• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Ad van Dun – Wijsheid en wetenschap

Ad van Dun – Wijsheid en wetenschap

2 augustus 2020 door Ad van Dun

Wat Kees Kraaijeveld in zijn Volkskrant-artikel (Hoog tijd voor een nieuwe Sokrates) feitelijk aan de orde stelt is niet wijsheid maar kennisontwikkeling en het leren toepassen ervan in de praktijk van alledag. Meetbare wijsheid (evidence-based wisdom) is de noemer waarnaar hij verwijst. Natuurlijk is er weinig mis met het faciliteren van wetenschappelijke meetbaarheid (evidence); de wereld is wel gebaat bij een soepele functionele verzorging, tot en met de individuele omgeving.

Maar het is een misverstand te denken dat we enkel met kennis vergaren de kernproblemen van ons bestaan kunnen oplossen. Die problemen – liefde, leven en dood, zinloosheid – zijn niet alleen van alle tijden maar zij zijn ook te subtiel en organisch om te kunnen vangen met zintuiglijk instrumentarium. Bovendien, tot op heden hebben wij noch de actuele wereldproblemen noch de existentiële menselijke problematiek kunnen voorkomen, laat staan kunnen oplossen via de uiteenlopende technologische en culturele verworvenheden.

Toenemende kennis heeft ons niet veel wijzer gemaakt – erkent ook Kraaijeveld. Hoe doe je dat dan: duurzaam vervuld zijn, vrij en tolerant leven, integer blijven, sterfelijkheid bewust aanvaarden, of op elementair niveau: jezelf kennen (Socrates: “Ken uzelve”), de zin van dit bestaan ontdekken?

Wij hebben de afgelopen eeuwen oneindig veel meer geïnvesteerd in kennis dan in wijsheid. Als nu de uitkomsten daarvan teleurstellend of onvoldoende zijn, is dit dan niet op de eerste plaats een reden om de betekenis van wetenschappelijke kennis opnieuw te valideren, in plaats van wijsheidsinteresse daarvoor verantwoordelijk te stellen?

Wellicht zorgt de gangbare associatie van wijsheid met filosofie voor verwarring. Maar die twee disciplines kan men niet zonder meer aan elkaar gelijkstellen. Filosofie komt weliswaar voort uit de oude wijsheidstraditie maar heeft zich in de loop der eeuwen tevens ontwikkeld als wetenschap.
Rond de tijd van Socrates verschoof de aandacht geleidelijk van immateriële, metafysische thematiek naar meer wereldse vragen en naar empirische onderbouwing. Deze verschuiving verklaart ook de soms immorele uitlatingen van latere filosofen, of de met hedendaagse terminologie botsende beschrijvingen van het universum door antieke wijsgeren of kluizenarende yogi’s.

Als we kijken naar de klassieke spirituele tradities van oost en west dan staat daar in wezen nooit de kwaliteit van onze wereld centraal, maar altijd de kwaliteit van onze geest. Leraren en geschriften zeggen: een heldere geest zorgt voor een heldere inrichting van de wereld – terwijl het omgekeerde maar zeer ten dele het geval is. Met andere woorden, ons werelds welbevinden is het terrein van didactiek, ethiek, techniek of therapie, maar voor existentiële, geestelijke rijping moet je naar binnen.

Echte wijsheidsbeoefening, gebaseerd op zelfonderzoek, maakt ons zowel bewust van de eigen onafheid (karma) alsook van het nog sluimerend potentieel in ons (dharma). Beide gegevens genereren een diepe leerwens en een uitnodigend eindperspectief. Dit zorgt bij de beoefenaar voor daadwerkelijke verandering, dat wil zeggen: voor zinvolle beleving en authentieke expressie.

Concrete beoefening en studie verhelderen onze visie. We worden ons bewust van de enorme reikwijdte en mogelijkheden die ons geschonken zijn als mens:

– immateriële aard van onze geest
– intrinsieke goedheid van menszijn
– betrouwbaarheid van oefenen
– tolerantie en compassie
– onvoorwaardelijke belangeloosheid
– rijkdom aan hartskwaliteiten
– rechtstreeks voelbare vervulling
– achterliggende wetmatige samenhang

Wijsheid appelleert aan de innerlijke mens in dienst van bewustwording.
Kennis maakt gebruik van wereldse attributen ter facilitering van de stoffelijke mens.

Wijsheid en kennis verwijzen elk naar een specifiek aspect van menszijn: zingeving en functionaliteit, corresponderend met geest en lichaam. In een organisch totaalbestaan opereren we van innerlijk naar uiterlijk, in de natuurlijke hiërarchie van geest, adem en lichaam.

Zodra we specifieke wereldse doelen teveel vooropstellen, ontstaat er het risico van onevenwichtigheid. Onze innerlijke waarde en waardigheid verdwijnen dan al snel uit beeld – tenzij rijpheid en innerlijke kwaliteit voldoende stevig zijn gevestigd om belangeloos en wendbaar te kunnen opereren in de wereld, zoals dit bijvoorbeeld geleerd wordt via het boeddhistisch pad.

