• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Voor kinderen is een heel dorp nodig (1)

Voor kinderen is een heel dorp nodig (1)

6 april 2022 door Rob van Boven en Luuk Mur

We zijn van mening dat de groei van het aantal gezinnen dat te maken krijgt met jeugdhulpverlening, vrijwillig of gedwongen, iets zegt over onze samenleving en dat hier veel te weinig oog voor is. In de huidige samenleving staan opvoeders er vaak te alleen voor en als er problemen ontstaan, wordt er gereageerd met geslotenheid naar de omgeving. Er is schaamte over de problemen, vanuit het geloof dat je als ouders deze problemen zelf moet kunnen oplossen. We leven in onze samenleving steeds meer met het idee dat we niet afhankelijk moeten zijn in de omgang met anderen. Afhankelijk van elkaar zijn wordt beleefd als falen. Dat beeld wordt ons van jongs af aan aangereikt en we gaan erin geloven alsof het waarheid is. Het is een gedeeld cultureel geloof.

Wij denken dat het juist het samengaan van de behoefte aan verbondenheid en autonomie en de samenhang daartussen meer recht doet aan waar mensen werkelijk behoefte aan hebben. In onze cultuur herhalen we steeds weer de mantra van de autonome mens met zijn unieke identiteit. Vaak staan omstanders veel te onverschillig t.o.v. van de opvoedingsproblemen die we om ons heen zien. We praten erover, maar hulp aanbieden is vaak buiten ons perspectief. We zijn te veel gericht op onze eigen belangen en iedereen moet zichzelf maar redden.

Adviezen van anderen zijn vaak ook niet welkom, omdat dit het beeld van de autonome mens, die toch wel zijn eigen kinderen kan opvoeden, geweld aan zou doen. Het zou mogelijk wijzen op een blijk van ouderlijk falen. Het tegendeel is natuurlijk het geval. Zaken onder ogen durven zien waar je zelf of samen niet uitkomt, getuigt van moed en verantwoordelijkheid nemen. Verantwoordelijkheid ervaren om problemen op te willen lossen die het welzijn van de kinderen storen. Onze kennis, ervaring en zelfinzicht is voor ieder begrensd, wij als individu zien het geheel niet. We hebben toegang tot deelaspecten van kennis over onszelf en over hoe onze kinderen te begeleiden om een volwassen leven te kunnen leiden waar ze blij mee kunnen zijn. We doen er verstandig aan om onze kennis en ervaring in het opvoeden van onze kinderen te bundelen.

Onze kinderen attenderen ons als opvoeders erop dat er iets niet goed gaat. Over het algemeen kunnen ze niet een analyse geven van wat er misgaat, maar ze gaan wel zorg-oproepend gedrag vertonen. Het kind heeft er vaak geen woorden voor, maar voelt uitstekend wat er speelt. Zorg-oproepend gedrag moet voor ouders het signaal zijn dat hun aanpak bijgesteld dient te worden naar het kind. Het kind is in principe niet het probleem, maar geeft aan dat er een probleem in de opvoeding is, thuis of op school.

“It takes a village to raise a child” is ons motto bij de bespreking van gezinnen die in de pedagogische moeilijkheden zitten of zaten. Op die manier willen we duidelijk maken dat we het sociale netwerk kunnen en moeten inzetten bij het oplossen van opvoedingsproblemen. Daarmee doorbreek je het isolement waar het gezin zich vaak in bevindt en maak je gebruik van de deskundigheid in het netwerk. We zijn van mening dat het huidige model, met zijn vele doorverwijzingen naar behandelaars in de jeugdzorg, niet aansluit. Het huidige model denkt veelal vanuit pathologie, in plaats van gebruik te maken van mogelijkheden die er zijn in de omgeving qua kennis, ervaring en betrokkenheid.

We willen in een aantal artikelen onze denkwijze nader toelichten en in dit eerste artikel in een reeks gaat Sippie Donkervoort in op haar eigen jeugd. Ze is tegenwoordig kwaliteitsmanager in het ziekenhuis van Drachten. Haar volledige levensverhaal is te lezen op haar website: www.sippiedonkervoort.nl.

