Vier boeddhistisch beeldende kunstenaars, Leen Kaldenberg, Airco Caravan, Raoul Deleo en Mark Schalken, namen in de maanden maart en april van 2014 deel aan het project Boeddha in de Linie en werkten en woonden ieder twee weken in een atelier en bomvrije ruimte op het terrein van Werk aan het Spoel bij Everdingen.
Leen bijt het spits af en vertelt in deze aflevering hoe hij de kou, stilte, nacht en eenzaamheid ervaren heeft.
Leen Kaldenberg(Gorinchem 1957), woont en werkt in Leermens (Groningen). Volgde zijn opleiding in 1990/1995 aan de Academie voor Beeldende Kunst Minerva Groningen.
Er is werk van Leen Kaldenberg opgenomen in de vaste collectie van Museum Belvédère Heerenveen. Kaldenberg toont warme belangstelling voor het vlakke, open Noord-Nederlandse landschap. Zijn impressionisme kenmerkt zich door met minimale middelen de karakteristieken van dit landschap te grijpen, het specifieke dat in Groningen en Friesland altijd de aanwezigheid van de Waddenzee doet vermoeden. Hij vat die effecten van zilte luchten en gezeefde lichten vaak samen in breed getrokken strepen. De matheid en fijnstoffelijkheid van de temperaverf waar hij mee werkt buit hij daarbij ten volle uit.
In de wat lijzige penseelstreken en ijle kleurstelling liggen sentimenten besloten die alles te maken hebben met Kaldenberg’s beleving van land licht en lucht maar vooral ook van zijn eigen kwetsbaarheid. In dit opzicht zijn de landschappen ook ontroerende zelfportretten.
(Tekstbron: land licht en lucht, Han Steenbruggen, directeur-conservator Museum Belvédère Heerenveen.)
Over zijn boeddhistische beoefening. Vanaf 2004 student (dzogchen)van Sogyal Rinpoche, Tibetaans boeddhistische leraar (Nyingma).
Leen: ‘Mijn intentie is om de tijd binnen het project Boeddha in de Linie te benutten om te ‘resetten’ en los te komen van ‘projecties’ en zo de bron en helderheid te ervaren die me als beoefenaar, mens en landschapschilder vormt. Het is zo voor mij een uniek project om de dharma zo continu als mogelijk te ervaren tijdens het bestuderen van de dynamiek van dit rivierlandschap… Hoe verhoudt kijken en zien zich in deze stroom van veranderingen? Is er verdieping en is deze verdieping zichtbaar? Welke obstakels komen aan de oppervlakte in dit proces van versmelten ?
Piet Nusteleijn zegt
Heerlijk om naar te kijken en te luisteren. Met groet.