• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » B'eter » B’eter Cucina povera – Italiaanse ‘arme keuken’ (2): minestrone

B’eter Cucina povera – Italiaanse ‘arme keuken’ (2): minestrone

8 februari 2025 door Jana Verboom

Een lezeres merkte vorige week op dat sommige ingrediënten van de ‘cucina povera’ allesbehalve goedkoop zijn, en dat is helemaal waar. De tijden zijn veranderd. Vroeger aten de rijken in Italië maar ook daarbuiten wild en gevogelte, en veel vlees. De armen daarentegen aten vooral pasta, polenta (van maismeel gemaakt), gnocchi (van aardappelen gemaakt), rijst, bonen en andere peulvruchten, met daarnaast wat ze in de moestuin, het bos of de zee aantroffen. Tegenwoordig lijkt het haast wel andersom: door de intensieve veehouderij en het hele amorele dierlijke productie- en consumptiesysteem waarbij mens en dier worden uitgebuit en de aarde wordt leeggeroofd, is vlees goedkoop geworden en voor iedere portemonnee bereikbaar. De ‘cucina povera’ daarentegen wordt tegenwoordig geserveerd in toprestaurants waar men ‘pasta aglio e olio’ kan bestellen, letterlijk pasta met knoflook en olie en dat is het ook, risotto met bospaddenstoelen, gnocchi, enzovoort. De prijs van een flesje balsamicoazijn is in dezelfde range als die van een fles wijn. Voor de prijs van een pakje belugalinzen kun je een schaal hamburgers, speklappen of kipfilet kopen.

Iets dergelijks zie je ook buiten de keuken. Vroeger hadden arme mensen rieten daken, omdat ze zich geen dakpannen konden veroorloven, tegenwoordig zijn rieten daken iets voor een villawijk.

Terug naar de ‘cucina povera’. Uiteraard werd er geen voedsel verspild en gingen alle restjes op, bijvoorbeeld als vulling voor ravioli of tortellini, of in de soep. Zo’n soep met van alles en nog wat er in heet minestrone. In een minestrone zit meestal iets van peulvruchten, pasta en/of rijst. Het is een echte maaltijdsoep.

Na ons etentje met vrienden hadden we ook allerlei restjes, ook restjes pastadeeg die overgebleven waren van de ravioli en gevulde pastabuisjes die mijn dochter had gemaakt. Het deeg was al uitgerold, het waren de randjes die waren overgebleven na het uitsteken van de vormpjes. In de kast vond ik nog een blik witte canellinibonen, en er waren geroosterde kerstomaten uit de oven met olijfolie en balsamicoazijn. Verder waren er verse kruiden, zoals basilicum en peterselie, salie en rozemarijn. Dit alles ging in de minestrone, samen met andere ingrediënten die in huis waren, al dan niet over van het etentje.

Ingrediënten minestrone – de hoeveelheden kun je zelf bepalen, het komt niet zo nauw

  • Scheutje olijfolie
  • Ui, gesnipperd
  • Wortel, in blokjes
  • Bleekselderij, in stukjes
  • Paprika’s, in stukjes
  • Iets van tomaten, vers of uit blik of pak: passata, blokjes, hele tomaten in blik
  • Iets van pasta, in ons geval de restjes pastadeeg die over waren (of restje rijst)
  • Iets van peulvruchten, uit blik of vers gekookt – witte bonen passen het beste in de minestrone
  • Verse of gedroogde kruiden: tijm, salie, rozemarijn, oregano, peterselie, lente-ui en/of basilicum
  • Restjes (soep)groente
  • Andere restjes die je kwijt wil die in een Italiaanse soep kunnen (pesto bijvoorbeeld)
  • Water met groentebouillontablet
  • Zout en peper

Maak de soep door de ui, wortel, bleekselderij en paprika te fruiten in de olijfolie. Voeg dan alle overige ingrediënten toe behalve de pasta en verse groene kruiden als peterselie, lente-ui en basilicum. Verse pasta hoeft maar een paar minuten te koken dus bewaar deze even tot alles bijna gaar is. Kook de soep ca. 10 minuten, voeg dan de pasta toe en kook tot ook deze gaar is. Breng op smaak met zout en peper. Garneer met de verse kruiden en eventueel nog een scheutje olijfolie.

Categorie: B'eter, Columns, Geluk, Gezondheid, Jana Verboom, Voedsel Tags: arme keuken, intensieve veehouderij, Italiaanse, leegroven aarde, mens en dier worden uitgebuit, minestrone, rijk en arm, vlees en pasta

Lees ook:

  1. B’eter Cucina povera – Italiaanse ‘arme keuken’ (1)
  2. De gespleten geest
  3. B’eter: Nogmaals hummus (met variaties)
  4. B’eter: Kerstpompoen in plaats van kerstkalkoen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jana Verboom

Jana Verboom is bioloog en docent milieuwetenschappen. Bewust van het lijden veroorzaakt door de productie en consumptie van dierlijke producten als vlees en zuivel wil ze aandacht vragen voor de noodzakelijke transitie naar plantaardige voeding. Geïnspireerd door het leven en werk van Thich Nhat Hanh wil ze haar lezers inspireren om hap voor hap stapjes te zetten naar een betere toekomst voor Moeder Aarde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.