• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De kaihōgyō – een dodelijke marathon om te ontwaken

De kaihōgyō – een dodelijke marathon om te ontwaken

27 november 2018 door de redactie

De kaihōgyō – een zevenjarige marathon van 1000 dagen – is een van de moeilijkste fysieke uitdagingen ter wereld. Zij is zelden voltooid, en van degenen die falen wordt historisch gezien verwacht om zichzelf te doden. Waarom nemen de Japanse boeddhistische monniken deze bijna onmogelijke uitdaging dan toch aan?

Deze marathon kan alleen worden uitgevoerd door boeddhistische monniken die behoren tot de Japanse boeddhistische Tendai-sekte en duurt duizend dagen, verspreid over zeven jaar. De monniken krijgen geen medaille of lintje maar tegen hen wordt gezegd dat ze bij voltooiing een beter begrip van het universum krijgen.

De kaihōgyō vindt plaats op de berg Hiei, die uitkijkt over de oude hoofdstad van Japan, Kyoto. De slopende marathon wordt uitgevoerd in de loop van zeven jaar, met elk jaar een ander regime. In het eerste jaar moet een monnik elke dag 30 kilometer afleggen gedurende 100 opeenvolgende dagen. Ze zijn niet vrijgesteld van werk in de tempel waardoor er weinig tijd overblijft om te slapen. Het parcours is zwaar, de monniken rennen niet alleen elke nacht de 30 kilometer maar stoppen en bidden ook bij de ongeveer 260 verschillende heiligdommen langs de weg.

Monniken die deze dodelijke marathon lopen passeren ook een aantal ongemarkeerde graven uit de 19e eeuw, monniken die zichzelf van het leven beroofden omdat ze de uitdaging fysiek niet waar konden maken. Ze herinneren de hedendaagse deelnemers aan de ernst van kaihōgyō. Aan het einde van het eerste jaar – de eerste 100 dagen – mag een monnik zich nog terugtrekken. Als ze echter besluiten om op de 101e dag van de marathon verder te gaan mogen ze niet meer stoppen. Als ze falen eist de traditie dat ze hun eigen leven nemen. De berg Hiei ligt bezaaid met graven van monniken die de uitdaging niet aankunnen, maar geen enkele dateert van later dan de 19e eeuw.

Als de monnik ervoor kiest om door te gaan, is het patroon van de marathon de komende twee jaar lang net als het eerste jaar: 30 km per dag gedurende 100 opeenvolgende dagen, biddend bij heiligdommen in de hele berg, en het verzorgen van hun taken in de tempel. Vervolgens moet de monnik voor het vierde en vijfde jaar gedurende 200 opeenvolgende dagen 30 km per dag afleggen. Daarna volgt misschien wel het moeilijkste aspect van deze praktijk.

Na het vijfde jaar van de marathon moet de monnik de dōiri uitvoeren, een afmattend negendaags ritueel. Dat bestaat uit een periode van negen dagen zonder voedsel, water en slaap. De monnik zit in een tempel op de berg Hiei non-stop een mantra te reciteren. Twee andere monniken zijn bij hem en zorgen ervoor dat hij niet in slaap valt.

Als monniken erin slagen om deze beproeving te doorstaan, dan kunnen ze aan het zesde jaar van kaihōgyō beginnen. Gedurende 100 opeenvolgende dagen moet de monnik 60 km lopen. In het zevende en laatste jaar moet de monnik de eerste 100 dagen elke dag 84 km afleggen, waarna de lengte de rest van het jaar afneemt tot ‘slechts’ 30 km per dag. Tegen het einde van de zeven jaar heeft de monnik ongeveer een afstand gelopen die gelijk is aan de omtrek van de aarde.

De krankzinnige mentale en fysieke inzet die nodig is om de kaihōgyō te voltooien, maakt het tot een van de meest uitdagende taken in de wereld. Deze prestatie is zo moeilijk dat slechts 46 monniken sinds 1885 de marathon hebben voltooid.

Waarom gaan monniken deze uitdaging aan?

De meeste lopers trainen voor hun marathons, maar met kaihōgyō is dit principe omgekeerd – de marathon zelf is in plaats daarvan het trainen van de monnik om verlichting te bereiken. De veeleisende fysieke en mentale taken die met kaihōgyō worden geassocieerd zijn bedoeld om inzicht te geven in de vergankelijke, lege natuur van het lichaam en het zelf.

Tijdens de negendaagse periode van dōiri in het midden van kaihōgyōgyō sterft de monnik symbolisch. Nadat ze uit deze staat van pseudo-dood zijn gekomen, worden ze herboren, een schone lei voorstellend met een nieuw begrip van de tijdelijke aard van het leven en het zelf. Uiteindelijk is het doel van kaihōgyō het trainen van monniken in hoe ze anderen tot ontwaken kunnen brengen.

Bron BNN.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Japans boeddhisme Tags: doiri, duizend dagen, Hei, marathon, ontwaken, sterven, symboliek, training, wereld rond, zelfdoding

Lees ook:

  1. Karma, een oproep tot meer behoedzaamheid
  2. Zentraining
  3. Guy – Harmonie in de Sangha
  4. Guy – Ontwaken (1)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Horan zegt

    28 november 2018 om 10:50

    De naam van de berg is Hiei.

    We hebben de naam van de berg veranderd in Hiei.
    redactie BD

  2. Piet Nusteleijn zegt

    28 november 2018 om 14:38

    Complete waanzin dus…
    Een beetje oefening is nog daar aan toe…
    Een gewone marathon, 42km. en 195 meter, moet nog wel kunnen.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade
    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.