• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Alles waarvan je kunt zeggen “Ik heb …”

Alles waarvan je kunt zeggen “Ik heb …”

14 mei 2020 door Dharmapelgrim

“Alles waarvan je kunt zeggen ‘Ik heb …’ dat kun je nooit zijn. Omgekeerd: alles waarvan je kunt zeggen ‘Ik ben’, kan nooit iemands bezit zijn. Hebben en Zijn sluiten elkaar namelijk uit. Hebben vereist een Hebber, een bezitter, terwijl Zijn verwijst naar iets waarop niemand grip kan krijgen, waardoor het aan iedere bezitterigheid ontglipt, als water aan een visnet.”

Deze gedachte is niet echt nieuw, hooguit anders verwoord. Ik herinner mij namelijk dat ik iets dergelijks rond mijn twintigste al eens gelezen had in een dun boekje met de titel “Who am I?” van Ramana Maharshi (1879-1950). Toen ik dat boekje las, moeten de ideeën die het boekje verwoordde als zaden aan parachuutjes in mijn onderbewuste zijn geland om te wachten tot mijn geest rijp genoeg was om ze te laten ontkiemen. Dat moment kwam jaren later onverwacht, toen ik op een nacht in bed op mijn rug naar het plafond lag te staren, omdat de slaap niet kwam. “Als ik een lichaam heb, kan ik niet tegelijkertijd dat lichaam zijn. Toch?” dacht ik. Daarna ging het als vanzelf verder…

Ik heb een lichaam, en ben dat lichaam dus niet. Dit betekent dat ik ook geen van de eigenschappen van dat lichaam ben. Mijn lichaam is één meter tweeënzeventig, ik ben het niet. Mijn lichaam weegt bijna tachtig kilo, ik niet. Maar wacht even, ik ben toch zeker wel een man? En ik ben toch 69 jaar oud? Nee! Want hoewel het heel normaal is om te zeggen “Ik ben een man”, kun je daar heel gemakkelijk van maken “ik heb het lichaam van een man; en ik heb mannelijke geslachtskenmerken en mannelijke eigenschappen… dus ben ik deze allemaal niet!”. En van “Ik ben 69 jaar oud”, is het niet zo moeilijk om “ik heb 69 jaar in dit lichaam geleefd” te maken, of zoiets. Ik ben de jaren die ik in dit lichaam heb doorgebracht en geleefd heb dus niet.

Consequent doorredenerend ben ik tot de slotsom gekomen dat ik ook mijn gedachten, gevoelens en emoties niet ben (omdat ik gedachten, gevoelens en emoties heb). Hetzelfde geldt voor alle mij toegeschreven, toebedeelde, verworven of aanklevende eigenschappen, kenmerken, vaardigheden en uiteraard bezit. Zelfs dat wat ik weet ben ik niet. Hooguit bezit ik wijsheid en heb ik veel kennis, maar noch wijsheid noch het bezit van veel kennis maken mij wie en wat ik ben. Ik ben geen zoon, geen broer, geen vader, geen partner, geen vriend en geen student, professor, vakman, uitkeringsgerechtigde of gepensioneerde. Al deze zaken zijn te herleiden tot iets dat ik “heb”. Hoe ik er allemaal aan gekomen ben, is minder interessant dan de constatering dat het mij is toebedeeld (ook door mijzelf!), toebehoort of aankleeft. Denken dat ik werkelijk zoon, broer, vader, partner, vriend, student, professor, vakman uitkeringsgerechtigde of gepensioneerde ben, enkel en alleen omdat mij een of ander etiket is opgeplakt, waarop kenmerken en eigenschappen staan beschreven, is een misvatting, een vergissing, een illusie. En ik ben natuurlijk ook mijn ego niet. Ik heb een ego, die zichzelf inmiddels heeft ontmaskerd als de grootste en meest enthousiaste etikettenplakker die er is.

Hoe kom ik nu van die etiketten af, zodat wat ik werkelijk ben aan het licht kan komen? Dat lukt door alle etiketten te doordrenken met aandacht, tot ze door verzadigd raken, losraken en wegdrijven. Het ego komt daardoor naakt en kwetsbaar te staan. Het mag zich zolang ik nog op aarde rondloop tijdelijk kleden in enkele voor iedereen herkenbare etiketten, als schaamlappen en tegen de kilte die het anders zou bevangen.

Weet ik nu wie ik werkelijk ben? Kan ik nu zeggen wie of wat er is overgebleven of overblijft na het grote loslaten en wegdrijven van alle etiketten, alle schaamlappen, kenmerken, eigenschappen en (on)hebbelijkheden?

Wil je het antwoord? Ga ’s nachts als de slaap niet komt op je rug liggen, staar naar het plafond en stel jezelf dezelfde vragen. Je kunt ook op een kussen gaan zitten en mediteren. Het kan ook als je bij een bushalte staat te wachten, of voor een openstaande brug. Het antwoord is overal.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden Tags: dharmapelgrim, etiketten, ik ben, ik heb, lichaam

Lees ook:

  1. Dharmapelgrim – Over gebrokenheid
  2. Over ‘Juiste Spraak’
  3. Menno Prins – Het kerstvierend kind in mij
  4. Positiviteit als dharma-oefening: De geest

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    15 mei 2020 om 08:24

    De vraag wie je bent wordt in evenwicht gehouden door het antwoord van dat moment.Een soort eindeloze dans. Er bestaat geen antwoord, waar dan ook in het universum. pas als er ook geen vraag meer is, heb je (misschien) het antwoord gevonden.

  2. robq zegt

    15 mei 2020 om 09:34

    Mooi dat u het zo ziet. Verder commentaar is overbodig. Dank u.

  3. Piet Nusteleijn zegt

    15 mei 2020 om 10:08

    Ego?
    Je hebt het ook niet! Ego. Wanneer je het uitpluist en ontrafelt, merk je dat je ook geen ego hebt.
    Heb je dan een “je”?
    Daar ook ‘ s naar kijken. Ook niet!

    Bén je? Ja. Dat ben je.
    Het lijkt toch wat te hebben. Wat ben je?
    Je zegt dat het antwoord “overal” is.
    Wat ben je?: Alles en overal.

  4. Gree zegt

    15 mei 2020 om 10:44

    Je stelt aan het begin dat hebben een bezitter vereist. Nu vraag ik me af wie bezit dan dat lichaam, die emoties, die jaren..?

  5. Piet Nusteleijn zegt

    15 mei 2020 om 12:51

    Wat het ook is, het is niet te traceren. De vraag kan niet beantwoord worden!
    Er is het lichaam. Er zijn emoties. Ze komen en gaan. De jaren gaan ook. Alles is energie, beweging, komen en gaan, eb en vloed, ga zomaar door. Niets blijft.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
08 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
8 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 140 – hippieniks
    • De levenstocht, een visualisatie (1)
    • Inschrijvingen Emoena weer geopend
    • Openbaar tonen van nazisymbolen in Australië strafbaar
    • Rechter spreekt demonstrant XR vrij: ‘Mishandeling en verzet bij aanhouding niet bewezen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens