• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Geen dood, geen vrees (15) – de dood

Geen dood, geen vrees (15) – de dood

12 februari 2022 door Jan Veenendaal

In een serie columns schrijft Jan Veenendaal aan de hand van de Hartsoetra en het boek ‘Geen dood, geen vrees’ van Thich Nhat Hanh over zijn ongeneeslijke ziekte en de bijzondere, spirituele reis die hij hierdoor maakt. Jan is lid van de ‘Orde van Interzijn’. Zijn dharmanaam is: ‘True ripening gratitude’.

De dood. Praat erover, niet er overheen.

‘Praten over de dood maakt leven ermee een stuk draaglijker.
Ruim 1 op de 3 mensen praat nooit over de dood. Terwijl het juist waardevol is om samen bij de dood stil te staan, erover te praten en elkaar erbij te helpen. Het gesprek aangaan verbindt en verrijkt.
Het lijkt alsof we de dood steeds meer buiten het leven plaatsen. We praten er liever niet over of relativeren het verdriet. ‘Het leven gaat door’, zeggen we dan. Maar hoe ga je om met de dood als je omgeving eraan voorbijgaat? En hoe voltooid is een leven vol onvoltooide gesprekken?
Een gesprek over de dood verrijkt en verbindt. En dus is vandaag een mooie dag om over het einde te beginnen.’

Aldus een paar stukjes tekst uit de campagne van Sire die deze week van start is gegaan.

Waarom zouden we de dood buiten het leven plaatsen, of er niet over praten? De dood is onlosmakelijk met het leven verbonden. Immers, het enige wat we zeker weten is dat we doodgaan. We hoeven niet bang te zijn voor de dood, of om zelf dood te gaan wanneer we kunnen inzien dat weliswaar de manifestatie die we nu zijn ophoudt te bestaan, maar daarmee beperken we onszelf alleen tot dit lichaam. Maar we zijn zo veel meer dan dit lichaam. Als we kunnen inzien dat er ook geen geboorte is, kunnen we inzien dat er geen dood is.

Als de oorzaken en omstandigheden juist zijn manifesteert er iets, dat noemen we ons lichaam; als die juiste oorzaken en omstandigheden er niet meer zijn dan houdt de manifestatie op. Wanneer we niet zo zwaar tillen aan het leven, het niet langer (vaak koste wat kost) willen vasthouden, dan kunnen we op een andere, lichtere manier in het leven staan. Dan kunnen we zonder vrees en in vrijheid leven.

Als mijn medische behandeling niet was aangeslagen dan waren de maanden dagen geworden. Daar had ik me al aan over gegeven. Een belangrijk inzicht dat ik laatst had is: ‘overgave = vrijheid’. Eerst dacht ik nog dat overgave de weg naar vrijheid is, maar dat is te beperkt. Ga maar op je rug liggen, volg je ademen en geef je over aan wat er is. Alles wat we niet los kunnen laten, alles wat we denken te hebben, alles wat we denken te zijn, zijn maar gedachten. Er is zo’n prachtig gebied voorbij onze gedachten!

Mijn geliefde leraar Thich Nhat Hanh heeft zijn manifestatie verlaten maar hij leeft voort in miljoenen mensen door wat hij is en waar hij voor staat. Je kunt hem overal zien en dat geldt voor iedereen van wie het lichaam er niet meer is. In de prachtige tekst van hem hieronder kun je mij, mijn en ik één op één voor jezelf gebruiken.

‘Dit lichaam van mij zal uiteenvallen, maar mijn daden zullen mij voortzetten. Als je denkt dat ik alleen dit lichaam ben, dan heb je mij niet echt gezien. Als je naar mijn vrienden kijkt, zie je mijn voortzetting. Als je iemand met aandacht en mededogen ziet lopen, dan weet je dat hij mijn voortzetting is. Ik zie niet in waarom we moeten zeggen ‘Ik zal sterven’, want ik kan mezelf al zien in jou, in andere mensen en in de toekomstige generaties. Zelfs als de wolk er niet is, gaat hij door als sneeuw of regen. Het is onmogelijk voor de wolk om te sterven. Hij kan regen of ijs worden, maar hij kan niet tot niets worden. De wolk hoeft geen ziel te hebben om door te gaan. Er is geen begin en geen einde. Ik zal nooit sterven. Er zal een ontbinding van dit lichaam zijn, maar dat betekent niet mijn dood. Ik zal doorgaan, altijd.’

-Thich Nhat Hanh

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid Tags: dood, geen dood, geen vrees

Lees ook:

  1. Wedergeboorte, een hopeloze zaak?
  2. Geen dood, geen vrees (39) – Over leven
  3. Geen dood, geen vrees (42) Dood. Straf?
  4. Geen dood, geen vrees (74) – Gaten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jan Veenendaal

Jan Veenendaal (1951) is lid van de Leven in Aandacht sangha in de traditie van Thich Nhat Hanh waarbinnen hij lid is van de internationale Orde van Interzijn’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.