• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…aandacht.

Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…aandacht.

29 januari 2019 door Rob van Boven en Luuk Mur

In de serie Tweespraak praten Rob en Luuk over een al of niet actueel onderwerp. Vandaag is het thema aandacht. Met aandacht voor praktische oefeningen.

Luuk: Neuropsychologen maken onderscheid tussen drie verschillende hersennetwerken (samenwerkende hersendelen) die betrokken zijn bij ‘aandacht’, namelijk open aandacht-netwerk, gefocuste aandacht-netwerk en Default Modus Network (DMN).

Het open aandacht-netwerk is gericht op het opsporen van gevaren in de omgeving en heeft oog voor wat interessant is met betrekking tot kwaliteitsverbetering van het leven (eten, behuizing, veiligheid). Stel je een jager voor in vroeger tijden, dan is het belangrijk dat die naast het gericht zoeken naar een prooi, ook aandacht heeft voor gevaren in de omgeving. Hij wil niet zelf, op zijn beurt, ongemerkt beslopen worden. Open aandacht en gefocuste aandacht kunnen tegelijk actief zijn en daardoor is het voor mensen mogelijk om geconcentreerd bezig te zijn en tevens de omgeving in de gaten te houden.

Als je niets specifieks aan het doen bent, dan gaan je hersenen in een soort basis modus staan. In deze modus dwalen onze gedachten af, dagdromen we. Deze modus heet het “Default Mode Network ”, afgekort DMN.

Stel je bent aan het mediteren, dan zal het je opvallen hoe vaak je gedachten afdwalen. Gedachten komen op en je kan deze niet met een wilsbesluit stoppen. Gefocuste aandacht en open aandacht onderdrukken het zich opdringende denken van het DMN en dat is ook wat je met meditatie oefent. In het DMN haal je herinneringen op en maak je je voorstellingen over de toekomst, je bent niet in het nu.

Experiment: je zit en volgt 5 minuten je gedachten. Iedere gedachte geef je een denkbeeldig label, namelijk: vroeger, nu of toekomst. Vraag: hoeveel gedachten gingen over het nu?

Het DMN zit vol met overtuigingen en inperkend geloof over jezelf; dat je niet aan verwachtingen van anderen of jezelf voldoet, dat er niemand is die echt van je houdt, dat mensen egoïsten zijn. Je geheugen zit vol met scenario’s over pijnlijke en gevaarlijke situaties. Een actief DMN uit zich via beelden en gedachten en heeft vaak tot gevolg dat je je gespannen, bezorgd, angstig, gefrustreerd voelt. Dat kan hevig zijn of nauwelijks merkbaar, bewust of onbewust. Een hiermee samenhangende functie van deze standaard modus is dat er een gevoel van een bestaand, concreet -ik- in stand gehouden wordt.  ‘Selfing’ wordt dit proces genoemd.

Experiment: je zit en volgt je gedachten 5 minuten. Iedere gedachte geef je het label: -over mezelf of -niet over mezelf. Hoeveel gedachten gingen er niet over jezelf?

Als je gefocust bent op iets, dan overdenk je het onderwerp, je weegt af, analyseert. Een verschil met het denken in het DMN is dat je er voor kiest. Je neemt afstand van de wereld, ziet de wereld als object. De ervaring is te omschrijven als ik-en-de-wereld en misschien soms wel als ik-tegenover-de-wereld.

Bij open-aandacht ervaar je de omgeving zonder dat er een -ik- beleving is. Jonge kinderen beleven de wereld vaak zo, volwassenen hebben meestal een sterke -ik-beleving. Dat is ook de reden waarom een volwassen persoon zich minder verbonden voelt met de wereld. Bij open-aandacht vallen verleden en toekomst weg en de ervaring is te omschrijven als in-de-wereld-zijn.

Rob: Ik zal proberen mijn psychotherapiemodel van het interne gezin in je gedachtegang in te passen(1). Ik onderscheid drie verschillende zelven in een persoonlijkheid. De volwassene, het kwetsbare kind en het daadkrachtige kind vormen gezamenlijk het interne gezin. We zijn ons over het algemeen niet bewust dat er meerdere -ikken-een rol spelen, we beleven één -ik-.

Je hebt het over een open en een gefocuste vorm van aandacht. De open vorm, in-de-wereld-zijn, zou ik willen toedichten aan het kwetsbare kind in ons. En de gefocuste vorm schrijf ik toe aan het daadkrachtige kind. Je schrijft dat voor het verrichten van taken beide vormen van aandacht gebruikt kunnen worden. Dat regelt in mijn model de volwassene. Die is in staat simultaan oog te hebben voor beide aandachtvormen.

Dit is een ideale staat van zijn, als er niet sprake zou zijn van een ontwikkeld geloof over wie je zou zijn en hoe je tegen de wereld dient aan te kijken. In je ontwikkeling als mens vorm je echter doorlopend hypothesen over hoe de wereld in elkaar zit. We vereenzelvigen ons met deze veronderstellingen, gaan deze als feiten ervaren en dat vormt dan mede onze kijk op onszelf (identiteit) en kijk op de wereld. Waarnemen zonder identiteit is waarnemen zonder oordeel. Waarnemen vanuit een geloof betekent dat je (be)oordeelt.

De westerse samenleving is zo complex dat je je tijdens je ontwikkeling alleen daarom al in bochten moet wringen om te overleven. Je interne kwetsbare- en daadkrachtige kind redden het niet alleen en je opvoeders kunnen niet alles stroomlijnen. Je zal daarom een geloof gaan ontwikkelen, deels aangereikt door anderen. Het geloof bestaat uit hypothesen die we ontwikkelen over onszelf en de wereld, teneinde ons staande te houden. We realiseren ons niet dat we een geloof aangeleerd hebben, we gaan de wereld op die manier zien. Het daadkrachtige kind heeft zich op deze wijze gevormd tot een overlever.

De poging van de overlever om de wereld te begrijpen, ligt dus aan de basis van ons geloof. Onze ervaringen leiden tot beslissingen over onszelf en de ander. Hypotheses en meningen gaan we zien als feiten. Op een gegeven moment realiseren we ons niet meer dat we waarnemen door het venster van ons zelfontwikkeld geloof.

Des te meer we als kind niet bevestigd worden in welkom zijn en veiligheid moeten ontberen, des te meer vervormt het daadkrachtige kind zich tot een overlever. Aan de overlever dicht ik het DMN denken toe. Dit denken richt zich vooral op het verleden en toekomst. Als we ons in het ‘hier en nu’ geconcentreerd met taakgerichte zaken bezig kunnen houden, dan zal het DMN denken op de achtergrond mee zoemen. Als er rust om ons heen is en we niet met iets bezig zijn, dan gaat het DMN denken domineren.

De interne volwassene krijgt te maken met het DMN denken en kan geloven dat hij zelf maalt of piekert, terwijl de volwassene in feite toehoorder is. Dat wordt echter niet zo beleeft. De beleving is dat er één -ik- is en niet meerdere zelven en die -ik- piekert. Het is echter de overlever die piekert en de interne volwassene neemt over wat het daadkrachtige kind/ overlever predikt over wie hij is en wat de buitenwereld voor hem betekent.

Luuk: We kunnen dus drie aandacht-netwerken onderscheiden, waarbij de gefocuste aandacht en de open aandacht tegelijk actief kunnen zijn en het DMN meer zelf aandacht opeist. Meditatie maakt hier gebruik van door te oefenen met focussen en open aandacht. Hoe meer open en/of gefocuste aandacht, hoe minder gepieker. Jouw psychotherapie legt de inhoud van het geloof van de overlever (DMN) bloot.

  1. Zie eerdere publicaties hierover o.a. in het Boeddhistisch Dagblad.
Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

 

Deze tweespraak is (soms) een reactie op een vraag van een lezer. Discussieer mee als je wilt en mogelijk heb je een ander onderwerp, in de lijn van onze eerdere tweespraken, dat je wilt bespreken.

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dzogchen, Mindfulness, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: aandacht, Luuk Mur, Rob van Boven, Tweespraak

Lees ook:

  1. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…goeroes.
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…’selfing’
  3. Tweespraak – ‘Gedachtes krijgen gewicht, omdat ze passen in een bepaald geloof’
  4. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…’de hoer spelen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    30 januari 2019 om 09:32

    Bedankt voor deze Tweespraak, die voor mij het karakter heeft van “we maken het kloppend, we houden het kloppend”.
    Nieuw: de neuro-psychologen. Zij klassificeren het brein. Zij maken ook indelingen.

    Naar mijn weten is er Bewustzijn. Meer of minder is er niet.
    Dit is één geheel. Voor ons denken is dit niet te bevatten.

    Het denken maakt indelingen. Het spitst op. Het betoog in deze tweespraak is daar een goed voorbeeld van.

    “Mijn” denken (dat is dus mijn indeling) zegt: je hebt de wereld van het denken en de wereld van het niet-denken.
    Die wereld van het niet-denken kan je de naam Aandacht geven.
    Met groet.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.