dan ‘de grijsgedraaide plaat van vooroordelen (wappie, tokkie – je kent het wel). Ze erkent dat – los van bepaald absurd gedrag en gevaarlijke claims – de zorgen van wellness-rechts best reëel en bovendien goed te begrijpen zijn. Dit hoeft niet te betekenen dat je dan ook alles wat die groep zegt en doet goedpraat, maar het betekent wél dat je probeert te achterhalen wat er achter die uitspraken schuilgaat. Dan pas kun je de voedingsbodem voor die angst aanpakken.’

Het Volkskrantartikel van 27 november 2022 Forum-congres trekt ‘spiritueler’ publiek: ‘Thierry Baudet is een waarzegger’ meldt dat de aanhang van Forum weliswaar niet is afgenomen, maar wel veranderd. Tijdens dit congres viel op dat de spirituelen het geleidelijk overnemen van de zakenjongens en studenten.

Bronnen

Van Iperen, R. Eigen welzijn eerst. Hoe de middenklasse haar liberale waarde verloor. Thomasrap.nl, 2022
Persbericht. WRR-verkenning nr. 37: De val van de middenklasse? Het stabiele en kwetsbare midden. Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, juli 2017
Redactie Advocatenblad. Commissie Rechtsstatelijkheid geeft rode kaarten voor plannen van zeven politieke partijen. Advocatenblad, maart 2021
Van der Waals, K. Het moederhart is gekaapt door vaccinsceptici en complotdenkers. Trouw, maart 2021
Roxane van Iperen: ‘Wellness-rechts gevaarlijker dan het klinkt’. Nooit meer slapen. VPRO
Bilgiç, D. Dit boek leerde me vooral niet te oordelen over ‘yogawappies’. De Correspondent, juli 2022
Ouwerkerk, E. Het gevaar van Wellness-rechts: waarom Roxane van Iperen spoken ziet. Café Weltschmerz, mei 2022
Minister Blok krijgt er flink van langs in de Kamer – RTL NIEUWS
https://www.youtube.com/watch?v=ufGDykNf9Fs
Terugblik #3: Boekpresentatie Roxane van Iperen – Eigen welzijn eerst. De Rode Hoed
https://www.youtube.com/watch?v=BF416qGi73o

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, meditatie, Pakhuis van Verlangen, Politiek, Zorg Tags: CDA, corona, coronabeleid, Eigen welzijn eerst, Erik Ouwerkerk, extremistisch gedachtengoed, FvD, Hugo de Jonge, inbreuk persoonlijke levenssfeer, Jodenhaat, kansgelijkheid, mbo'ers, middenklasse, Moederhart, nativisme, PVV, Rosanne Herzberger, Roxane van Iperen, sociale daling, vluchtelingencrisis, VVD, Wopke Hoekstra, WRR, Wybren van Haga

Lees ook:

  1. De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – deel 2
  2. Vertrouwen in de politiek is zelf politiek geworden
  3. Wanneer doen mensenrechten er weer toe?
  4. Boeddhisme en wetenschap

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.