• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Crisis op crisis

Crisis op crisis

1 augustus 2022 door gastauteur

Eerder schreef ik over de ontluisterende neergang van de mensheid. De Russische vernielzucht in Oekraïne is daarvan op het ogenblik het op een na sprekendste voorbeeld, omdat het zo verschrikkelijk zichtbaar is. Daarover verspreiden de Russen in eigen land opgetogen desinformatie want de bevolking mag niet echt weten wat er gaande is. Het wordt een vredesmissie genoemd. Hoe menslievend kun je zijn. Iedereen die in Rusland tegen de invasie is wordt opgesloten tot zo nodig 15 jaar op basis van zojuist ontworpen wetgeving.

Tekst Pieter van der Kruijs

Het meest sprekende voorbeeld van onze vernielzucht betreft onze eigen woonplek, de aarde. We gaan suïcidaal tekeer gelet op snelheid en kracht van onze formidabele vernielzucht.

Het was de Engelse filosoof Thomas Hobbes (1588-1648) die betoogde dat we wetstelsels nodig hebben want zonder zo’n stelsel zou iedereen totale vrijheid hebben en ontstaat de situatie van oorlog van allen tegen allen. Ieder mens zou in doodsangst leven. Nu beschikken we over een minutieus stelsel van wetten, maar dat de mens zich daardoor beter beschermd weet blijkt niet:  de mens is en blijft als een wolf voor de medemens en zijn omgeving.  Maar stel dat het wetstelsel niet zo’n keurslijf of dwangbuis is maar inderdaad uitnodigt tot vrijheid, is de mens dan nog steeds die wolf?

De Europese commissie stelt aan de 27 lidstaten voor het gasverbruik op vrijwillige basis met 15% te reduceren. Als hierover geen overeenstemming komt dan zal er een verplichte reductie worden opgelegd. Wat vrijwillig niet kan, wordt afgedwongen en we blijven het toch solidariteit noemen. We zijn teveel verwend en bedenken talloze geitenpaadjes om onder solidariteit uit te komen, ook als reductie wordt verplicht. Tot nu toe is uit de hoofdsteden alleen maar tegenwerking te horen.

We hebben in 27 EU-landen minutieuze wetstelsels ontwikkeld die de hiervoor genoemde vernielzucht niet hebben kunnen beteugelen. We hebben bijvoorbeeld een verbod op doden en verkrachten, maar de schaal waarop dit blijft gebeuren is niet te overzien. Dit zijn de grote voorbeelden maar de  piepkleine gebieden waarop regels worden gemaakt nodigen uit die te ontgaan, ondanks sancties die daarop zijn gesteld. Het komt mij voor dat al dat geregel helemaal niet bijdraagt dat de mens zich vrijer en meer solidair gaat voelen want wat niet is geregeld is dus toegestaan en wat wel is geregeld daarvan is het ontgaan tot kunst verheven. Dan wordt nog buiten beschouwing gelaten dat bij politie en OM vele zaken op de plank blijven liggen en dat de rechterlijke macht niet over voldoende menskracht beschikt om de aangebrachte zaken te kunnen behandelen. Ook dit maakt het wetssysteem ongeloofwaardig, omdat evenwichtige handhaving ontbreekt.

Er zijn beroepen in het leven geroepen die de mens moeten helpen om regelgeving zo te verbuigen dat die het individu tot (financieel) voordeel strekt. Alle vooruitgang wordt in geld uitgedrukt; het gaat immers om groei. Geld is de maatstaf van alles geworden. Dat wordt mede in stand gehouden door ons angsten voor te spiegelen zoals die voor vluchtelingen en vreemdelingen. De ‘vrije’ westerse mens heeft het meest bijgedragen aan de verwoesting van de aarde die nu arme gebieden het hardst treffen waardoor die mensen om in leven te blijven huis en haard moeten verlaten om vervolgens in het ‘vrije’ westen grote vijandigheid te ontmoeten: wat van ons is, daar blijven jullie vanaf alsof die westerse mens zelf heeft bepaald waar zijn wieg is neergezet.

De achterliggende angst is dat andere kleurtjes waarmee klimaatvluchtelingen zijn behept (in tegenstelling tot Oekraïners die er zo ontzettend hetzelfde uitzien als wij) zich mengen met de witte superieure mens. Want ja, als wit het doet met een ander kleurtje dan is de kans klein dat er iets wits uit voortkomt. Dat zou op de lange duur tot uitsterving leiden van de witte soort waarvoor een aantal partijen nu al  ontzettend bevreesd is en dat niet ziet als logische consequentie van de ontwikkelingen die wijzelf in gang hebben gezet.

