• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Groeipijn: de confrontatie

Groeipijn: de confrontatie

21 januari 2019 door gastauteur

In het zenboeddhisme is de relatie tussen leraar en leerling van esentieel belang. Met name in het leren doorzien van de werking van het ego en in het hervinden van de eigen Boeddha-natuur. Het levende contact is een spiegel waarin de leerling geconfronteerd wordt met zijn of haar obstakels. Een pijnlijk, inzicht gevend en noodzakelijk proces.

Tekst Sonja Nijon

Mijn eigen zenleraar is zenmeester Beppe Mokuza Signoritti (zie www.sumi-e.it). Ik heb hem in Nederland leren kennen via een workshop Sumi-e, het Japans inktschilderen. Hij woont 1250 kilometer ver weg in Italie. Ik moet veel moeite doen om in contact met hem te zijn. De laatste jaren ben ik zes maanden per jaar bij zijn sangha om zen te beoefenen. Er is een sterke verbinding, een gevoel dat hij me ziet voorbij m’n persoonlijkheid, voorbij m’n ego, hij kijkt recht op de essentie van wie ik ben en spreekt me daarop aan. Alsof ik via hem spirituele zuurstof krijg. Hij confronteert me steevast met de werking van het ego en hoe mijn conditionering telkens de directe ervaring in de weg staat. En corrigeert me als hij ziet dat ik reageer vanuit een individuele ego- bron, in plaats vanuit de verbinding met alles wat zich aandient.

Het leren incasseren van deze correcties is zeker geen makkelijk proces. Soms lopen emoties hoog op, bijvoorbeeld als ik niet precies ben in het uitvoeren van bepaalde rituelen. Zoals het op het juiste tijdstip met de juiste klank de bel aanslaan. Ten overstaan van de sangha krijg ik dan te horen dat ik het niet goed doe. Niet geconcentreerd genoeg, te veel in beslag genomen door gedachten. Of als ik tijdens een drukke week te laat ben met het vervangen van verse bloemen op het altaar. Nog tijdens de zazen word ik daar op aangesproken op niet mis te verstane wijze. Ik had mijn verantwoordelijkheid niet genomen. Of als ik op eigen initiatief de buitendeur op slot doe, terwijl dat niet mijn taak was. Dan krijg ik te horen dat ik te veel persoonlijkheid in de dojo binnenbreng en zo verwarring veroorzaakt. Vaak roepen deze correcties boosheid bij me op en ook onbegrip. Want, ik doe toch zo m’n best, ziet de leraar dat dan niet?

Het moeilijkste is het als hij me rechtstreeks aanspreekt op mijn attitude.

“Verander,” roept m’n leraar, “hier en nu, het is een radicale keuze, een innerlijke revolutie, ga voorbij de egotistische staat van emoties en gedachten, volg ze niet langer. Verander je attitude. Volg je adem. Volg de aanwijzingen en regels. Wees aandachtig en word wakker, nu! Change!”

Hij confronteert me ermee dat ik nog een gebrek aan intuitie heb, niet aandachtig genoeg ben, en dat het me ontbreekt aan diep vertrouwen. “Geef je over aan de handen van de Boeddha, neem niet steeds initiatieven gebaseerd op persoonlijke gedachten en emoties.”

“Ja… maar…”, zucht ik. Er bekruipt me een gevoel van tekortschieten. Dat ik niet snel genoeg ben. Dat de bodem onder ’n voeten wordt weggeslagen. Weg is het contact met de buikademhaling.

De leraar vervolgt: “Je beweegt te veel, te drukke gebaren, te veel woorden. Nog nooit heb ik een authentieke lach van je gehoord.”
Hij licht toe: “Het is geen kritiek, het is voor jouw eigen toegang tot geluk.”
Maar het voelt alsof ik word afgebroken. Het doet zeer.

Het doet me denken aan de beroemde leraar Lin Chi, die wordt beschouwd als een van de grootste en belangrijkste zenmeesters in China. Lin Chi zocht naar manieren om bij zijn leerlingen verlichting te wekken. Zijn belangrijkste methoden bestonden uit het hanteren van de stok én zijn schreeuw. Hij zag dit als een probaat en geliefd middel om mensen wakker te schudden. Van zo’n onverwachte moment maakte hij graag gebruik. Opdat je zó opschrikt uit je ‘droom’ dat je even op tilt springt en voor één moment niet meer weet wie of waar je bent.  En dat in die opening er iets opflikkert. Eén vonk kan de boel in lichterlaaie zetten.

Maar de vonk slaat vooralsnog niet over.
Mijn hart sluit. Ik zit muurvast, stagneer, verkramp, gebroken, geplet.
Ik weet niet meer hoe het verder moet.

