• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Angstcultuur (1)

Angstcultuur (1)

12 mei 2017 door André Droogers

Als de samenleving polariseert, wordt de angstcultuur voelbaar. Lang was angstcultuur iets dat in slecht geleide bedrijven en organisaties voorkwam. Nu is het normaal aan het worden in de samenleving. Deze week een kleine diagnose, volgende week op zoek naar een remedie.

Angstcultuur? Populisten en globalisten zijn bang voor elkaar. Voor- en tegenstanders van Zwarte Piet zien de anderen als bedreigend. Iedereen is bang voor terreuraanslagen. Joden vrezen toenemend antisemitisme. Moslims zijn dubbel bang. Ze vrezen aangezien te worden voor terrorist. En ze worden onrustig van Wilders-aanhangers die ‘minder, minder’ scanderen.

Waar komt de angstcultuur vandaan? Er zijn veel factoren die meespelen, maar drie ervan lijken veel invloed te hebben. Ze komen samen in deze driehoek.

 

levensbeschouwingen

samenleving                                                                                                           identiteiten

Levensbeschouwingen stichten kwaad als ze zich exclusief opstellen en de eigen Waarheid met geweld opleggen. Vaak gaat daarmee samen dat de organisatie strak is en de interne orde berust op angst. In religieuze varianten kan angst voor een strenge God een rol spelen, of bezorgdheid om het eigen heil in het hiernamaals. Ideologische varianten kunnen totalitaire staten opleveren.

Angst in de samenleving is gegeven met de precaire relatie tussen enkeling en anderen. Bovendien staan groepen tegenover elkaar. De sociale oer relatie van de verwantschap gaat al uit van een wij-zij-spanning tussen families. Het huwelijk doorbreekt die – maar dan nog… Gevestigden en buitenstaanders zijn bang voor elkaar. Dit oer-model heeft zich breed gemaakt op allerlei ruimtelijke niveaus, van dorpen via regio’s en landen tot continenten. En tussen levensbeschouwingen. Niet voor niets noemen aanhangers zich vaak broeders en zusters, in kunstmatige verwantschap. Lastig is bovendien dat de samenleving niet echt maakbaar is. Harmonie is een mooi ideaal, maar vaak een illusie. De globalisering perforeert oude grenzen en maakt de wereld tot één plek Daardoor kunnen ‘wij’ en ‘zij’ elkaar niet meer ontlopen. Samenleven valt verder niet mee als de wereldeconomie draait om het stimuleren van behoeften aan goederen en diensten die op zich schaars zijn. Concurrenten vrezen elkaar.

En dan zijn er ook nog identiteiten, als koestering van het typisch eigene. Wat je koestert wil je niet kwijt raken. Pakken anderen je dat af, dan voel je je bedreigd. Je wordt bang dat je niet jezelf kunt zijn. Je zelf. In talkshows venten zelfbenoemde woordvoerders op steeds luider toon hun identiteit uit. Vooral minderheden hebben reden hun plaats op te eisen. Tegelijk voelen meerderheidsmensen zich bedreigd door activistische minderheidsmensen. De EU ondermijnt nationale identiteiten. Angst voedt afkeer en zelfs haat.

Om het nog ietsje ingewikkelder te maken: de angstcultuur bloeit ook nog eens door de verbinding tussen de drie hoekpunten. De drie factoren versterken elkaar. Daardoor kan een consistentie ontstaan die onweerlegbaar lijkt. Dat gebeurt bij een staatsreligie of staatsideologie. De trits ‘God-Nederland-Oranje’ heeft zo gefunctioneerd. Ook binnen fundamentalistische groeperingen vormt de driehoek een stevige structuur.

Dit was de diagnose. Nu nog een remedie. Of – in termen van wat een meerderheid was en nu een minderheid is – dit was onze ellende. Volgende week de verlossing. En misschien ook de dankbaarheid.

Omslagfoto Goff Smeets.

Categorie: Achtergronden, Columns Tags: angstcultuur, identiteiten, maakbaar, polarisatie, samenleving

Lees ook:

  1. Angstcultuur 2
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…afgenomen weerbaarheid
  3. Leven zonder mensen – de oude boom en de jonge tulp
  4. Vrijdag Zindag 25 – Spelregels

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.