• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Franca Duindam – Dit kopje koffie

Franca Duindam – Dit kopje koffie

17 juni 2018 door gastauteur

In de Zwarte Tulp schrijft Hans van Willenswaard over de belangstelling voor meditatie van abt Jeroen Witkam van de trappistenabdij Maria Toevlucht. Onder de titel Dit kopje koffie verscheen in het dubbelnummer van De Lotusvijver herfst/winter 2007, jaargang 13, een interview van Franca Duindam met de trappistenmonnik Jef Boeckmans (Tokuun Roshi) van dezelfde abdij. Hieronder het artikel uit de interessante historie van het Tulpenboeddhisme.

Tekst Franca Duindam

Drs. Jef Boeckmans (Tokuun Roshi) studeerde filosofie en theologie in Leuven, Utrecht en Fribourg. Hij specialiseerde zich in de studie van spiritualiteit en mystiek. Hij is trappister monnik en begeleidt zensesshins vanuit de abdij Maria Toevlucht in Zundert en op andere plaatsen in binnen- en buitenland. Sinds 1970 beoefent hij zazen en is betrokken bij de interreligieuze dialoog. Na een ontmoeting met Graf von Dürckheim beoefende hij jarenlang zen onder leiding van Pater Lasalle. Hij rondde zijn zenstudie af bij andere leraren van de Sanbo Kyodan (Japanse zenschool in Kamakura): Victor Löw, Ama Samy en Williges Jäger. Hij kreeg zijn lesbevoegdheid van Yamada Ryôun Roshi en Kubota Ri’un Roshi. Ik had een gesprek met hem over zijn zentraditie.

Nadat hij koffie voor mij heeft gehaald vraag ik hem:

Wat betekent zen voor u?

‘Zen heeft natuurlijk vele betekenissen. Er heerst veel verwarring rond zen. Dit kopje koffie, dit gesprek, daar gaat het uiteindelijk allemaal om.’

Wat zijn de raakvlakken van zen met uw christelijke traditie?

‘Zen heeft geen raakvlakken met de christelijke traditie als je zen ziet in de betekenis van het Mahayana boeddhisme. Het zijn in feite twee religieuze systemen, twee religieuze overtuigingen die op zich heel weinig met elkaar te maken hebben. Deze wereldbeschouwingen zijn zo “eigenaardig” dat ze nauwelijks raakvlakken hebben. Wel is het zo dat de oerervaring in de zentraditie, de oerervaring van de Boeddha, de oerervaringen van Bodhidharma, Huineng, enzovoorts, dezelfde zijn als de oerervaring van Jezus en van alle mensen die een diepe eenheidservaring (verlichtingservaring) hebben gehad. Deze gemeenschappelijke religieuze ervaring, dát is de gemeenschappelijke grond.’

Wat zijn de verschillen?

‘Er zijn natuurlijk veel verschillen. De oerverkondiging van de Boeddha en Jezus is echter niet verschillend, wat de mensen er van gemaakt hebben is wél verschillend. Wezenlijk is dat beide tradities een verlossing willen aanreiken. Het zijn beide systemen van bevrijding. Het is op een andere manier naar de werkelijkheid kijken, maar er is in feite maar één werkelijkheid.’

Wat voegt zen voor u aan uw christelijke traditie toe?

‘Of het iets toevoegt weet ik niet. Voor veel mensen verdiept de christelijke traditie zich als ze zen gaan beoefenen. Er komt als het ware een laag bij, men wordt gevoeliger voor de dieperliggende religieuze oerervaring. Waardoor men gevoeliger wordt voor de diep menselijke symboliek in de bijbel en de christelijke mystieke traditie. Sommigen laten zelfs de christelijke traditie achter zich. Voor mij persoonlijk geldt dat als je een heel diepe eenheidservaring hebt, dan laat je alle religie achter je.’

Met welke zentraditie bent u verbonden?

