De grote weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Zo heb ik geen voorkeur voor geestelijke armoede en ben ik er niet aan gehecht en niet van onthecht, omdat ik als het erop aankomt geen idee heb wat armoede van geest inhoudt, of er wel armen van geest zijn, of er wel een geest is, of er ook rijken van geest zijn, wie beter af is en tot welke groep of groepen ik behoor, gesteld dat ik ergens toe behoor, gesteld dat ik ben.
De grote weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Zo heb ik geen voorkeur voor het koninkrijk der hemelen en ben ik er niet aan gehecht en niet van onthecht, omdat ik als het erop aankomt geen idee heb wat dat is, hoeveel koninkrijken er zijn, of er wel koninkrijken zijn, of er wel een koninkrijk der hemelen is, en in welk koninkrijk of in welke koninkrijken ik mij bevind, gesteld dat ik mij in een of meer koninkrijken bevind, gesteld dat ik mij ergens bevind, gesteld dat ik ben.
De grote weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Zo heb ik geen voorkeur voor zaligheid en ben ik er niet aan gehecht en niet van onthecht, omdat ik als het erop aankomt geen idee heb wat dat inhoudt, of er wel zoiets is als zaligheid, of er ook onzaligheid is, of het mogelijk is gelijktijdig of afwisselend zalig en onzalig te zijn en hoe dat bij mij zit, gesteld dat het bij mij zit, gesteld dat ik ben.
De grote weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Zo heb ik geen voorkeur voor de grote weg en ben ik er niet aan gehecht of van onthecht, omdat ik als het erop aankomt het verschil niet zie tussen de grote weg, de kleine weg, de berm, het wildpad en het vrije veld, evenmin als het verschil tussen thuis en onderweg of vertrekpunt en bestemming, dus wat zal ik me druk maken over de vraag hoe ik van mijn voorkeuren af kan komen, gesteld dat ze van mij zijn, gesteld dat je er inderdaad van af kunt komen, gesteld dat er een ik is en aangenomen dat je zonder voorkeuren inderdaad minder moeite zou hebben op een of andere al dan niet denkbeeldige grote weg.
De grote weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Zo heb ik geen voorkeur voor nirwana of samsara en ben ik aan geen van beide gehecht en van geen van beide onthecht, omdat ik als het erop aankomt geen idee heb wat het verschil is, als ze al niet identiek zijn, en geen idee of ik mij in nirwana of in samsara bevindt, of in beide of in geen van beide, of nu eens in het een en dan weer in het ander, als dat al zou kunnen, gesteld dat ik mij ergens bevindt, gesteld dat ik ben.
De grote weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Zo heb ik geen voorkeur voor keuzeloos gewaar zijn boven selectief gewaar zijn, of keuzeloos blind zijn, of selectief blind zijn, en ben ik niet gehecht aan of onthecht van… enzovoort, net zomin als ik gehecht ben aan of onthecht ben van gehechtheid of onthechting, omdat ik als het erop aankomt geen idee heb of we daar wel een keuze hebben, en of er wel een ik is die kan kiezen, of er… et cetera ad infinitum.
Lucht en leegte, zegt Prediker, lucht en leegte, alles is leegte.
(Prediker 1:2)
Doorzichtig is mijn geest inzake alle levensbeschouwelijke kwesties.
Leeg en licht en luchtig.
Blanco sta ik in het leven.
Zonder plan of doel.
Wat zou ik moeten doen?
Zelfs het niet-doen doe ik niet.
Wat zou ik moeten oefenen?
Zelfs het niet-oefenen beoefen ik niet.
Wat zou ik moeten preken?
Zelfs het niet-preken predik ik niet.
Noch het niet-oefenen, noch het niet-doen.
Voor zover ik het niet ken
Sta ik blanco in het leven
Voor zover ik het niet ken
Is mij alles om het even
Dit is rust:
Zalig zijn de armen van geest, zij begeren niet wat zij niet kennen.
En dit is hartstocht:
Zalig zijn de armen van geest, zij kennen niet wat zij begeren.
Noch begeren zij te kennen wat zij begeren zonder kennen.
Onbestemd en onvervuld blijft in deze zin hun minne.
Dat is haar bestemming, haar vervulling en haar zin.
Uitleggen kan ik dit verder niet, en waarom ook.
Als je het ooit mag ondervinden, valt er niets meer te zeggen.
Tot die tijd mis je er niets aan.
Deze tekst maakt deel uit van Zalig zijn de armen van geest, een serie over de zaligsprekingen in de Bergrede van Jezus.