Het Rotterdamse Boeddhahuis organiseert op vrijdagavond 24 april een bijeenkomst waarin de relatie mindfulness – boeddhisme vanuit verschillende perspectieven belicht zal worden. Na een korte inleiding zullen verschillende thema’s de revue passeren. Er zijn twee panels: ‘deskundigen/ professionals’ en ‘gebruikers/ervaringsdeskundigen’, die reageren op vragen. Voor de deelnemers is er volop gelegenheid om zelf vragen te stellen en mee te discussiëren.
De verschillende thema’s worden ingeleid door middel van filmfragmenten, tekstfragmenten en ander materiaal. Waar gaat deze bijeenkomst over? Nou, onder meer hierover. Is mindfulness een light variant van het boeddhisme? Heeft het boeddhisme meer te bieden dan mindfulness? Is het nodig om boeddhist te zijn om te mediteren? Mediteren boeddhisten eigenlijk wel? Wat voor wetenschappelijk onderzoek is er op het gebied van mindfulness, meditatie en boeddhisme? Is mindfulness een soort van Haarlemmerolie, goed voor alle kwalen, stress, angst, depressie. Is er een scherp onderscheid tussen mindfulness en boeddhisme of horen ze eigenlijk bij elkaar?
De tijd dat mindfulness wat lacherig werd afgedaan als een marginaal verschijnsel ligt ondertussen wel achter ons. Er verschijnen serieuze wetenschappelijke studies over mindfulness, en de inspirator achter de mindfulnessbeweging, Jon Kabat-Zinn, spreekt op 21 en 22 april in De Rode Hoed, schrijft André van der Braak in een artikel in Nieuw Wij.
Van der Braak: ‘Wat wel opvallend is, dat in het boeddhistische achtvoudige pad wordt gesproken over juiste mindfulness. Er bestaat dus ook onjuiste mindfulness. De inbreker die met volkomen aandachtigheid, in het hier en nu verblijvend, de code van de safe kraakt, bezit wel mindfulness, maar niet de juiste. In die zin bevat mindfulness ook een ethische component.
Wat is dan juiste mindfulness? Het boeddhistische antwoord zou luiden: mindfulness die bijdraagt aan de verlossing van de existentiële frustratie, de onophoudelijke frictie, en de fundamentele onbevredigendheid waar we in ons leven maar al te vaak mee geconfronteerd worden. Juiste mindfulness helpt om temidden van die frustratie met aandacht een geestelijk pad te bewandelen dat daar een uitweg uit biedt, voor onszelf maar ook voor anderen om ons heen. (…) De juiste mindfulness werpt een dam op tegen het al te gemakkelijk en blind reageren op situaties en personen vanuit diepgewortelde, onbewuste drijfveren gekoppeld aan verlangen, aversie, en onwetendheid. De aandacht die met mindfulness is verbonden is een ethische aandacht: ze geeft ons meer innerlijke vrijheid om de keuzes te maken waar we eigenlijk achter staan, en die ons ook aandacht voor de ander doen hebben.’
Deelnemers aan het panel zijn:
Fred is een Rotterdamse vuilnisman die meedeed aan een mindfulnesstraining. Dit is te zien in de documentaire ‘Echte mannen huilen niet’ die uitgezonden is door de boeddhistische omroep. Fred had voordat hij aan mindfulness begon nog nooit van meditatie gehoord. ‘Ik had extreme angst om dood te gaan. Daardoor was ik thuis niet meer te genieten. Op mijn werk werd ik om alles kwaad. Dus ik dacht: baat het niet dan schaadt het niet. Maar ik stond wel even raar te kijken toen we op een matje moesten gaan liggen voor de bodyscan.’ Zijn vrouw Dienie noemt zijn mediteren lachend ‘dementeren’. Fred: ‘Dat maakt mij niet uit. Ik voel dat ik er wat aan heb. Die angsten heb ik nu meer onder controle.’
Ineke van Heemstra Hegener heeft een psychotherapiepraktijk in Rotterdam. Ze is ook mindfulnesstrainer. Tevens was ze betrokken bij de opname ‘Echte mannen huilen niet’ .
Mirjam Hartkamp is eigenaar van zen-therapie.nl. Ze beoefent vipassana meditatie en doet op dit moment een promotieonderzoek op Malta naar de effecten van aandachttraining op cognitieve vaardigheden en mentale stabiliteit.
Ton van Berkel heeft een psychotherapiepraktijk n Rotterdam. Hij is als mindfulnesstrainer geïnteresseerd in verbindingen tussen denkbeelden vanuit de Westerse filosofie en de levenspraktijken vanuit het boeddhisme.
Marnix van Rossum deed tijdens zijn psychologie opleiding onderzoek naar mindfulness meditatie. Na zijn studie heeft hij 4,5 jaar door Azië gereisd waarbij hij verschillende meditatiemethoden heeft beoefend (Goenka, Mahasi traditie, U Tejanya, Sunlun, Pa-auk, Thaise woudmonniken en Dhammakaya). Daarnaast is hij twee jaar boeddhistisch monnik geweest in Burma.
Marijke van Duinhoven werkt fulltime als mindfulnesstrainer bij Mindfulness Rotterdam, voor particulieren, scholen en bedrijven, in haar eigen studio of op locatie. Ze heeft gemediteerd bij zenleraar Thich Nhat Hanh.
Annelies van der Meijden is begonnen bij de Rotterdams Sangha (Thich Nhat Hanh) en ze beoefent tevens vipassanameditatie. Bij het Riagg heeft ze een mindfulness training gevolgd waardoor ze meer grip kreeg op haar meditatiepraktijk.