Ik trek me terug, vermijd het contact, lik m’n wonden, orden m’n gevoelens en gedachten: ik wil hier weg. Lees artikelen over de spirituele leraar-leerling verhouding. Praat met een zen-vriendin die me eraan herinnert dat iefde de basis is voor de interacties van een leraar.
Langzaam aan begint het me te dagen dat de leraar deze situatie mede creëert om de angst, het wantrouwen, de pijn naar boven te laten komen. Het is nu aan mij om deze gevoelens te doorleven en daar zelf de verantwoordelijkheid voor te nemen, zodat ik kan veranderen. Dus niet: de leraar ziet het niet goed en hij begrijpt me niet. Nee. Dieper zelfonderzoek wordt gevraagd.

Het knarst en kraakt in mij. Het valt me zwaar. Want hoe kan hij mij zo hard aanpakken, de liefde is ver te zoeken, ik ben kwaad en teleurgesteld, voel me gestraft.
Maar waar komen die gevoelens vandaan?

Het Niet-Geziene Kind uit mijn jeugd speelt op.
Waar komt zij vandaan? Bestaat ze echt?
Oude reacties op oude wonden.
Ik besef dat het verleden me in zijn greep heeft.
Hoe ik telkens een ingeslepen patroon herhaal, situaties van vroeger.
Ik voel de pijn.
Meteen ontstaat er ruimte en ontspant er iets.
De liefde is er weer, kan weer voelen.
En helderder zien: de leraar wil me iets duidelijk maken.

Voor het eerst sinds lange tijd kan ik hem een directe vraag stellen. “Kunnen we erover praten?”
Het is een moeilijk gesprek voor me. Moet me blootgeven in m’n kwetsbaarheid en pijn. Hij zegt dat hij het begrijpt, dat het normaal is dat het pijn doet, dat het ego losgelaten moet worden, dat het als sterven is. Maar dat als ik de pijn vermijd, het ego de directe ervaring in de weg staat en het lijden vergroot. Wezenlijk vrij worden vergt het verlaten van het ego en het verleden.

Ik luister naar zijn woorden. Adem door de pijn heen.
Steeds opnieuw.
Kom langzaam terug in het hier en nu.
Voel weer de verbinding.
Kijk recht in zijn ogen.
De weerstand ontdooit in mij.
De leraar helpt me om iets dat ouds en gestold is los te laten.

Ontroering. Water uit de rots.
De wortels van vertrouwen krijgen vat op diepere grond.
Ik buig mijn hoofd in overgave.
En blijf.

In Gassho.

Beeldmateriaal Sonja Nijon.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Zen Tags: Beppe Mokuza Signoritti, leerling, leraar, pijn, relatie, Sonja Nijon

Lees ook:

  1. Ank Schravendeel – Verleidelijk verlangen
  2. Volledige overgave
  3. Edel Maex- Wat is misbruik?
  4. Dorien Quik – ‘Ieder misbruik is een vorm van onmacht’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bernard Doryo Faber zegt

    21 januari 2019 om 18:46

    Ontroerend om dit te lezen, alsof het over mij gaat. Is natuurlijk ook zo. Of is ’t het sumi-e schilderij? De winterkou is nog voelbaar achter de voorjaarsexplosie van bloesems.

  2. Willem zegt

    21 januari 2019 om 19:30

    Sonja,
    Ontroerend en herkenbaar.
    Dank je wel!

  3. Piet Nusteleijn zegt

    22 januari 2019 om 11:47

    Wanneer je op de grond zit (Lotus) en er staat iemand achter je, die met beide handen, zeer stevig, op je schouders drukt, je als het ware “indrukt” en even later de handen weer weghaalt, dan voel je verlichting.
    Moet je om verlichting te ervaren je zó laten “indrukken”?

  4. Mathilde de Vriese zegt

    23 januari 2019 om 09:03

    Lieve Sonja,
    Ik voelde me in Italie ook zo verloren als je wordt uitgenodigd het ego los te laten, en sterker nog, de gedachten (no-mind) en het het zelf (no-self). Het is vreselijk verwarrend en inderdaad of de bodem weggevaagd wordt. Carolina zegt altijd zen is for the few. Dat geloof ik ook. Je gaat er vol in, dit is wat je ten diepste wilt onderzoeken, je loopt het pad. Moedig is het. Gasho

  5. Jose Koeneman zegt

    23 januari 2019 om 15:36

    Ja Sonja,

    Wat een mooi en openhartig verhaal.
    En heel moedig van je om je weg te vervolgen.
    Tegelijkertijd vraag ik me af, kan het niet zachter, vriendelijker.
    Leerling zoekt leraar, is dat een antwoord?

    Lieve groet van José

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.