Het accentueren van cerebrale kennis en sociaal-emotionele vaardigheid – min of meer geïsoleerd uit het organisch totaalbestaan – bekrachtigt vooral de condities voor praktische deelname aan de samenleving, aan de cultuurwereld. De impliciete boodschap luidt: slaag je in de wereld, dan ben jijzelf ook geslaagd.

Onze zelfbeleving wordt in dit scenario ontleend aan het wereldbeeld, de interactie met onze omgeving. Afgezien van de vraag hoe verstandig zo’n incomplete en conditionerende aanpak is: hoe vruchtbaar is dit alles? Want met welke alarmerende gevolgen hebben we intussen niet al te maken?

In klassieke spiritualiteit en wijsheid hanteert men juist het omgekeerde scenario: jezelf kennen doet je de zintuiglijke werkelijkheid begrijpen. Beperkte of vervormde zelfkennis creëert divergerende, conflicterende omgevingen, maar leef ik bewust en vredig dan zal de omringende wereld automatisch daarvan profiteren. Het principe luidt: mijn individuele kwaliteit is de basis voor collectieve en solidaire kwaliteit.

Samenvattend: wij zijn gebaat bij lange-termijn intentie, niet bij allerlei korte-termijn ambities. De diepe problematiek waarmee we individueel en maatschappelijk te maken hebben vraagt om een duurzame, universele en bewuste totaalaanpak. Er is meer nodig dan beroepsijver of eerbejag, en enkel diploma’s zorgen niet voor doorleefde motivatie, visie, houding, leerpraktijk en dienstbaarheid.

Wetenschappelijke wijsheid is een contradictio in terminis. Alle wijsheidsscholen en mystieke tradities relativeren juist zintuiglijke meetbaarheid (hechting) en persoonlijke betekenisgeving (cognitie). Non-conceptuele, intuïtieve zelfbeleving fungeert daar als context voor dieper inzicht en zuivere voeling.

En anderzijds, wetenschap op zich leidt niet per se tot wijsheid; wetenschappers zijn dus ook niet automatisch betrouwbare gidsen. Elke niet in wijsheid geoefende wetenschapper kan net als willekeurige stervelingen geloven in het primaat van intelligentie, verblind worden door vooruitgangsdenken, zich laten verleiden door voordeel of gevoed worden door concurrentiemotieven.

Dit is nu eenmaal de ondermijnende aard van onwijsheid, van incomplete visie en houding. Het idee van de maakbare mens in een materiële wereld is het product van een ouderwets, mechanisch mensbeeld dat de waarde miskent van de rijke didactiek die te vinden is in mythe en mystiek.

Ons geestelijk erfgoed is een waardevolle bron van wijsheid. Mythen en sprookjes herinneren ons steeds opnieuw op kleurrijke manieren aan de menselijke worsteling om innerlijke adel te laten zegevieren. Op een verwante manier geeft ook de mystieke traditie, als niet-institutioneel facet van de verschillende wereldreligies, voeding aan onze diepst menselijke, geestelijke vermogens.

Het is geruststellend en verheugend om te zien dat de waardering voor tijdloze wijsheid – en de individuele interesse voor concrete beoefening ervan – groeiende is.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: Ad van Dun, bewustwording, filosofie, leraren en geschriften, Oost en West, Sokrates, spirituele tradities, Volkskrant, wijsheid, zelfonderzoek

Lees ook:

  1. Taigu – omdat er iets is en niet niets
  2. Ad van Dun – De wijsheidsfactor
  3. Ad van Dun – Wijsheid als noodzaak
  4. Ad van Dun – Dit wonderlijk karkas

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    2 augustus 2020 om 17:56

    Het idee van de maakbare mens in een materiële wereld is het product van een ouderwets, mechanisch mensbeeld dat de waarde miskent van de rijke didactiek die te vinden is in mythe en mystiek.”

    Tja, als er één traditie van de ‘maakbare mens+ is dan is het wel zogeheten ‘wijsheidstraditie’. Vedanta, boeddhisme, sufisme, noem maar op, het is allemaal gebaseerd op het idee dat de mens maakbaar is.

    Het stukje hierboven vergeet te vermelden dat menige wetenschappelijke discipline al lang heeft afgerekend met het idee van de maakbaarheid van de mens. Nu de zogenaamde wijsheidstraditie nog.

    • Ad van Dun zegt

      3 augustus 2020 om 08:49

      De boodschap van de wijsheidstradities luidt niet maakbaarheid, maar wezenlijkheid. Mensen beschikken over de zintuiglijke vaardigheden om kennis te vergaren en wetenschap te bedrijven waarmee een wenselijke omgeving kan worden gecreëerd. Dat is waar de term maakbaarheid naar verwijst.

      Daarnaast is er ook zoiets als een innerlijke beleving, onze ware aard, zoals zen dat noemt. Wanneer wezenlijke vervulling of zingeving ontbreekt in je leven, of als je beseft dat er onwenselijke mechanismen werkzaam zijn in je, dan kan een term als wezenlijkheid of innerlijke kwaliteit ons helpen de aard van dit lijden te ontdekken.

