• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Oost en West-1 dhamma

Oost en West-1 dhamma

17 mei 2015 door de redactie

Haat creëert afstand tussen jou en anderen
Verlangen creëert gehechtheid tussen jou en anderen
Wijsheid creëert ruimte tussen jou en anderen …
Vrij van haat
Vrij van gehechtheid 

Upul Gamage

We leven in het NU. Het is onmogelijk om in het verleden of in de toekomst te leven. Maar we zijn ons vaak niet bewust van dit NU-moment. Het ontglipt ons. We leven in een zelfgecreëerde psychologische wereld die bestaat uit herinneringen of verwachtingen. We missen dit moment. We bladeren terug en leven in het boek van het verleden of verliezen ons in de droomwereld van de toekomst.

In meditatie komen we terug naar dit moment, het NU. We zien de geest afglijden naar toekomst en verleden. We zien de gedachten dwalen. We herkennen deze omzwervingen van de geest. En we komen terug naar het NU.

Elke keer opnieuw. Heel simpel. Niks gecompliceerds. Dat is meditatie.

Godwin Samararatne, leraar van Upul en Paul.
Godwin Samararatne, leraar van Upul en Paul.

Op vrijdag 22 mei geeft de Sri Lankaanse meditatieleraar Upul Gamage een Dhammatalk in het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Antwerpen een Dhammatalk. Deze Dhammatalk zal de vorm aannemen van een interview. Paul van hooydonck legt Upul enkele pertinente vragen voor i.v.m. meditatie en Dhamma-beoefening. Ook het publiek krijgt ruim de gelegenheid tot vragen stellen.

Upul en Paul kennen elkaar twintig jaar en zijn beiden studenten van Godwin Samararatne (Sri Lanka). Ze begeleiden jaarlijks samen een retraite in het Nilambe Buddhist Meditation Center (Sri Lanka), waar de wortels liggen van Ehipassiko. Ze dragen deze avond ‘Oost en West: 1 Dhamma’ samen op aan hun ‘Kalyana Mitta’ (spirituele vriend) en inspirerend voorbeeld Godwin.

Heb je een vraag voor Upul ?

Stuur ze naar paulvanhooydonck@hotmail.com  met in de onderwerpregel ‘Vraag voor Upul’ en je wordt op het podium uitgenodigd om in de microfoon je vraag te stellen (in de mate van het mogelijke). Paul zal de antwoorden van Upul samenvattend vertalen naar het Nederlands.

Upul Gamage, Nilambe Buddhist, Meditation Centre, Sri Lanka

Upul Nishantha Gamage (1964) is de huidige residentiële meditatieleraar van het ‘Nilambe Buddhist Meditation Center’ in Sri Lanka. Hij is een spirituele gids voor duizenden mensen van over de hele wereld die in Nilambe komen mediteren. Zijn meditatie-beoefening startte op 13-jarige leeftijd. Op jeugdige leeftijd richtte hij de jongerenwerking op van een boeddhistische tempel, vlakbij zijn ouderlijke woning. Hij gaf les aan de lokale kinderen in de zgn. ‘Sunday Dhamma-school’. Zijn ouderlijk huis ligt op dezelfde weg als Nilambe (Galaha Road). Heel snel vond hij de weg naar het centrum. Godwin Samararatne, de eerste meditatieleraar van Nilambe was zijn lichtend voorbeeld. Hij koos voor een leven van eenvoud en spirituele beoefening, ging in Nilambe wonen en werd Godwins assistent.

Ehipassiko Upul Gamage
Upul Gamage

In 1995 leerden Upul en Paul elkaar kennen. Na het overlijden van Godwin in 2000 volgde Upul hem op. Upul verzorgt meditatieprogramma’s in gevangenissen, scholen, kloosters en bij mensen thuis.

Hij begeleidt retraites in Hong Kong, Duitsland, Zwitserland, Zweden en nu voor de eerste keer in België/Nederland. Upul ziet de beoefening van meditatie als een manier om onszelf te helpen, onszelf beter te begrijpen en als een middel tot bewustwording door het groeien in opmerkzaamheid van onze dagelijkse bezigheden. Upul spreekt tot het hart, niet tot het verstand. Zijn Dhamma-onderricht is eenvoudig, direct en praktisch. ‘Meditatie moet ons leiden naar een meer vreugdevol bestaan’ zegt hij, ‘anders stop je er beter mee’. Upul spreekt zeer eenvoudig en goed verstaanbaar Engels. Hij praat langzaam. Hij is een man van weinig woorden. Net als zijn voorganger Godwin belichaamt hij de stilte. Hij ademt stilte. Hij IS stilte. Omdat zijn geest grotendeels vrij is van concepten zijn de stiltes tussen de woorden belangrijker dan de inhoud van wat hij zegt. Ze voeren je regelrecht naar de stilte in je eigen hart.

Om te voorkomen dat er mensen onverrichterzake naar huis moeten terugkeren omwille van een volle zaal, werkt Ehipassiko bij  uitzondering voor een vrijdagavondlezing met inschrijvingen.

Om in te schrijven: vul het   inschrijvingsformulier in en stort het inschrijvingsgeld van 5 € (wie het financieel moeilijk heeft 3 €) op de Ehipassiko-rekening (IBAN BE15 0015 4344 7630) met vermelding van je naam en ‘Dhammatalk Upul’.

Je bent ingeschreven als je aan deze 2 voorwaarden voldoet. Als je komt zonder voorafgaandelijke inschrijving kan een plaats niet gegarandeerd worden.

Dana voor Upul

Dana staat voor het vrijwillig geven van materiële en immateriële zaken aan anderen. Het onvoorwaardelijk geven wordt gezien als één van de voornaamste boeddhistische deugden. Het Dhamma-onderricht door Upul zal volgens dit Dana principe gebeuren. Ehipassiko laat het  initiatief daarmee bij elke deelnemer om zelf te bepalen welke bijdrage hij of zij hiervoor wil geven.

Vrijdag 22 mei 2015 van 20 tot 21.30 uur, Korte Altaarstraat 19 2018 Antwerpen. Omslagfoto Ronald Saunders.

 

Categorie: Dharma en filosofie, Nieuws, Theravada Tags: Ehipassiko, Sri Lanka, Upul Gamage

Lees ook:

  1. Paul Van hooydonck – Tijd voor herbronning
  2. Paul van hooydonck stopt na 13 jaar met werkzaamheden voor Ehipassiko
  3. GMF – financiële steun gezinnen Sri Lanka
  4. Paul Van hooydonck – lopen naar stilte

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Heidi zegt

    17 mei 2015 om 14:59

    Beste vrienden,
    Gezien Upul tijdens het Pinksterweekend samen met Paul een retraite begeleidt in Cadzand, is het aantal inschrijvingen voor de dhammatalk beperkt gebleven. Mensen die zich niet hebben ingeschreven maken dus grote kans op een plaatsje.
    Wel-kom en zie !
    heidi

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.