• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De schoonheid van het vergankelijke en onvolmaakte: wabi-sabi

De schoonheid van het vergankelijke en onvolmaakte: wabi-sabi

19 mei 2022 door gastauteur

Surfend op het internet kwam ik uit op websites over ‘kintsugi’ en ‘wabi-sabi’ (ook wel geschreven als wabisabi). Dit zijn begrippen in de Japanse kunst. Kintsugi betekent letterlijk ‘gouden verbinding’ en is een kunstvorm waarbij de sporen van breuk en herstel bijdragen aan de schoonheid van een voorwerp. Strikt genomen gaat het om het repareren van gebroken keramiek met goud- of zilverkleurige lak.

Tekst Moniek Nooren

Wabi beschreef oorspronkelijk de eenzaamheid van het leven in de natuur, weg van de samenleving. Sabi betekende mager of verdord, een bloem voorbij zijn bloei. De twee woorden suggereerden dus aanvankelijk de minder aantrekkelijke ervaringen van verlatenheid en aftakeling in de natuur. Na eeuwen van integratie van artistieke en boeddhistische invloeden uit China, evolueerde wabi-sabi uiteindelijk naar een duidelijk omschreven Japans ideaal: “wijsheid in natuurlijke eenvoud” of “flawed beauty”. Dat beschrijven we in Nederland minder verfijnd en alledaags met “Schoonheid komt met de jaren”.

Het concept is afgeleid van de boeddhistische leer van de drie kenmerken van het bestaan, vergankelijkheid, onbevredigendheid en zelfloosheid. Wabi-sabi kunstwerken benadrukken vaak het proces van het maken van het stuk, en dat is uiteindelijk nooit ‘af’. Karakteristiek voor de wabi-sabi esthetiek en principes zijn: asymmetrie, ruwheid, eenvoud, soberheid, bescheidenheid, intimiteit en de waardering van zowel natuurlijke objecten als de krachten van de natuur. Veel welbekende Japanse kunstvormen bevatten en illustreren de idealen van wabi-sabi: kintsugi, raku, bonsai, ikebana, haiku… De topstukken hebben een universele zeggingskracht die ons gevoel voor schoonheid direct aanspreekt. Daar hoef je geen Japanner voor te zijn, of boeddhist. De populaire rustieke stijlen van onze westerse decorbouwers, meubelmakers en architecten zijn geïnspireerd door wabi-sabi.

Ik herken mijzelf, mijn creatieve uitingen, helemaal in deze karakterisering. En bovendien in mijn streven: de schoonheid van het vergankelijke en onvolmaakte te laten zien. Deuken, barsten en breuken mogen niet ontbreken, vlekken en strepen door insluitingen moeten juist opvallen. Ze maken het werkstuk immers uniek en geven het karakter en zeggingskracht? Zo redenerend zou ik mijn kunstvorm als een illustratie van de idealen van wabi-sabi en ‘Zen -filosofie’ kunnen beschrijven; in alle bescheidenheid – ik bedoel dat niet aanmatigend. Of mijn bescheiden pogingen de esthetische zintuigen zo aanspreken dat ze als geslaagde wabi-sabi uitingen zijn te beschouwen, blijft natuurlijk een open vraag. Maar goed, hier heb ik dan toch een mooi antwoord gevonden op de vraag met welke ‘kunststroming’ ik me verwant voel. Ten minste, wat mijn streven aangaat en los van enige daadwerkelijke verbinding met Japan.

Voor meer informatie over Moniek Nooren klik hier

Categorie: Achtergronden, Beeldende kunst, Boeddhisme, Geluk, Kunst Tags: Japan, Kintsugi, kunstvorm, Moniek Nooren, wabi-sabi

Lees ook:

  1. Boeken – Kintsugi
  2. Moniek Nooren – de een z’n dood is de ander z’n brood
  3. Onwetendheid wieden
  4. Het gevoel van niets te hoeven

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.