      In dat geval wordt er niets nieuws “gemaakt”. Je beseft simpelweg wat de juiste manier van leven is: van binnen uit.

      Wat ik niet snap tot slot: als je zegt dat boeddhisme etc. gebaseerd is op maakbaarheid en dat daarmee afgerekend zou moeten worden – dan heeft deze hele discussie toch geen zin? Wat is de waarde van het boeddhisme voor jou?

  2. Ad van Dun zegt

    2 augustus 2020 om 20:15

    @g.j.smeets De boodschap van de wijsheidstradities luidt: mensen beschikken over wezenlijkheid of ware aard.

    Als echte vervulling ontbreekt in je leven of als je beseft dat er onwenselijke mechanismen werkzaam zijn in je, dan kan een term als wezenlijkheid of innerlijke kwaliteit ons helpen de aard van dit lijden te ontdekken.

    Op die manier maak je niet iets nieuws van jezelf: je beseft dan gewoon wat *wel* de juiste manier van leven is. Dat is waar een term als wezenlijkheid naar verwijst.

  3. kees moerbeek zegt

    2 augustus 2020 om 20:33

    ‘Tja, als er één traditie van de ‘maakbare mens+ is dan is het wel zogeheten ‘wijsheidstraditie’. Vedanta, boeddhisme, sufisme, noem maar op, het is allemaal gebaseerd op het idee dat de mens maakbaar is.’

    Mwah, het is eerder zo dat de mens om allerlei redenen misvormd, beperkt is geraakt en zijn ware aard niet kent. Ontwaken is als het ei dat breekt als het kuiken wordt geboren. Dit gebeurt dagelijks.

    Wetenschap en wijsheid hoeven niet tegenstrijdig te zijn. Cynisme en doemdenken hebben nooit iets positiefs opgeleverd. Behalve misschien in economische zin, maar… ach ja.

  4. G.J. Smeets zegt

    3 augustus 2020 om 13:20

    @Ad,
    Ik bedoel gewoon dat de wijsheidstradities die ik noemde pogingen zijn om heart&mind te re-setten. En allemaal gaan ze ervan uit dat die re-setting maakbaar is onder allerlei disciplinaire voorwaarden, mitsen en maren.
    Overigens heb je van mij niet vernomen dat daarmee afgerekend zou moeten worden, van mij mag het allemaal. Ik wijs er enkel op dat de tweedeling ‘wetenschap/wijsheid’ die je in je stuk opvoert geen stand houdt. Je vraag “Wat is de waarde van het boeddhisme voor jou?” is hier niet ter zake en leidt af van wat ik wilde mee-delen. De waarde van dat meedelen is voor mij dat het een relaxte manier is om mee te draaien in de menselijke piste.

    @Kees,
    ‘De ware aard van de mens’ (jouw woorden) is het metafysische equivalent van het ‘kleinste deeltje’ in de natuurkunde. Beide zijn nooit en nergens gevonden. Het zoeken daarnaar met de pretentie dat het te vinden is is wat de Oude Grieken bedoelden met ‘hybris’. Daar helpt ook geen kuiken aan dat uit z’n eierschaal breekt.

  5. G.J. Smeets zegt

    3 augustus 2020 om 19:24

    @Ad, @Kees
    nog effe een overweging in tweede instantie. Beiden hanteren jullie de frase ‘onze ware aard.’ Alsof jullie ook maar enig idee hebben waar dat op slaat. Overigens is daar al heel lang geleden korte metten mee gemaakt door radicale niet-weters: de anonieme Linji Lu in het Aziatische taalgebied en vele eeuwen daarvoor de anonieme auteur van het OPud Testamentische boek Job in het Mediterrane taalgebied.

    • kees moerbeek zegt

      4 augustus 2020 om 11:05

      Resetten van heart&mind lijkt mij opgeflufte new age.
      Weet jij wat heart (hart) en mind (geest) zijn?

      • G.J. Smeets zegt

        4 augustus 2020 om 14:12

        Kees,
        dat de frase ‘re-setten van heart&mind’ je doet denken aan new age geneuzel is helemaal correct. Ik heb die uitdrukking gebruikt als reactie op jouw new age geneuzel over ‘onze ware aard.’ En ik had je al de hint gegeven op te letten met mijn verwijzing naar Linji Lu en het boek Job.

Primaire Sidebar

Door:

Ad van Dun

Ad van Dun is een dharmabeoefenaar, geschoold door zen en aikido en grondiger nog door het leven zelf. Hij is de auteur van het boek "Dharmium, serum van wijsheid" en schrijft gedichten onder de naam Gedel. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
02 apr
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
2 apr 23
02 apr
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 apr 23
03 apr
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles 3 april | Online
3 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 415
    • Dick – Godsbeeld
    • Chinees tempeltoerisme: honderden jongeren trekken naar boeddhistische heiligdommen
    • Lezerspost, notenmelk, en echte kaas – maar dan plantaardig
    • Worden wat we zijn

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens