• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Ik heb ooit mensen horen zeggen: ‘Ik ben het spuugzat, altijd weer dat mededogen’.

Ik heb ooit mensen horen zeggen: ‘Ik ben het spuugzat, altijd weer dat mededogen’.

17 januari 2019 door Edel Maex

Dit is de plaats van hen, die vervuld zijn van het grote mededogen, van hen wier hart in liefde en wijsheid diep geraakt blijft, zolang anderen nog zuchten in lijden, ellende en verdriet.

Het kernwoord van dit vers, en van de hele tekst, is mededogen. Daarom hebben we deze tekst ook gekozen. Toen ik jaren geleden bij Ton Lathouwers en de Maha Karuna Chan begon te mediteren was het voor mij de vanzelfsprekendheid zelve dat mededogen het begin en het einde van zen is. Maha Karuna betekent Groot Mededogen. Ik heb lang gedacht dat iedereen daar zo over dacht.

Maar ik heb ooit mensen horen zeggen: ‘Ik ben het spuugzat, altijd weer dat mededogen’. Sommigen vinden mededogen hooguit een neveneffect van het pad, op zich helemaal niet zó belangrijk. Ik heb plaatsen geweten waar er meer over persoonlijke groei gesproken werd en waar ik het gevoel kreeg dat ik terug terechtgekomen was in de kliniek waar ik in de jaren ’80 mijn opleiding tot psychiater kreeg. Op sommige plaatsen draaide het allemaal over grondeloosheid en de ervaring van eenheid, de mortificatie van het ego…

Keuze genoeg dus. Voor elk wat wils. Het is voor mij een heilig principe dat iedereen zijn eigen pad te gaan heeft. Je kunt niet anders dan voor jezelf uitmaken waar je je thuis voelt. Het is steeds een persoonlijke keuze. Zo moet het ook. Als ik zie hoe bochtig en hobbelig mijn pad geweest is dan besef ik dat het verkeerde pad soms het enige juiste is. Toen ik na al mijn omzwervingen door zen er begon achter te komen dat mededogen niet voor iedereen even belangrijk was, kwam ik onvermijdelijk terug uit op de plek waar ik bleek nooit te zijn weggegaan.

‘Dit is de plaats van hen, die vervuld zijn van het Grote Mededogen’. Het is voor ons westerlingen erg moeilijk om daar niet moralistisch mee om te gaan. Hoe vaak heb ik al iemand horen zeggen: ‘ik weet dat ik meer mededogen zou moeten hebben maar mijn schoonmoeder is zo een lastig mens. Moet ik dan altijd op mijn kop laten zitten?’

Mededogen heeft niets met ‘zou moeten’ te maken. Het zit er diep in. Velen van ons zijn opgevoed in een cultuur waar je jezelf moet wegcijferen, waar je aan allerlei morele normen en verwachtingen moet voldoen. Aan het eind van vorige eeuw zijn we ons massaal tegen die moraal gaan afzetten. Maar de verandering was enkel inhoudelijk. De dwang om aan allerlei normen en verwachtingen te voldoen bleef. De nieuwe norm kwam van de wereld van de psychotherapie.

Therapie gaat per definitie over het oplossen van problemen, maar door de normaliteit te leggen bij een hoog gegrepen en onbereikbaar ideaal, hadden we allemaal wel een probleem. Iedereen moest een proces van persoonlijke groei doormaken. Er zat altijd wel ergens een draadje los. Iedereen had eigenlijk in therapie gemoeten.

In sommige spirituele kringen, met Ken Wilber op kop, wordt dit proces nog verder doorgetrokken. Je moet eerst een ego hebben om er dan weer van af te komen. De mortificatie van het ego, uiteraard onder het toeziend oog van een verlichte, dat wil zeggen zichzelf egoloos wanende, meester. Spiritualiteit als toppunt van een persoonlijk pad, onvervalste hinayana-zen.

Het meest misbruikte boeddhistische woord hier in het Westen is waarschijnlijk ‘ego’. Merkwaardig genoeg is het niet eens een boeddhistisch maar een freudiaans woord. In hoog oplopende ruzies verwijten westerse boeddhisten elkaar graag van een te groot ego te hebben. Erg grappig of erg zielig, hoe je het bekijkt.

Het is mijn ervaring dat het heel moeilijk is om het over mededogen te hebben zonder telkens weer in die moralistische valkuil te trappen.

Niet dat het boeddhisme geen ethiek heeft. Er is de sila, vaak vertaald als de vijf voorschriften: niet doden, niet stelen, niet liegen, geen seksueel misbruik en geen gebruik van bedwelmende middelen.

Voorschrift is een wat ongelukkige vertaling want deze vijf ‘voorschriften’ zijn meer beschrijvend dan voorschrijvend. Vergelijk het met het verschil tussen ‘op vrijdag geen vlees eten’ en ‘geen giftige paddenstoelen eten’. Het eerste is een voorschrift. Het tweede gaat meer over: als je deze paddenstoelen eet, ga je verschrikkelijke buikpijn krijgen.

De sila horen bij die laatste categorie. Ze beschrijven de werkelijkheid. Ze zeggen: als je geen lijden wil veroorzaken, niet voor jezelf en niet voor een ander, zijn er een aantal dingen die je beter niet doet. Voor mezelf vind ik ‘geen lijden veroorzaken’ een handige vuistregel. Zeker in ogenblikken waarin ik het zelf niet goed weet, of waarin ik bang ben van bij voorbeeld al te sterk in woede meegesleept te zijn. Zo zijn er al veel mails nooit verzonden.

Waarom zouden we geen lijden veroorzaken? Nu pas komen we bij mededogen uit. Maar nogmaals, mededogen is geen gebod, geen voorschrift. Mededogen is iets wat er gewoon en natuurlijkerwijze is. Je kunt het zelfs niet leren. Je hebt het. Het is er.

Ieder kind dat een vogeltje op straat ziet met een verlamde vleugel wil dat vogeltje meenemen naar huis, er voor zorgen. Als volwassenen proberen we dat kind dat dan uit het hoofd te praten. Dat kan op verschillende manieren. We kunnen het kind in zijn mededogen erkennen, maar we kunnen het daar belachelijk mee maken. Als het vogeltje, in die doos in de garage, ’s anderendaags dood ligt, is het kind ontroostbaar. Ach, kinderverdriet, wordt er dan gezegd, alsof dat verdriet minder intens zou zijn dan ons eigen verdriet.

Zo vervreemden we als kind al van ons natuurlijk mededogen. Mededogen wordt overruled door allerlei redenen om het niet te hebben. Redenen die stuk voor stuk een intense emotionele lading dragen, vernedering, angst, woede…

In de jaren ’90, tijdens de belegering van Sarajevo, zagen we dagelijks op TV de verschrikkelijke beelden van hoe een stad platgeschoten werd. Een collega psychotherapeut vertelde me hoe ze emotioneel aangedaan was door het zien van al die ellende. Maar, voegde ze er aan toe, ze beschouwde die emotie als pathologisch omdat ze betrekking had op een situatie waar ze niets aan kon doen. Het enige wat ik er op kon zeggen was: als iedereen er hetzelfde bij voelde, dan had dit nooit kunnen gebeuren. Het was de typische psychotherapie-ideologie van die tijd. Het geeft je een goede reden om niet het niet aan je hart te laten komen en het onontkoombare mededogen uit te schakelen.

Vele malen intenser en complexer speelt dit bij de direct betrokkenen, bij de strijdende legers. Ieder zijn eigen ideologie: het is mijn recht, mijn identiteit, mijn vijand. Diep emotioneel geladen goede redenen geven ons de toelating alle mededogen te negeren en over te gaan tot de verschrikkelijkste wreedheden. Het is daarbij veel gemakkelijker te spreken over Sarajevo dan over wat er ’s ochtends aan ontbijttafels of ’s nachts in een echtelijk bed allemaal gebeurt.

‘Dit is de plaats van hen, die vervuld zijn van het Grote Mededogen’. Hoe kunnen we onszelf dan vullen met mededogen? Eigenlijk kunnen we dat niet, zoals we in de kamer geen frisse lucht kunnen laten binnenstromen. Het enige wat we kunnen is het raam openzetten. De frisse lucht stroomt vanzelf binnen. Daarom spreekt het Reine Landboeddhisme hier van ‘anderkracht,’ gepersonifieerd in de persoon van Amida Boeddha.

De hendel waarmee we het raam openen is dezelfde als waarmee we het sluiten. Mededogen sluiten we uit met ‘goede redenen’, met ideologieën. Dit is de plaats waar we bereid zijn mededogen weer binnen te laten. Bereidheid is hier het belangrijke woord. Dit is de plaats waar we bereid zijn ieder weten, ieder gelijk, iedere zekerheid achterwege te laten en onze geest en ons hart te openen.

De meest primaire ideologie is die van ‘van mij’ en ‘niet van mij’. Het onderscheid tussen object en subject. Dit is de plaats waar we bereid zijn zelfs dit onderscheid te laten varen. Dat is de plaats waar mededogen als een klaterende bron vanzelf opwelt.

Even pas op de plaats. Voor alle duidelijkheid, we zijn nog altijd niet aan het moraliseren. Niemand zegt dat je dit moet doen. ‘Ik zou meer moeten mediteren’ is zo mogelijk nog zinlozer dan ‘ik zou meer mededogen moeten hebben’. Vanuit een bepaald perspectief is het volkomen absurd wat we doen, stilzitten en als wat ons zekerheid en houvast geeft loslaten. Je moet wel gek zijn.

En toch, iets trekt ons. Mijn ervaring is dat mensen die blijven mediteren dit niet doen vanuit een moeten of een overtuiging, maar vanuit een diep en moeilijk te verklaren gevoel van: als ik dit verwaarloos, dat laat ik dan het meest wezenlijke in mezelf doodgaan.

Dit is de plaats van hen, die zich eeuwig zullen blijven inzetten voor het welzijn en de verlichting van de gehele werkelijkheid.

Mediteren doen we in de veiligheid van de vierkante meter rond ons meditatiekussen. Uiteraard, want zonder weten, zonder onderscheid tussen ik en niet ik zouden we daarbuiten niet lang overleven. We zouden niet eens de weg naar huis terugvinden.

En dan staan we weer op van ons kussen, stappen we weer de wereld in van doen en weten en overleven. Daar staan we dan: opener, kwetsbaarder, vriendelijker, onzekerder, op een manier ook sterker, met meer moed, ‘de moed tot het onmogelijke’. Vooral meer bewust van het lijden rond en in ons, meer geraakt, met een diep besef van de tragische dimensie van het leven en tegelijk met een diepe warmte te midden van die tragiek.

Eigenlijk komt het woord eeuwig in de mahayana sutra’s niet voor. Dat is een westers begrip. Wat er staat is heel, heel, heel lang. Zo lang levende wezens nog lijden. Tot het lam en de leeuw samen weiden. Dit valt binnen afzienbare tijd niet te verwachten. We zullen dus voor onafzienbare tijd nog bezig blijven.

Het mahayana maakt radicaal komaf met de illusie dat we er ooit zullen zijn, dat we iets zullen bereiken waardoor we boven alle lijden uitstijgen. No man can be free unless all are free. We zullen er nooit aan wennen. We zullen altijd weer geraakt worden en geraakt blijven.

We kunnen niet anders, vervuld van mededogen.
En merkwaardig genoeg is juist dat bevrijding.

 

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dharma en filosofie, Edel Maex Tags: Avatamsakasoetra, Edel Maex, Mahakaruna Chan, mededogen, Ton Lathouwers

Lees ook:

  1. ‘Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen’
  2. Avatamsaka (8): Jezelf volledig tot uitdrukking brengen
  3. Raken aan de grond der dingen
  4. Raken aan de grond der dingen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    18 januari 2019 om 09:12

    Deze rustgevende meanderende beschouwing, deze beschrijving van leven en laten leven; “Hij zit en klinkt als een klok”.
    Hartelijke groet.

  2. Joost zegt

    18 januari 2019 om 10:15

    Ja, dit gaat er in zoals een preek in de ouderling.
    Mooi.

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag
    • Rotterdam Palestina Coalitie organiseert Nakba herdenking op Schouwburgplein

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.