• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Zazen met de mond

Zazen met de mond

5 juli 2014 door Jules Prast

Een eenvoudige Japanse klompenmaker liet na zijn dood in zestig nagelaten schriftjes duizenden korte gedichten achter over zijn intieme ervaringen van Amida Boeddha.

opening_hand_of_thoughtIn zijn boek Opening the Hand of Thought (2004) beschijft Kosho Uchiyama de overeenkomsten tussen de praktijk van Zen en die van het Reine Land-boeddhisme. De praktijk van het Reine Land noemt hij “zazen met de mond” en zazen is, in zijn woorden “Namu Amida Butsu met heel ons lichaam.”

Zo bezien wordt er in de van oorsprong Japanse Reine Land-school van het shinboeddhisme heel wat aan zazen gedaan. In het voetspoor van Shinran, stichter van deze school, geldt de nembutsu, het reciteren van Namu Amida Butsu, als de enig toegelaten praktijk.

Myokonin
Uit het Japanse shinboeddhisme kennen we ook de figuur van de ‘myokonin’, een mens die onopvallend een leven leidt van een vroom vertrouwen op het mededogen van Amida Boeddha. In Japan vormen de biografieën van zulke myokonin een heel literair genre op zichzelf. Helaas is er hiervan niet veel vertaald.

Asahara Saichi (1850-1932) was een myokonin, een Japanse klompenmaker die zijn leven lang niets anders deed dan de nembutsu reciteren. Bijzonder aan hem was dat hij tussen het werk door ook korte gedichten schreef waarin hij zijn intieme ervaringen van Amida Boeddha tot uitdrukking bracht. In zijn nalatenschap vond men zestig schriftjes met duizenden van zulke gedichten.

Ter gelegenheid van de opening van het nieuwe deel over Zen en het Reine Land-boeddhisme op mijn website Amidazen.nl, heb ik hieronder enkele van zijn gedichten vertaald.

[14]
Ik ben een gelukkig mens,
Mij is een blij hart gegeven;
Amida’s blijheid is mijn blijheid –
Namu Amida Butsu!

[15]
Het hart dat denkt aan Boeddha
Is Boeddha’s hart,
Een Boeddha geschonken door Boeddha –
Namu Amida Butsu!

[20]
Mijn hart en uw hart –
De eenheid des harten –
Namu Amida Butsu!

[30]
Honen Shonin heeft de nembutsu
Zestigduizend keer per dag gereciteerd;
Bij Saichi gebeurt dat alleen maar af en toe.
Zestigduizend keer per dag en af en toe –
Ze zij een ding.
Hoe dankbaar ben ik voor dit geschenk!
Namu Amida Butsu, Namu Amida Butsu!

[32]
Alle wonderbaarlijke verdiensten verzameld door Amida
Tijdens zijn leven van discipline, ontelbare tijdperken lang
Vullen dit lijf genaamd Saichi.
Ze zijn niet anders dan de zes lettergrepen na-mu-a-mi-da-bu.

[34]
Die Saichi, zoals hij is, hem is iets wonderlijks overkomen –
Dat hart van hem heeft zich voor het boeddhaschap geopend!
Wat een buitengewone gebeurtenis toch!
Wat voor onvoorstelbare dingen gaan er toch schuil in dat
Namu Amida Butsu.

–
In het boek Mysticism: Christian and Buddhist door D.T. Suzuki (2002) staan ruim 140 van Saichi’s gedichten vermeld (de nummering hierboven correspondeert met die in het boek). Suzuki’s boek is, terzamen met andere literatuur over het Reine Land, te downloaden op Amidazen.nl

Categorie: Boeddhisme, Columns, Jules Prast, Reine Land Tags: Amida Boeddha, Reine Land, Shinboeddhisme

Lees ook:

  1. Dank zij Amida Boeddha?
  2. Zen en Reine Land boeddhisme
  3. Bevrijd door religieuze verbeelding
  4. Het sprookjesbos van Shakyamuni

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Karin zegt

    5 juli 2014 om 11:48

    Beste meneer Prast. Wat is er ‘eenvoudig’ aan een klompenmaker? Waarom is het nodig hem zo te noemen? Ik weet niet eens of het een oordeel is maar het raakt me op een negatieve manier.

    • Jules Prast zegt

      5 juli 2014 om 14:00

      Vijftien eenvoudige vragen

      voor Karin

      Was Eddy Merckx een eenvoudige wielrenner?
      Was paus Paulus VI een eenvoudige katholiek?
      Was Eihei Dogen een eenvoudige Japanner?
      Was Michiel de Ruyter een eenvoudige zeeman?
      Was Alfred Heineken een eenvoudige bierdrinker?

      Was Lou de Jong een eenvoudige historicus?
      Was Julius Caesar een eenvoudige Romein?
      Was Joop den Uyl een eenvoudige politicus?
      Was Mata Hari een eenvoudige prostituee?
      Was André Hazes een eenvoudige liedjeszinger?

