• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Sleutel tot inzicht – Juist begrip is de voorloper

Sleutel tot inzicht – Juist begrip is de voorloper

12 juni 2022 door gastauteur

Op basis van de Theravada leerstellingen.

Juist begrip of wijsheid, impliceert tegelijkertijd ook veiligheid. Maar wanneer er geen juist begrip of wijsheid is, betekent dat gevaar. Wanneer je niet begrijpt dat je een giftige slang direct achter de kop moet beetpakken om te voorkomen dat hij je dodelijk bijt, ben je in gevaar. Gevaar leert ons dat wijsheid essentieel is in het leven.

Zo is juist begrip een essentiële en onmisbare factor bij vele gebeurtenissen en toestanden die zich door het hele leven voor kunnen doen. Het leven oftewel het bestaan, zit vol gevaren, en het is juist begrip dat de weg blootlegt naar de veiligheid van Nibbana, het ongeconditioneerde.

Zonder juist begrip wordt het erg lastig om goed en verstandig na te denken over essentiële dingen. Verstandig nadenken is erg belangrijk en begint al met een enigszins juist begrip. Onze gedachten, onze spraak, ons handelen, de wijze waarop we onszelf in ons levensonderhoud voorzien etc., zijn allemaal de weerspiegeling van onze visie.

Juist begrip is niet alleen de eerste en essentiële factor van het Edel Achtvoudige Pad dat naar vrede leidt, maar zoals we zien ook een essentiële fundament voor een gelukkig leven. Daarom is boeddhisme praktisch en realistisch en daarom vol voordelen die beoefening van onschatbare waarde maakt.

De boeddhistische training is dus niet alleen voor mensen die naar verlichting streven, maar voor alle mensen die hun leven goed willen organiseren en gelukkig willen zijn. Boeddhisme is niet voor zwevers, maar voor mensen die de realiteit nastreven, mensen die met beide voeten stevig op de grond staan of willen leren staan. Dit is voor iedereen mogelijk, omdat wijsheid ontwikkeld kan worden. Iemand kan onwetend (avijja) zijn, maar dat is niet negatief bedoeld; avijja betekent louter ‘gebrek aan hogere kennis’, bijvoorbeeld dat je nog nooit over de vier Edele Waarheden gehoord hebt. Je komt pas in een heel ander vaarwater als je begoocheld bent (moha) wat een vorm van niet willen weten is.

Juist begrip van een hoger niveau is het begrijpen van alle factoren van het verkeerde achtvoudige pad als zijnde verkeerd, naast het begrijpen van de inhoud van het Edel Achtvoudige Pad als zijnde juist. Dit juiste begrip of wijsheid, is uiteindelijk de noodzakelijke bevrijdende factor.

Juist begrip, de eerste factor van het Edel Achtvoudig Pad, noemt de Boeddha ‘de voorloper’ (pubbangama) van alle overige factoren van het Pad. Want zonder begrip zal geen enkele factor van het Pad tot ontwikkeling kunnen komen. Echter, samen met juist begrip (samma ditthi) gaan twee factoren samen: juiste inspanning (samma vayama) en juiste indachtigheid (samma sati). Net zoals het onmogelijk is om uit de buurt van verkeerd begrip te blijven zonder het leidende licht van juist begrip, zo zal iemand zonder inspanning (= energie) en zonder indachtigheid noch de mentale energie hebben, noch over het gewaarzijn beschikken dat nodig is om het Edel Achtvoudige Pad te beoefenen.

Deze drie staten, juist begrip (samma ditthi), juiste inspanning (samma vayama) en juiste indachtigheid (samma sati), ‘lopen en cirkelen’, zo zegt de Boeddha, rond elke factor van het Pad.

De Boeddha legt uit dat er naast juiste concentratie ook ‘edele juiste concentratie’ is en zegt dat dit concentratie (samadhi oftewel ekaggata) is met betrekking tot het bovenwerelds pad (lokuttara magga). De andere zeven factoren van het Edel Achtvoudige Pad zijn de ‘ondersteuningen en vereisten’.

Zo gaat de training van het Pad van een ‘alledaags’ niveau (werelds (lokiya)) naar een ‘bijzonder’ niveau (bovenwerelds (lokuttara)). Echter, al op het werelds niveau is een zekere mate van juist begrip (samma ditthi) nodig wil iemand de training in gang zetten. Dit eerste niveau van juist begrip is de visie op de wet van kamma, oftewel het besef dat daden gevolgen hebben.

In ‘de voorloper’ (juist begrip) maakt de Boeddha een onderscheid tussen het wereldse (lokiya) begrip en het bovenwereldse (lokuttara) begrip: Lokiya is het (conceptuele) juiste begrip van inzicht, welke formaties onderzoekt als zijnde vergankelijk (anicca), lijden (dukkha), en niet-zelf (anatta); lokuttara is het juiste begrip van het Pad, dat ontstaat als gevolg van inzicht en de radicale vernietiging van de bezoedelingen (asava’s) bewerkstelligt. Zie ook lokuttara samma ditthi.

De Boeddha zegt dat het Pad van de discipel in hogere training acht factoren heeft, maar dat het Pad van de arahat er tien heeft. De bijkomende twee factoren zijn juiste kennis en juiste bevrijding.

In de toespraak over ‘de grote veertig’ zegt de Boeddha dat wijze mensen niets kunnen vinden om te veroordelen in de veertig delen van de sutta. Als we deze uitspraak zorgvuldig kunnen overwegen, moeten we concluderen dat hij gelijk heeft inzake alle pad-factoren die om geloof vragen: ze zijn duidelijk allemaal voordelig en verifieerbaar.

Lees de toespraak: M117 — Maha Cattarisaka Sutta — De grote veertig. Deze kan je ook vinden via Sitemap > Sutta Pitaka > Majjhima Nikaya.
Atta hi attano natho (Iemand is zijn eigen redder.) Peter — Ananda
Bron Sleutel tot inzicht. Klik hier voor de volledige tekst met verwijzingen

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Theravada Tags: achtvoudige pad, begrip, concentratie, factoren, juist begrip

Lees ook:

  1. De grote schoonmaak van Buddhagosha
  2. Het pad van de bevrijding van alle levende wezens
  3. Sleutel tot inzicht – Het Edel Achtvoudige Pad
  4. Singapore – hoe maak je ideale burgers?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.