• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » ‘Healthy People Blauwe bosbes en framboos’ wint Gouden Windei

‘Healthy People Blauwe bosbes en framboos’ wint Gouden Windei

29 november 2016 door de redactie

Healthy People Blauwe bosbes en framboos is gekozen tot het meest misleidende product van 2016 en wint daarmee het Gouden Windei van foodwatch. 36% van de 24 duizend mensen die hebben meegedaan aan de publieksverkiezing voor het Gouden Windei 2016 kozen dit sapje als meest misleidend van de zeven genomineerden.

foodwatch-gouden-windei-2016-winnaar-blauwe-bosbes-en-framboosHealthy People Blauwe bosbes en framboos bestaat vooral uit twee vruchten, alleen niet degenen die je zou mogen verwachten. Het sapje bestaat vooral uit goedkoop appel- en druivensap en bevat slechts 12% bosbes en 1% framboos. Daarnaast is het helemaal niet zo ‘Healthy’: het bevat zelfs meer suikers dan Coca-Cola. Tweede in de windei-verkiezing (26% van de stemmen) is Red Bull geworden. Dit drankje wordt met stoere sporters als wakeboarders, snowboarders en bikers gepromoot onder de jeugd als sportief drankje terwijl kinderartsen juist bepleiten om het drankje net zoals alcohol achter een leeftijdslot te krijgen en er extra gezondheidsrisico’s zijn bij gebruik tijdens het sporten. Optimel Griekse stijl drinkyoghurt met honing walnoot smaak is derde geworden. Dit fantasiedrankje bevat geen van de drie gesuggereerde ingrediënten: geen Griekse yoghurt, geen honing en geen walnoot.

De zevende Gouden Windei verkiezing trok net als voorafgaande jaren veel consumenten. Bij elkaar stemden 24 duizend mensen op 1 van de 7 genomineerden, bijna twee keer zoveel als vorig jaar. De uitslag is maandag 28 november bij AVROTROS Radar bekend gemaakt. Jumbo heeft gedurende de verkiezing beloofd het gehalte volkorenmeel in haar genomineerde product Volkoren knäckebröd te verhogen van 41% naar 59%.

“Het hele jaar word je als consument uitgelachen en voor de gek gehouden door handige marketeers van voedingsbedrijven. In de verkiezing om het Gouden Windei kan de consument zelf lachen om de doorgeprikte marketingonzin van de genomineerden”, aldus Sjoerd van de Wouw, campaigner bij foodwatch.

In 2015 wonnen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn. Het jaar ervoor won Capri-sun van Coca-Cola de omstreden prijs. In 2013 won Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts. Unilever won de prijs twee maal: in 2012 met Becel pro-activ en in 2011 met Blue Band Goede Start Witbrood. Danone ontving het windei in 2010 met het product Actimel.

Sjoerd van de Wouw van foodwatch: “We kampen met een serieus eetprobleem; zo is 43% van de Nederlanders te dik. Maar een bewuste en verantwoorde keuze in de supermarkt wordt ondermijnd door de misleidende informatie die voedselfabrikanten ons voorschotelen. De overheid zou moeten ingrijpen maar die geeft de marketing van fabrikanten voorrang boven eerlijke voedingsinformatie voor consumenten. Zo weigert de NVWA zelfs expliciet meldingen over misleidende verpakkingen in behandeling te nemen.”

Vruchtensap is een fantasieproduct. De wetgever laat het voor het grootste deel aan de fantasie van de sapfabrikant over, hoe hij zijn vruchtensap wil noemen. Healthy People maakt bijvoorbeeld sap van 87% appel en witte druiven, en noemt dat heel fantasierijk ‘bosbes en framboos’. Dat mag. In de wet is geregeld dat ‘sap’ echt 100% vruchtensap moet zijn. Welk sap, dat zal de wetgever grotendeels worst zijn – zo lang er maar minstens een druppeltje van het genoemde sap in zit, in dit geval 12% bosbes en 1% framboos. Vruchtensap is bovendien allang van zijn voetstuk gevallen als ‘gezond’ drankje. Want wat is het eigenlijk? Vooral het suikerwater uit een stuk fruit. De gezonde stoffen – vezels bijvoorbeeld – blijven in de sapcentrifuge achter. Vijf en een half suikerklontje per glas bevat dit sap van ‘Healthy People’. Dat is nog zoeter dan Coca-Cola. Vruchtensap is daarmee vergelijkbaar met frisdrank, en zeker niet met een vers stuk fruit.

Voedselwaakhond foodwatch organiseert sinds 2010 jaarlijks de Gouden Windei verkiezing om de problematiek van grootschalige misleiding in de supermarkt zichtbaar te maken voor het grote publiek. Daarnaast voert foodwatch campagne richting de overheid want de huidige etiketteringsregels staan veel vormen van misleiding nu gewoon toe. foodwatch vindt het hoog tijd dat de overheid in actie komt en strengere regels stelt en deze ook daadwerkelijk handhaaft.

Bron foodwatch

 

 

 

 

 

 

 

Categorie: Gezondheid, Nieuws, Voedsel Tags: Foodwatch, Gouden windei, Healthy People Blauwe bosbes en framboos, misleiding

Lees ook:

  1. Douwe Egberts wint het Gouden Windei voor misleiding
  2. foodwatch: Voedselreclame misleidt onder mom van educatie
  3. foodwatch – Nutella Cups wint Gouden Windei 2020
  4. foodwatch – Wat wordt het meest misleidende product van 2021?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.