• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Edel Maex – Pleidooi voor het gewone

Edel Maex – Pleidooi voor het gewone

23 maart 2017 door de redactie

De opvallende oproep van Edel Maex om het gewone in ere te herstellen

Het moet altijd meer, sterker, intenser. Ook als het over zen en religie gaat. Het westerse boeddhisme is een bravourereligie geworden, zo stelt psychiater en zenleraar Edel Maex in zijn boek ‘Pleidooi voor het gewone’.

Sommigen vinden dat mindfulness niet kan buiten een boeddhistische context. Anderen zeggen dat je pas ernstig bezig bent als je urenlang mediteert, liefst in Auschwitz of Lampedusa. Er moeten grootse dingen plaatsvinden, intense ervaringen, verlichting, het wegvallen van het zelf. Voor minder doen we het niet. Maar glijden we zo niet steeds verder weg van de kern? Mag het ook iets minder zijn?

Dit boek is een oproep om het gewone weer in ere te herstellen. Omdat het niet gaat over steeds sterkere verhalen en steeds hardere praktijken, maar over betrokkenheid en engagement in de wereld waarin we leven, nu.

Het boek is een bundeling teisho’s (zentoespraken), waarin de rode draad een pleidooi voor het gewone is. In de ene teisho komt die al wat sterker naar voren dan in de andere.

De inleidende tekst ‘Mag het iets minder zijn’ duidt het basisthema. Een kort fragment hieruit:

‘Dit is een derde bundel met zentoespraken, na Dit is de plaats en Iedereen weet. Toen ik het materiaal bijeenzocht, vroeg ik mij af  of er een verbindend thema in te vinden zou zijn. Het werd snel duidelijk dat al deze teisho’s telkens opnieuw pleiten voor het gewone. Als er in al die jaren van zenbeoefening één ding voor mij duidelijk geworden is, is het dat het allemaal veel eenvoudiger is dan het gewoonlijk voorgesteld wordt. Of we nu vertrekken van een boeddhistische hymne of een popsong, een zenkoan of een sutra uit de Palicanon, een boek van een hedendaagse auteur als Sam Harris of Stephen Batchelor, telkens gaat het om een terugkeer naar het gewone, het wereldse, het alledaagse.’

Edel Maex is psychiater, zenleraar en een van de grondleggers van het werken met Mindfulness Training in de Lage Landen. Hij leidt al meerdere jaren een zengroep in Antwerpen.
Auteur: Edel Maex
Aantal pagina’s: 144
Uitvoering: gebonden
ISBN: 978 94 014 4058 5
Prijs: € 16,99
ISBN E-BOEK: 9789401416363
Uitgeverij Lannoo.

Categorie: Boekbespreking Tags: Auschwitz, Edel Maex, gewone, gewoon, Lampedusa, pleidooi

Lees ook:

  1. Waarom mediteren
  2. Boeken – de bereidheid om te kijken
  3. Internationale Herdenkingsdag voor de Holocaust
  4. Boekbespreking – Edel Maex: Het kan anders. Naar een ommekeer in ons denken en doen.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    25 maart 2017 om 12:46

    Een sutta geeft aan dat de Boeddha, intens getroffen door de aanblik van een zieke, oude en dode, en intens bewust dat hijzelf ook van deze natuur was, zocht naar dat wat niet ziek wordt, niet veroudert en niet sterft” [MN26].

    De Boeddha zocht een toevlucht te midden van een beangstigend instabiele, onveilige wereld waarin gevaar constant loert. De ellende van ziekte, verval, verandering, dood. Een erg onveilige wereld.

    Hij zocht naar herstel van vertrouwen want met die angst en beklemming op het hart, kan niemand leven. Maar hoe kun je niet angstig, onzeker, wantrouwend zijn als je elk moment door ziekte, aftakeling, dood, ellende kan worden getroffen en dat allemaal om je heen ziet gebeuren?

    Dit is toch van alle tijden? Dat mensen zo’n existentiele crises meemaken?

    Dit is het gewone in boeddhisme. Dat je als wakker geschud mens, dus bewust van de waarheid van lijden, van ziekte, verouderen en dood, niet goed meer kunt slapen, je onveilig voelt, depressief wordt en ongerust over je gezondheid, ongerust om dood te gaan en erg te lijden etc. Allemaal normaal toch?

    Ja, natuurlijk, lang gaat de waarheid van het lijden onbewust of halfbewust aan iemand voorbij, totdat…Dat punt trof de Boeddha kennelijk met een mokerslag. Zo hevig dat ie zelfs zijn vrouw en kind verliet.

    Het zette de Boeddha kennelijk aan te zoeken naar dat wat ongeboren is, niet-veroudert, niet sterft, niet aftakelt, dat wat stabiel is, kortom een ware toevlucht.
    In ieder geval zocht bij een oplossing voor de beklemming van zijn hart die zich meester van hem had gemaakt.

    Dit is denk ik de kern van Boeddha’s leven en leer. Mensen komen op een punt dat de waarheid van lijden hen intens treft nadat het lange tijd min of meer aan hen voorbij ging. Vaak bij het sterven van een vader of moeder of kind. Het naieve leven is dan voorbij.
    Beklemming maakt zich meester van je hart. De Boeddha overkwam denk ik hetzelfde en zocht heel ijverig naar een oplossing.

    Hij, en vele anderen vonden die. Ze kwamen angst, wantrouwen, duisternis te boven door wijsheid. Ze vonden een toevlucht in en via zichzelf.

    Dit is volgens mij de kern van boeddhisme en niet zozeer dat je heel erg geengageerd bij de wereld betrokken zou moeten zijn. Dat vind ik juist zo groot. Mag dat ajb wat minder?

    groet,

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.