• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Strikte monastieke discipline of toegankelijkheid op wereldvlak?

Strikte monastieke discipline of toegankelijkheid op wereldvlak?

21 juni 2013 door de redactie

Marlou DerksenDe theravada forest-traditie is boeddhisme in zijn puurste vorm. Strenge kloosterregels, opgesteld door Boeddha, ook wel bekend als de Vinaya, dienen volgens de beroemdste verspreiders zoals Ajahn Chah en Ajahn Buddhadasa door monniken nageleefd te worden. Een beschouwing van Marlou Derksen.

Hier tegenover staat een groep boeddhistische leraren met grote invloed, die het belang van de rol die het boeddhisme kan spelen op het wereldtoneel, van hogere waarde achten wanneer het inbindt aan zijn puurheid. Zij hebben een meer flexibele houding ten opzichte van de Vinaya.

Deze discussie leidt tot vragen. Welke strategie leidt uiteindelijk tot het meest gelukkige resultaat? Moeten we stug vasthouden aan deze Vinaya? Of moeten we een tolerante houding aannemen die het boeddhisme toegankelijker maakt, met het risico op afkalving van de leer op langere termijn? Vragen die in boeddhistische landen de gemoederen bezig houden. Gezien hun visie over het huidige falen van de Amerikaanse droomgedachte, zeker niet onterecht.

ajahn chah 'veel betekend voor westerlingen'
ajahn chah foto Wikimedia CC.

Om dieper op deze kwestie in te gaan is een toelichting over het belang en het ontstaan van de Vinaya nodig. De Vinaya werd pas later (na zijn verlichting) door de Boeddha ingesteld. Zijn eerste volgelingen waren erg ver in hun realisatie. Toen later meer monniken toetraden tot zijn sangha (gemeenschap van monniken) bleek het een zeer bruikbaar,  zo niet een onmisbaar gereedschap om de bosmonniken in harmonie te laten samenleven. Soms ontstonden er namelijk  ongeregeldheden doordat monniken van ‘mindere kwaliteit’ fouten begingen. Dit bracht de standaard binnen de sangha omlaag waardoor de Boeddha de Vinaya noodzakelijk achtte.

Een ander belang dat de Boeddha zag voor de Vinaya, dat vanuit boeddhistisch oogpunt tegenwoordig meer kracht geeft aan het traditionelere standpunt van de bosmonniken, raakt dichter aan de leer. Hij zag de Vinaya ook als middel om de weg naar verlichting te bespoedigen. De geschriften uit het Pali-Canon leren het volgende: door te grote gehechtheid aan een verkeerde intentie ontstaat een actie, men klampt zich namelijk mentaal vast aan de intentie en voert de verkeerde actie uit. Hierdoor is de fout bewerkstelligd. De Vinaya draagt door zulke redenaties bij aan de opmerkzaamheid die monniken nodig hebben om verlichting te bereiken. Het kan vanuit boeddhistisch oogpunt dus niet gezegd worden dat de Vinaya niet meer dan een gedateerd wetsysteem is, wanneer men de waarheid enige eer wil aandoen.

De moeilijkheid van deze discussie met het oog op de toekomst van het boeddhisme zou volgens deze redenering kunnen liggen in de complexe samenkomst tussen de in het Westen heersende losbandige genotzucht en de oosterse gedisciplineerde leer van gematigdheid. Want over een ding zijn haast alle boeddhisten het eens: de boeddhistische leer kan in vergaande mate positief bijdragen aan de omstandigheden in de wereld van nu. Dit schept grote eenheid die men niet uit het oog zou moeten verliezen. Juist nu er kansen voor boeddhisten in het Westen komen te liggen.

Marlou Derksen is verbonden aan La Retraite

 

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: Ajahn Chah, bosmonniken, La Retraite, Marlou Derksen, Vinaya

Lees ook:

  1. Het leven van de Boeddha speelde zich af in het woud
  2. Joop Romeijn – Doodgaan voor beginners
  3. Boeddha’s adviezen voor harmonie
  4. Abhidhamma; boeddhistische filosofie/psychologie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    21 juni 2013 om 08:28

    Goede bijdrage, Marlou! Maar ik ben bang dat ook hier letter en geest der wet uiteen moeten worden gehouden, alleen een orthodox bang-om-ook-maar-iets-te-veranderen volgeling zal vasthouden dat de hele Vinaya nu relevant is zelfs voor wie een celibataire leefstijl kiest. En de Boeddha zelf voorzag dit, zie o.a. samenvatting in Wikipedia
    “In the Mahaparinibbana Sutta the Buddha, as part of his last teaching, tells the bhikkhus that they can abandon some minor rules, but that they should stick to the major ones, but there appears to have been some confusion over which was which. It was therefore decided that they would keep all of the rules.”…

    Ik zou dus zeggen: voor hier en nu in het Westen is de Geest relevant, en die kan met beduidend minder regels toe en gooit ook totaal achterhaalde elememten in de Letter weg zoals achterstelling van vrouwen op mannen. Welke regels precies de Geest weergeven daar kunnen meerdere scholen in ontstaan, de mijne bijvoorbeeld kent er 10 danwel 11 alnaargelang men wel/niet celibaat kiest – maar ik proef vrij grote overeenstemming in de praktijk met andere Westers boeddhistische scholen…
    With folded palms,

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.