De gedachte is dat we het wetstelsel diepgaand gaan opschonen om slechts dat overhouden dat wij, burgers belangrijk vinden en te maken heeft met gezondheid, veiligheid, onderwijs en wijsheid. Dan staat in een keer het klimaat, onze aarde centraal. Met andere woorden, het wetstelsel zoals wij kennen schept geen vrijheid maar beknot juist om velerlei redenen maar ook dat mensen die moeilijk kunnen meedoen aan de publieke zaak omdat het haar ontbreekt aan middelen om daaraan een bijdrage te leveren: zij staan in een samenleving waar het gaat om verdiensten,  meritocratie genoemd, onder aan de ladder. Degenen die bovenaan staan bepalen welke verdiensten er in een democratie op kapitalistische leest geschoeid toe doen. Dat betekent dat iemand met beperktere geestelijke vermogens (veel) minder verdiensten heeft. Bij AD(H)D, autisme of dyslexie, wordt steevast uitgegaan van een tekort. Dat is alleen zo als wordt uitgegaan van ons huidig meritocratisch denken. We weten hun bijdragen niet op juiste waarde te schatten.

Eerder zagen we dat het er in een democratie niet om gaat dat verkiezingen de doorslag geven bij het bepalen van de koers die wordt uitgezet maar dat van veel groter invloed is dat wat ondoorzichtig in het lobbycircuit omgaat en je tenminste beschikt over de 7 vinkjes van Joris Luyendijk naast nog diverse vinkjes die hij niet noemt. Als daarbij wordt opgeteld dat verkiezingen om de paar jaar worden gehouden met allerlei tussentijdse verkiezingen voor provincie, waterschap, gemeente en Europa, dan wordt de koers voor slechts korte termijn bepaald door mensen die het veeleer gaat dat zijzelf of hun partij boven blijft drijven. Het is allemaal heel korte termijn en dat sluit volledig aan bij het korte-termijndenken van mensen in het algemeen.

Daarom behoeven we wijze mensen die zonder eigen belang verder kunnen kijken, die het niet gaat om macht maar om gezag dat zij uitstralen omdat zij niet afhankelijk zijn van de dagkoers van dat moment, maar juist zien waaraan op de werkvloer behoefte bestaat (mensen zoals Pier Eringa, ziekenhuisdirecteur en voormalig ProRail-baas, Marcel Levy, ook al uit de gezondheidszorg, Robbert Dijkgraaf, nu minister van onderwijs en Ernst Kuipers, ook al uit de gezondheidszorg en nu minister van volksgezondheid). De twee ministers zouden weer zo snel mogelijk terug moeten naar de uitvoering want daar hebben we deze charismatische mensen nodig. In het verleden werd ten onrechte het discours door juristen bepaald.

Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel. Steeds meer wordt de vrije wil waarover de mens beweerdelijk zou beschikken in twijfel getrokken. Keuzes worden zo niet geheel dan toch belangrijk bepaald door genen, persoonlijke geschiedenis en omstandigheden waaronder er nu wordt geleefd.

Jurriën Hamer won de Socratesbeker met zijn prikkelende boek over een nieuwe filosofie van de vrije wil. Hij zegt dat als je twijfelt aan de vrije wil, dat je dan ook moet twijfelen aan praktijken waarop straffen en belonen zijn gebaseerd. Heeft de rijkaard dan wel recht op al zijn geld, zeker als er velen zijn waarvoor de bestaanszekerheid niet geldt. Moeten we niet kijken of de crimineel vergeving toekomt temeer omdat een heel hoog percentage dat straf krijgt en in de gevangenis zit, niet komt uit de bevoorrechte klasse, maar veelal uit wat we de onderlaag noemen. En dat is altijd zo geweest. Belangrijk hierbij is dat veel voor de samenleving ondermijnend gedrag, ik beperk mij hier even tot belastingontwijking en onbehoorlijk lobbywerk, niet strafbaar is of in ieder geval niet strafrechtelijk wordt aangepakt. Hoe komt dat en is dat niet temeer reden om wat minder bestraffend te zijn ten opzichte van hen wier wieg niet in of naast de Tweede Kamer stond. Creëren we juist niet criminaliteit omdat we veel mensen uitsluiten waaraan wel wordt voorgehouden dat geld en rijkdom voor ieder bereikbaar is als je maar je best doet. De straf wordt gezien als verdiend leed want ondanks dat iemand een beroerde jeugd achter de rug heeft, hoor je de officier van justitie betogen dat er altijd nog een vrije wil bestaat die de verdachte tot een verkeerde keus heeft gebracht en hij daarom straf verdient. Zoals de samenleving door de elite is ingericht dan heeft die elite belang bij de handhaving van het geloof in de vrije wil.

Ga ik terug naar het begin van mijn betoog en de verwoestende werking die de mens de aarde heeft toegebracht, dan moet ik denken aan een gedichtje van Vasalis:

De zomerwei des ochtends vroeg
En op een zuchtje dat hem droeg
Vliegt een geel vlindertje voorbij
Heer, had het hierbij maar gelaten.

Pieter van der Kruijs is oud-strafrechtadvocaat

Categorie: Achtergronden, Columns, Geluk, Mensenrechten, Pakhuis van Verlangen, Pieter van der Kruijs, Rechtspraak Tags: criminaliteit, juristen, Jurriën Hamer, kapitalisme, maatschappij, Socratesbeker, verkiezingen, vrij, vrije wil, wetstelsel

Lees ook:

  1. Nāgārjuna’s adviezen aan de koning over straffen
  2. Twee fatale C’s
  3. En mijn erfschuld op 25 januari 2021?
  4. Deze tijd heeft een Popper en een Arendt nodig

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.