• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De badeend tantra

De badeend tantra

21 november 2020 door Erik Hoogcarspel

In Thailand zijn al maanden heftige demonstraties aan de gang, waarbij vooral jongeren het aftreden van de dictator en eerlijke verkiezingen eisen. Daarnaast willen ze de grote symbolische macht van het koningshuis inperken. Dit zou je kunnen zien als een succes van de democratie. In heel Azië raken steeds meer jongeren overtuigd van de voordelen van een democratisch stelsel boven het gebruikelijke en traditionele nepotistische dictatorschap.

De demonstraties in Thailand vinden meerdere keren per week plaats en het bijzondere eraan is dat ze relatief ordelijk verlopen. Voordat iedereen naar huis gaat ruimen die jongeren netjes alle rommel op en laten de weg brandschoon achter. Op 17 november vond een nogal gewelddadig treffen plaats tussen de politie en de protesterenden. Er raakten ongeveer 40 mensen gewond. De protesterenden werden teruggedreven met vijf salvo’s van traangas en waterkanonnen die water spoten waaraan een bijtende stof was toegevoegd.

Te midden van de stralen van paars water verscheen een nieuwe held: het bad eendje. Van achter de linies van de demonstranten werden grote opblaasbare rubberen eenden naar voren doorgegeven en als schild gebruikt tegen de harde stralen die de waterkanonnen uitspuwden. Toen het treffen voorbij was verschenen foto’s van de licht gehavende en verslapte badeenden met hun nog stralende glimlach in de pers. Een nieuwe held was geboren.

De geschiedenis van de badeend gaat terug naar het exemplaar dat de Nederlandse kunstenaar Florentijn Hofman had laten maken. Dit dreef in mei 2013 in de haven van Hongkong rond. Een foto hiervan werd gebruikt in de beroemde foto van de tankman van de massamoord op het Tian an Menplein in 1989. De tanks werden vervangen door badeenden. De badeend werd het symbool van het verzet tegen de dictatuur en in juni 2013 werd de uitdrukking ”grote gele eend” uit het Chinese internetverkeer weg gecensureerd.

Dit was de reden dat de grote gele eend een belangrijk symbool werd voor de protestbeweging in Hongkong. In augustus 2019 spoten de demonstranten wasmiddel over de vloer van de metrostations en lieten daar badeendjes op drijven. Verschillende keren gooiden de demonstranten rubbereendjes naar de politie terwijl ze een masker van Bruintje Beer ophadden om de Chinese Communistische Partij belachelijk te maken.

Het badeendje, met zijn onschuldige en onnozele uiterlijk, zijn grote ogen en eigenwijze glimlach, is de volmaakte tegenstelling van de tot de tanden gewapende ordetroepen. Tegelijkertijd verwijst het naar het absurde karakter van een doorgeschoten machtspolitiek. Het is het symbool voor hen die streven naar een vriendelijke en menselijke maatschappij.

Patafysica

Dit doet me denken aan de filosofische artistieke stroming van de Patafysica, die werd opgericht door de Franse toneelschrijver Alfred Jarry  (1873–1907). Hij genoot slechts kort van zijn succes en is jong en berooid overleden. Het idee verschijnt voor het eerst in een absurdistisch toneelspel waarin koning Ubu de hoofdrol speelt. Het verhaal hiervan is ontstaan tijdens de middelbare school periode van Jarry en is verschillende malen bewerkt en herschreven. Model voor koning Ubu stond de natuurkundeleraar van Jarry, die door de laatste een patapouf werd genoemd. Het toneelstuk van Jarry over koning Ubu introduceerde een nieuw soort absurdistisch toneel. Hij trok een aantal enthousiaste liefhebbers aan, maar ging te veel op in zijn rol. Hij meende dat een absurdistische schrijver een absurdistische persoon moest zijn die absurdistisch moet leven.

De patafysische beweging heeft echter wel een zekere bloei gekend en nog steeds bestaan er in verschillende landen patafysische genootschappen, ook in Nederland. Er zijn verschillende beroemde kunstenaars lid van geweest. Patafysica (in Nederland Batafysica)  is de wetenschap van de onmogelijke oplossingen. Het is de wetenschap van het onverwachte en daarom veel moeilijker dan het op het eerste gezicht lijkt. Het is een verzet tegen de dictatuur van de doelmatigheid die een al te goed gereguleerde maatschappij kenmerkt. Een goede patafysicus laat zich niet leiden door zijn emoties, maar door het onverwachte en ongedachte. Zouden de koans van het zenboeddhisme proeven van patafysiek meesterschap kunnen zijn? Als dit zo is, dan zijn ze aan hun succes ten onder gegaan. Ze zijn geordend, van commentaar voorzien en in grote boeken neergeschreven, kortom ze zijn serieus geworden.

Er bestaat in deze tijd van dictators, nepnieuws en machtspolitiek een grote behoefte aan een nieuwe meditatie, een nieuw ritueel, een nieuwe tantra, een badeend-tantra. Het moet een rituele opgestoken middelvinger zijn tegen al die potentaatjes die denken dat ze het zo goed voor elkaar hebben, de regelneven die denken dat voordeel halen het doel van het leven is. De kern van het voORDEel bestaat immers uit orde? Ze zijn kampioenen van parasitisme, deze nutsdenkers, zij willen ”uit het leven halen wat er in zit” en raken hiervan totaal overspannen. Ze snappen niet dat wie het beste uit zichzelf haalt, verandert in een leeggelopen badeend, een zombie of zoombie.

Ik doe alvast een voorstel voor een mantra: Om śāramarāla mahāmarāla, mahāatimarāla upasparśame hum phat (Om, gele eend, grote eend, eend van de Alomvattende Overstijging, baad mij, hum phat).

Klik hier voor het inzetten van de badeend in Hong Kong, Peking en Thailand https://www.thaienquirer.com/20903/how-the-rubber-duck-became-a-thai-protest-symbol/

Bronnen
http://www.batafysica.nl/
Alfred Jarry (1978). Ubu. Gallimard, Parijs.
http://www.batafysica.nl/
Alfred Jarry (1978). Ubu. Gallimard, Parijs.

Categorie: Achtergronden, Geluk, Mensenrechten, Pakhuis van Verlangen, Politiek Tags: Alfred Jarry, badeend, Bruintje Beer, CCP, China, Florentijn Hofman, Hong Kong, koning Ubu, Patafysica, Peking, Thailand

Lees ook:

  1. Politici blijven wereldwijd China beschuldigen van genocide
  2. Het Nieuwe China met eigen ogen
  3. Puning Tempel: Waarom Xi Jinping een genocide vierde
  4. CCP: Koreaanse strips mogen geen ‘separatisme’ of religie promoten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    22 november 2020 om 11:06

    De jongen, de mol, de vos en het paard groeten de eenden.
    Daáág.

Primaire Sidebar

Door:

Erik Hoogcarspel

Erik Hoogcarspel studeerde filosofie en Indische talen aan de rijksuniversiteiten in Groningen en Leiden. Hij publiceerde ‘Koken met Filosofie’ en een vertaling van de belangrijkste tekst van Nagarjuna ‘Grondregels van de filosofie van het midden’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.