• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De weg van de eenzaamheid

De weg van de eenzaamheid

21 oktober 2021 door Rob van Boven en Luuk Mur

Niet alleen individuen hebben een geloofssysteem (geloof), ook een cultuur wordt gekenmerkt door een geloof of meerdere geloven. Religies zien we daarbij als een deelverzameling van allerlei geloven. Onder een geloofssysteem verstaan we een verhaal dat je jezelf, meestal onbewust, voorhoudt over hoe de wereld en jijzelf in elkaar zitten. Je neemt dit systeem aan voor de werkelijkheid, terwijl het juist alle kenmerken heeft van een illusie. Een dergelijke illusie heeft een alles doordringende werking.

Individueel ontstaat een geloofssysteem door ervaringen die je in je jeugd opdoet. Een vrouw, als voorbeeld, verloor als 5-jarig kind haar 3-jarige zusje, doordat deze omkwam bij een verkeersongeluk. Als volwassen vrouw had ze problemen met intimiteit. Ze heeft een goede vriend, maar er bleef steeds ook afstand. Pas na een inzichtgevende therapie kwam ze erachter dat ze als kind de beslissingen genomen had nooit meer zo veel van iemand wilde houden als van haar verongelukte zusje. Na het bewust worden van het geloof, kan de persoon ervan af gaan wijken en zich vrij gaan maken. Onder andere door geloofsondeugend te gaan handelen.

De westerse cultuur wordt o.i. gekenmerkt door overwaardering van het je als individu waarmaken en een onderwaardering van verbondenheid. Mede door de invloed van de kerk, met als voorgangers Calvijn en Luther bestaat er een niet bewust geloofssysteem dat de mens inherent slecht is. En dat je “in het zweet des aanschijns je brood moet verdienen”. Dit heeft gewerkt als een soort banvloek. Een dergelijke banvloek werkt alleen als iemand met autoriteit deze verkondigt. Deze persoon dient macht en waarheid toegekend te worden door de aanhoorders. Het gaat bij dit geloof om jezelf waar te maken, zodat je uiteindelijk verbindingswaardig wordt. Het leven als een solitaire reis, met hier en daar een plukje verbondenheid.

Deze overtuiging werd van generatie op generatie overgedragen alsof het een natuurwet is. Tegenwoordig uit het zich door de vele vermoeidheidklachten en burn-outs die ook jonge mensen oplopen, het gevoel van eenzaamheid dat een kenmerk is van onze cultuur. En hoe meer onze levensreis solitair is, des te meer kunnen we geconfronteerd worden met een besef van zinloosheid. En dat allemaal door een toverspreuk, een banvloek, die geleid heeft tot het geloofssysteem dat we van nature slecht zijn en dat we pas mee mogen doen als we presteren. Dan pas kunnen we mogelijk rekenen op respect en aanzien en vervolgens misschien verbondenheid.

Het kan anders, we herinneren ons dat mogelijk ook nog vanuit onze kindertijd, toen we nog wel eenheid konden ervaren. In andere culturen is er vaak een ander geloofssysteem. Vroeger, en misschien ook nu nog, stond bij sommige Indianenstammen de onderlinge verbondenheid en de verbondenheid met de natuur centraal. De natuur wordt daarbij gezien als één groot familieverband. Deze mensen zien zich als een deel van de aarde en de aarde als een deel van zichzelf. Dieren en planten zijn verwanten, geen bezit, geen zaken om uit te buiten. Hier is dus niet sprake van een egocentrisch geloofssysteem, naar een geloof dat wij mensen ons moeten richten naar de kosmische orde.

Bij ons is het motto “jezelf waarmaken” en “eigenbelang” eerst. Vanuit deze solitaire positie proberen we verbinding te verkrijgen. Terwijl we getraind zijn om het eenheidsbesef uit ons bewustzijn te verdringen. Het eenheidsbesef is hier en nu, maar wij gaan voor straks heb ik mijn doel bereikt en dan ben ik om van te houden, dan ben ik verbindingswaardig. We streven surrogaten als macht en invloed na, teneinde datgene te bereiken dat we juist afgeleerd en verdrongen hebben. We zijn verzand in een vicieuze cirkel waarbij we steeds wanhopiger zoeken naar surrogaat oplossingen voor verbinding en steeds eenzamer worden.

Als een individu gevangen zit in een geloofssysteem dan heeft hij de mogelijkheid om middels inzichtgevende therapie of meditatie zich dit geloof bewust te worden. Maar hoe doet een hele cultuur dat? Wat moet een cultuur doen als verbondenheid als secundair gezien wordt en alles draait om overleven, jezelf opwaarderen, succes en macht nastreven?

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Achtergronden, Columns, Geluk, Gezondheid, Luuk Mur, Rob van Boven Tags: burn-out, eenzaamheid, eigenbelang, geloofssysteem, kosmische orde, levensreis, macht, onderlinge verbondenheid, overdracht, zinloosheid

Lees ook:

  1. Veilig Thuis? Misbruik van macht.
  2. Het zal mijn tijd wel duren
  3. Edel – Waar ik van droom
  4. Positieve en negatieve emoties

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Louis van Bebber zegt

    22 oktober 2021 om 12:51

    Een cultuur doet niets, kan niets doen. Een cultuur wordt gevormd/gedragen door cultuurvormers/dragers. Zij kunnen doen.

  2. G.J. Smeets zegt

    22 oktober 2021 om 14:28

    “Maar hoe doet een hele cultuur dat?”
    Rob en Luuk, wat dachten jullie van de energietransitie als levend voorbeeld waar we allemaal inzitten? Alles maar dan ook alles gaat met de in gang gezette energietransitie op de schop. Het is cultuur in transitie.
    Culturele transities zijn altijd ingegeven door structurele veranderingen in klimatologische en metereologische basis-condities. Historisch gezien is dat het patroon op alle continenten van planeet aarde.
    Er wel wat vraagtekens te zetten bij het begrip van de westerse culuur waarin volgens jullie het individuele succes ondergeschikt zou zijn aan verbondenheid. Dat klopt echt niet. Charles Darwin als lichtend voorbeeld van biologische verbondenheid. En types als Stalin en Hitler als duister voorbeeld van sociale verbondenheid.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.