• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Boeddhisten in Laos vieren feest rond Dat Luang stoepa

Boeddhisten in Laos vieren feest rond Dat Luang stoepa

26 november 2018 door de redactie

In Laos is Boun That Luang, of kortweg “That Luang”, een van de belangrijkste nationale feestdagen. Het is een boeddhistisch feest in de theravadatraditie van het boeddhisme rond de That Luang, de naam van de oudste en meest geprezen van alle boeddhistische tempels (stoepa’s) in Laos.

Het That Luang Festival vindt plaats gedurende drie opeenvolgende dagen, beginnend op de volle maan van de twaalfde maand van de boeddhistische kalender. Dit jaar begon het festival op de 22e november.

De Dat Luang stoepa was oorspronkelijk een hindoeïstische tempel, gebouwd in de eerste eeuw na Christus. Het moest meerdere malen herbouwd worden gedurende zijn lange geschiedenis, en de laatste versie werd gebouwd in 1566. Er wordt verondersteld dat binnen de Dat Luang bepaalde relikwieën van Boeddha aanwezig zijn. De tempel is bedekt met goud en staat midden in Vientiane, de hoofdstad van Laos.

Tijdens dat Luang Festival verzamelen boeddhistische monniken zich bij de stoepa voor religieuze ceremonies. Ze brengen offers, bieden wierook aan, omcirkelen de stupa driemaal en doen andere religieuze rituelen die bedoeld zijn om verdiensten te creëren. Er zijn ook muzikale en dramatische presentaties op het festival, en zowel burgers als monniken doen mee.

De Gouden Stupa of Pha That Luang is het nationale symbool en het belangrijkste religieuze monument in Laos en Vientiane’s belangrijkste boeddhistische festival is Boun That Luang.

Het festival begint met een kleurrijke kaarslicht processie (phasat) bij de Wat Simeuang, en miniaturen van kastelen worden rondgedragen, waar groepen zich drie keer verzamelen en drie keer rondlopen in de grote zaal van de eredienst ter ere van de Vientiane stadspijler, die zich in deze tempel bevindt. De Wat wordt beschouwd als een van de belangrijkste in Vientiane, als de thuishaven van de stichter. Volgens de legende gooide een zwangere vrouw, Nang Si geïnspireerd door bovennatuurlijke krachten, zich bij het leggen van de pilaar onder de pilaar, toen deze in positie werd gelaten. Nang Si wordt nu gezien als de bewaker van de stad en elk jaar wordt er tijdens het festival hulde gebracht aan haar en de Boeddha.

De processie gaat de volgende middag verder als duizenden mensen samenkomen om hun glinsterende creaties te tonen en om een eerbetoon te brengen aan That Luang. Mensen dragen hun beste kleren voor deze processie en er is ook een parade van mannen en vrouwen gekleed in verschillende Laotiaanse etnische kostuums die dansen en traditionele muziek en liedjes spelen als ze de stupa naderen.

Het hele land kijkt uit naar de belangrijkste Laotiaanse festivals, en mensen komen van heinde en verre om de Luang te vieren. De zogenaamde waskastelen maken al vele jaren deel uit van de Laotiaanse levensstijl, en het er een brengen naar Pha Dat Laung bij deze gelegenheid wordt verondersteld een aanzienlijke verdienste te creëren.

De volgende ochtend komt er een enorme menigte bij zonsopgang That Luang bijeen om aalmoezen te geven aan honderden monniken die hier uit het hele land komen en om hulde te brengen aan de stoepa. De vieringen die bekend staan als taak baat beginnen om 7 uur ’s morgens in het terrein van de That Luang, maar de menigten beginnen voor 5 uur ’s morgens bij de stoepa aan te komen om de beste posities in de kloostergang veilig te stellen, om te bidden en hun offers voor te bereiden. Zowel binnen als buiten het klooster staat dat Luang’s esplanade vol met monniken die samenkomen om hun offers te ontvangen.

Tijdens het taak baat ritueel in het klooster en op het voorplein buiten, zit iedereen stil en luistert naar de gebeden. Sommige mensen gieten water op de grond om Ngamae Thorani (een vrouwelijke aardgodin) te vragen de geesten van hun familie te komen vertellen dat ze hun offers moeten komen brengen, terwijl anderen vogels uit de kooien loslaten om verdienste te creëren. Alle aanwezigen proberen het klooster in te gaan wanneer het formele gedeelte van de ceremonie is afgelopen om aalmoezen te geven aan de monniken, om kaarsen en wierook aan te steken en te bidden voor geluk.

Een traditionele picknick volgt, wanneer mensen gekookte kip en rijst eten en het contact verstevigen met vrienden en familie. In de namiddag verzamelt iedereen zich op de esplanade voor het traditionele tikhyspel, dat wordt gespeeld met een bal en lange gebogen stokken, dat lijkt op een spelletje hockey. Vroeger werd het spel gespeeld door twee tegengestelde groepen, de ene symboliseert het volk en de andere het establishment. Tegenwoordig wordt het beschouwd als een meer luchtig sportevenement tussen twee teams van de gemeente Vientiane. Toch is de processie om de bal (louk khee) van de stupa naar het terrein en terug te begeleiden een belangrijk gegeven.

Het festival loopt ten einde onder een volle maan, wanneer mensen uit heel Laos zich rond de Pha That Luang (stupa) verzamelen voor een laatste kaarsenstoet, met bloemen, wierook en kaarsen. Normaal gesproken zijn er tegenwoordig ook vuurwerkshows om het einde van de viering te markeren.

 

 

Categorie: Achtergronden, Theravada Tags: Boun That Luang, festival, Laos, volle maan

Lees ook:

  1. ‘Laos, Cambodja en Vietnam gaan samenwerken om boeddhisme in die landen te versterken’
  2. ‘Christenen in boeddhistisch Laos niet veilig’
  3. Tempeltjes en andere heiligdommen in Laos van de straat af
  4. Boeddhistisch festival oorzaak van toename coronabesmettingen in Cambodja

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.