      Was Henry Ford een eenvoudige automobilist?
      Was prins Bernhard een eenvoudige bedrieger?
      Was Harry Mulisch een eenvoudige schrijver?
      Was Karel Appel een eenvoudige schilder?
      Was Abraham Moszkowicz een eenvoudige advocaat?

      • Nic zegt

        6 juli 2014 om 02:10

        Het maakt voor de tekst denk ik niet veel uit of je het over een ‘eenvoudige’ klompenmaker hebt of over een klompenmaker.
        Als iemand zich daaraan stoort kan het evengoed worden weggelaten het woord ‘eenvoudig’.
        Geen enkel van de vijftien personen die Jules Prast demonstreert in zijn vragen verstonden het ambacht van het zelf met de handen maken van een drie dimensionaal object.
        Ik denk dat Ford of Heineken alleen leiding konden geven aan anderen om zoiets te maken.
        Volstrekt onbegrijpelijke voorbeelden vergeleken met een klompenmaker.
        Ik denk dat hij het zelf ook niet weet waarom een klompenmaker ‘eenvoudig’ zou moeten zijn.
        Met vriendelijke groet,

        • Jules Prast zegt

          6 juli 2014 om 08:10

          Nee, Nic, het antwoord staat al in de tekst: …een mens die onopvallend een leven leidt… Eenvoudig slaat daarop; het is geen waardeoordeel.

          • Nic zegt

            6 juli 2014 om 09:20

            Als je de woorden ‘eenvoudig’ en ‘onopvallend’ weglaat doet dat niets af aan de tekst.
            Je weet natuurlijk niet van te voren wie je tekst leest maar als die woorden een lezer afleiden van waar het omgaat kun je ze zonder verlies van betekenis weglaten.
            Met vriendelijke groet,

          • Barbara Steadfast Dharma de Zoete zegt

            6 juli 2014 om 09:45

            “[E]en mens die onopvallend een leven leidt… Eenvoudig slaat daarop; het is geen waardeoordeel.”

            Precies. Ik ervaar ‘eenvoudig’ eerder als aanbeveling dan als veroordeling. De constatering dat iemand zonder onnodig drama aan het leven toe te voegen, doet wat er te doen is en dat zo goed mogelijk doet.

          • Nic zegt

            6 juli 2014 om 09:59

            Dit antwoord is meer helder dan te antwoorden met ’15 eenvoudige vragen’.
            :)

      • Arisia zegt

        6 juli 2014 om 13:08

        Hoi Jules,
        Nee, jouw 15 voorbeelden waren geen ‘eenvoudige’ mensen [of wel?]
        Daarom noemen we ze doorgaans ook niet zo.
        Toch?
        Waarom dan wél de klompenmaker?
        Tenzij je met ‘eenvoudig’ bedoelt wat Barbara hier beneden onder woorden brengt, maar dan snap ik weer niet waarom je al die andere voorbeelden erbij haalt, mensen die we doorgaans nooit met het predikaat ‘eenvoudig’ betitelen?
        In die zin klopt het niet helemaal wat je hier zegt.
        Overigens zie ik ‘eenvoudig’ ook als iets heel goeds, iets wat makkelijker lijkt om te zijn dan dat het in werkelijkheid is, iets om te willen zijn, iets om na te streven, doorgaans niet iets wat je al bij je geboorte meegekregen hebt [ soms ook wel] maar eerder iets wat je kan verwerven in je leven door daar het nodige voor te doen, en vooral het verkrijgen van inzicht, denk ik dan.
        Dus: of het was een in die zin ontwikkelde klompenmaker [en ik denk dat je dat bedoelt] maar dat etiket zou ik zeker niet durven plakken op jouw 15 voorbeelden, óf je bedoelt tóch iets anders en precies dit laatste is waar het om gaat.

      • Karin zegt

        6 juli 2014 om 17:57

        Karin ervaart ‘eenvoudig’ als oordeel en ze weet niet wat ze met deze 15 vragen aan moet. Eddy Merkx was vast méér dan alleen maar een eenvoudige wielrenner, Paus Paulus VI was vast méér dan alleen maar een eenvoudige katholiek…..

  2. Hans Kamphof zegt

    5 juli 2014 om 14:14

    Meneer Pragt,

    Weet u ook of er van het boek Opening The Hand of Thought een Nederlandse vertaling is verschenen?

    Een hartelijke groet van

    Hans Kamphof

    • Jules Prast zegt

      5 juli 2014 om 14:19

      Nee, sorry, dat weet ik niet; misschien iemand anders van de lezers hier?

  3. Hans Kamphof zegt

    5 juli 2014 om 14:26

    Of in het boek De Oprechte Verhalen Van een Russische Pelgrim óf in de Filokalia staat een vergelijkbaar verhaal m.b.t. Het Jezusgebed onder het kopje De professor en het schoenlappertje.

    Een hartelijke groet van

    Hans Kamphof

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.