***

Ik ben op 28 juni 1971 geboren in Nijega (Smallingerlend), in een stacaravan op het erf van mijn familie. Hier was ik samen met mijn ouders en zusje. Mijn ouders waren destijds 18 en 19 jaar oud en mijn zusje was net 1 jaar oud geworden. Mijn vader kwam uit Gelderland en mijn moeder uit Friesland, ze hadden elkaar via wederzijdse familie ontmoet. We woonden tijdelijk in deze stacaravan, omdat ik geboren moest worden en mijn ouders voor het werk van mijn vader (rietdekker) in Frankrijk van villa naar villa trokken en daar dan ook tijdelijk in een stacaravan woonden. “Zou daar dan mijn liefde voor het kamperen in Frankrijk gelegd zijn?”.

Ik heb mijn eerste levensjaren veel in Frankrijk mogen doorbrengen. Hier liggen dan ook de fijne herinneringen die ik koester en deze herinneringen geven mij de juiste energie, wanneer ik terugdenk aan mijn jeugd. Waarvan ik nu weet dat mijn ouders het toen helaas niet gelukt is om hun eigen leven en dat van ons in de juiste banen te leiden. Mijn ouders hadden toen al veel ruzie en de alcohol vloeide rijkelijk.  Mijn vader had passie voor zijn vak en was ook een expert. Hij was ambitieus en wilde geld verdienen voor zijn gezin, waar hij trots op was. Hij reed al op jonge leeftijd in een spiksplinternieuwe auto en genoot daar samen met ons van als hij in Friesland en Gelderland op bezoek ging bij familie. Mijn moeder had heimwee als we weer teruggingen naar Frankrijk en vond het heel erg zwaar met twee kleine kinderen. De ruzies waren hevig, zoals ik mij kan herinneren, met lichamelijk geweld en veel woede naar elkaar toe. Toen mijn oudste zus naar de kleuterschool moest besloten mijn ouders om naar Friesland te verhuizen. Mijn ouders bevonden zich in een isolement. Er was onvoldoende netwerk dat een dramatische gang van zaken kon voorkomen.

De alcoholverslaving van mijn ouders zorgde ervoor dat er van een adequate opvoeding geen sprake was. Wij als kinderen kregen buikpijn, aten slecht met als gevolg ondergewicht en achterblijven in groei, waarvoor we regelmatig voor controle moesten komen bij de schoolarts. Door de buikpijn ging ik te vaak niet naar school, daardoor ben ik een jaar blijven zitten op school, omdat ik te veel gemist had. Ook ben ik hiervoor opgenomen geweest in het ziekenhuis. Mijn zusjes waren, als ik achteraf terugdenk, passief en (te)rustig voor hun leeftijd. We hadden vaak infecties met veel antibiotica als gevolg, waardoor ons gebit er slecht aan toe was toen we in het pleeggezin kwamen. Mijn pleeggezin was voor mij een onmisbare steun.

Een goed sociaal netwerk is volgens mij essentieel om ondanks tegenslagen wat van je leven te kunnen maken. Ook is de aandacht en liefde van de medemens nodig om te “helen”, wanneer je je als kind al anders voelt en door je leeftijdsgenootjes buitengesloten wordt. Als ouders een voorbeeld zijn naar hun kinderen om er te zijn voor hun medemens, dat doen kinderen dat ook. We zien dat nu ook bij de Oekraïne slachtoffers. Onze samenleving kan het wel maar voelt onvoldoende de noodzaak om dit te geven aan mensen dichtbij. Niemand kiest ervoor verslaafd te raken of er een puinhoop van je leven en de opvoeding van de kinderen te maken. We moeten gaan inzien dat hier een vraag om hulp gesteld wordt, aan ons als medemens en zeker niet in de eerste plaats aan de professionele Jeugdzorg.

Als ervaringsdeskundige herken ik de situatie maar al te goed. We moeten beter luisteren naar het zorg-oproepende gedrag van kinderen en inzetten als middel om de zorg preventief te verbeteren. Het systeem draait nu op “sick care” in plaats van “health care”.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Geluk, Gezondheid, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur, Zorg Tags: autonome mens, Jeugdzorg, opvoeden, pedagogische moeilijkheden, samenleving, Sippie Donkervoort

Lees ook:

  1. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…afgenomen weerbaarheid
  2. Opvoeden: gewoon doen
  3. Veilig Thuis? Misbruik van macht (2).
  4. VrijdagZindag – Aanraakbaren

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
20 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
20 mrt 23
21 mrt
Stoepaceremonie Nieuwe Maan | Live
21 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart
    • Boeken – Mijn kind heeft OCD
    • Jasper – Vrouwen in het Zwart in Groningen
    • Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis
    • China intensiveert propaganda voor staats-internaten in Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens