• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Gretha Jikai Aerts – Zen – Kunst – Coronatijd

Gretha Jikai Aerts – Zen – Kunst – Coronatijd

20 mei 2020 door gastauteur

Gretha Aerts, zenleraar in Bergen, werkt als beeldend kunstenaar. Thuiswerken in Corona-tijd doet haar denken aan twee kunstwerken. De een gemaakt door de vader van de videokunst Nam June Paik en de andere door de moeder van de performancekunst Marina Abramovic.

‘Zie mij, zie ons zitten voor ons scherm, in een tijd dat we ons moeten beschermen tegen een onzichtbare ziekmaker. We gebruiken het scherm om contact te maken met familie, vrienden, collega’s, leraren en leerlingen. We mediteren, ontvangen of geven een dharmales of we volgen zelfs sesshin via het scherm. Door de maatregelen van sociale afzondering zijn we dieper in de digitale wereld terecht gekomen.

De foto van mezelf in het kader van thuiswerken, doet me denken aan twee kunstwerken. De een gemaakt door de vader van de videokunst Nam June Paik en de andere door de moeder van de performancekunst Marina Abramovic.

Nam June Paik

Nam June Paik , een Koreaanse kunstenaar (1932 – 2006), een visionair en een pionier, voelde zich wereldburger en verkende de grenzen van de kunst en de muziek.

Hij ziet al in de jaren ‘50 van de vorige eeuw ongekende mogelijkheden in het samengaan van Oost en West, in de verworvenheden van techniek en massamedia. Al deze middelen zouden het in de toekomst mogelijk maken om met elkaar over de wereld te communiceren via beeld en geluid. Volgens hem vergroot dat de verbondenheid van mensen wereldwijd.

Paik maakte deel uit van een groep kunstenaars in Amerika, die beïnvloed werd door het Zen Boeddhisme. Deze invloed was duidelijk zichtbaar en hoorbaar in wat zij maakten. Zoals John Cage in zijn muziekstuk 4’33” een compositie uit 1952. Hij noemde het zelf “Silent Piece”.  Een pianist gaat in de concertzaal achter de piano zitten en zet zijn muziekblad op de standaard. Toch raakt hij de toetsen niet aan. Precies na 4 minuten en 33 seconden staat hij weer op.  Cage inspiratiebron voor de compositie waren de “White Paintings”, wit geschilderde doeken van Robert Rauschenberg  En in 1963 zet Paik een TV toestel op zijn kant. Op het scherm is dan alleen een witte verticale streep zichtbaar met aan beide zijden egaal zwart. Hij noemt het werk  “Zen for TV”.

Deze kunstwerken doen me denken aan het verhaal van de Boeddha, die op het punt staat een toespraak te houden. Het aanwezige publiek wacht en hij zit daar maar met een bloemetje in zijn handen zonder iets te zeggen. Een muziekstuk zonder pianoklanken, een schilderij zonder vorm en kleur, een TV scherm zonder beeld en een toespraak zonder woorden? Wordt hier tot expressie gebracht wat volgens Zen niet tot expressie te brengen is?

Tekening Gretha Aerts

In 1974 exposeert Paik TV Buddha. Het hele werk bestaat uit een zittend Boeddhabeeld voor een TV toestel. Er is een videocamera op het beeld gericht, dat direct geprojecteerd wordt op het scherm. De Boeddha zit tegenover de weergave van zichzelf op het scherm.

Er ontstaat zo een gesloten circuit waarin heden en verleden – maar ook tegenstellingen als Oost- en West, spiritualiteit  en technologie met elkaar worden verbonden.

Ook al ziet Paik de toekomst met de technische mogelijkheden optimistisch tegemoet, hij levert ook commentaar en kritiek. Is deze TV Boeddha, verzonken in zijn eigen beeld daar een voorbeeld van? Als we zo voor het scherm zitten, in het scherm gezogen worden, staan we dan nog wel open voor wat er om ons heen gebeurt. Of communiceren we dan alleen nog met onszelf?

Marina Abramovic

Dan Marina Abramovic (Servië – 1946). Haar hele artistieke leven heeft in dienst gestaan van het verkennen van de grenzen van haar eigen lichaam en geest d.m.v. soms levensgevaarlijke, uitputtende en heftige performances. De performances werden ook op video geregistreerd en als zodanig als kunstwerk gepresenteerd. Haar werk werd beïnvloed door haar beoefening van Sjamanistische en Tibetaans Boeddhistische praktijken.

In de performance “The Artist is Present “, uitgevoerd in 2010  in het MoMa in New York. wordt de toeschouwer medeperformer.

Negentig dagen lang is ze 8 uur per dag aanwezig.

Abramovic zit bewegingloos op een stoel, zonder eten, drinken, zonder naar de WC te kunnen gaan. In het begin staat er een tafeltje voor haar met tegenover haar op ongeveer 1,5 (anderhalve!) meter een lege stoel. De bezoekers worden uitgenodigd om op de lege stoel gaan zitten. Er wordt niet gesproken, er mag niet aangeraakt worden en de bedoeling is dat je de kunstenaar in de ogen kijkt, een Tibetaanse Boeddhistische praktijk ‘Eye gazing’ genoemd.

Wat doet dit met de kunstenaar en met de tegenover haar zittende deelnemer(s)? Abramovic verwoordde het als volgt: ‘Het is een diepgaande reis door het onderbewuste, het onbekende,  je weet niet wat je tegen komt’.

De hele performance is geregistreerd, de mensen allemaal gefotografeerd. Hierop is te zien dat mensen en zijzelf ontroerd raken.

Maar wij waren er niet bij.  Voor ons zijn de videofilm en de foto’s zelfstandige kunstwerken, die op hun manier weer een eigen ervaring oproepen.

Het werk van Paik en Abramovic vind ik uitdagend en maakt me nieuwsgierig. Hun werk nodigt me uit om stil te staan bij de ervaring van “scherm kijken”.

Het beeldscherm zuigt me naar binnen. Ineens bestaat de kamer, waar ik in zit, niet meer. Het leven speelt zich af op het scherm.  Er is ontmoeting, maar ik kan de personen niet echt in de ogen zien. De anderen zijn dichtbij en tegelijkertijd voelt het vervreemdend.

Maar is dat niet precies wat kunst kan of hoort op te roepen?

P.S. Misschien wel ironisch.

Op dit moment is er t/m 23 augustus 2020 een grote overzichtstententoonstelling van het werk van Nam June Paik in het Stedelijk Museum Amsterdam met als titel “The future is now”.  Maar het is nu niet te zien het museum is gesloten.

The future is not now.

Gisteren kwam ik in dagblad Trouw een artikel tegen over een initiatief van Amsterdam Museum voor een digitale expositie waar kunstenaars en bewoners bijdragen aan leveren, waaronder “The artist is not present” – door Dadara.

De opstelling een tafel met twee lege stoelen tegenover elkaar (zoals in het Moma, maar nu in de lege straat voor het Rijksmuseum.’

Kijk op www.coronaindestad.nl

 

Categorie: Achtergronden, Beeldende kunst, Geluk, Kunst, Zen Tags: Amsterdam Museum, coronavirus, Dadara, Gretha Aerts, John Cage, Marina Abramovic, MoMa, Nam June Paik, Stedelijk Museum Amsterdam, The Artist is Present, the future is now, TV Buddha, zen for tv

Lees ook:

  1. Ardan – 12 april 2020
  2. Ardan – 19 april 2020
  3. Ardan – 26 april 2020
  4. Ardan – 7 juni 2020

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 mei 2025
    Meditatiedag: de subtiele hindernissen in meditatie
  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeken – De feministische dominee
    • Jules – Voortmodderen in Gaza
    • De wolk van niet-weten
    • Het jaar 2025 – dag 141 – verdriet
    • Demonstratie Tegengas – Schip met Israëlische wapenonderdelen meert aan in Rotterdamse haven

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.