‘Ik ben verbonden met de Sanbo-Kyodantraditie uit Japan.Van oorsprong is het een Sototraditie, verwant aan de traditie van Harada Soko Roshi. Het is een lekentraditie die de beste elementen van de Rinzai en Soto probeert te combineren. We komen uit de school van de stille verlichting, de shikantaza, we hebben een koantraditie. Er heerst geen hiërarchie in onze lekenschool. Waar het op aankomt is de diepte van het inzicht.’

Wat zijn de verschillen met andere zentradities?

‘We zijn geen monastieke orde. De laatste drie abten van onze traditie zijn leken die gewoon in het bedrijfsleven functioneren, die bijvoorbeeld directeur zijn van een kliniek, of arts. We hebben geen Jukai en rakusa’s binnen onze traditie. Verder zijn er niet veel verschillen en zijn we in wezen hetzelfde.’

Hoe is de verhouding leraar-leerling?

‘De leraar is een dienaar. De leraar staat garant voor een zuivere transmissie van de zentraditie. Ook natuurlijk het onderwijzen van de zenmethoden, zoals de lichaamshouding bij het zitten, de koanstudie en alle andere dingen die belangrijk zijn in zen. In wezen gaat het natuurlijk om de mondelinge overdracht buiten alle geschriften en tradities om, van hart tot hart. Bij alle leraarsrelaties gaat het om een diepe vertrouwensrelatie, in feite een liefdesrelatie tussen leraar en leerling.’

Wat wilt u uw leerlingen leren?

‘Niets, ik wil ze juist dingen afleren. Maar vooral wil ik dat ze leren te vertrouwen op hun eigen licht. Eigenlijk kun je alleen voor de leerlingen proberen condities te scheppen, proberen ze te faciliteren, zodat ze bij hun eigen wezensdiepte kunnen komen.’

Houdt u sociale acties en zijn er contacten met andere tradities?

‘Enkele voorbeelden zijn een retraite in Westerbork, met slachtoffers, maar ook met de kinderen van NSB-ers. Stervensbegeleiding en begeleiding van aids- en HIV-patiënten. Ook begeleid ik gevangenen. Ik vind contacten met andere tradities erg belangrijk. Zo zijn er contacten met Nico Tydeman, Ton Lathouwers, de Dalai Lama en andere vertegenwoordigers van religieuze, boeddhistische en hindoeïstische tradities. Onze traditie is een wereldwijde organisatie met afdelingen in Japan, India, de Filippijnen, Polen enzovoorts, ook daar hebben we regelmatig contacten.’

Verleent u rituele diensten?

‘Zeker, ik word regelmatig gevraagd om stervensbegeleiding te verzorgen, waarbij ik met de stervende en zijn omgeving probeer naar nieuwe vormen en rituelen te zoeken die op dat moment verdieping en vertroosting kunnen geven. Ik vind het belangrijk om de zentraditie zuiver door te geven, aan de andere kant vind ik het belangrijk dat de methode aan onze cultuur wordt aangepast met behoud van die kern.’

Waar geeft u zensesshins?

‘Ik geef zensesshins op verschillende plaatsen in Nederland, onder andere in de abdij in Zundert, het Centrum ZIN in Vught en in Amsterdam. Maar ook op verschillende plaatsen in België en Polen zijn er jaarlijks sesshins. Mijn sangha is verspreid en daardoor ben ik veel onderweg.’

Bronnen
Over Jef Boeckmans
Zenmeester Jef Boeckmans over ‘Waar het werkelijk om gaat…’

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het Magazine van de stichting Vrienden van het Boeddhisme – zomer 2018 en is met welwillende toestemming van de redactie van het Magazine overgenomen.

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Japans boeddhisme, Zen Tags: Franca Duindam, Hans van Willenswaard, Jef Boeckmans, Jeroen Witkam, magazine, vrienden van het boeddhisme, zen, Zundert abdij, zwarte tulp

Lees ook:

  1. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (8) – de boeddhistische kloosterling
  2. Het mysterie van De Zwarte Tulp stopt maar krijgt ook een vervolg
  3. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (3) -lsd en meditatie
  4. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (10) – de invloedsfeer van de theosofie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.