• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Boeddha in de Linie – Airco, de uiterwaarden en de verjaardagstaart

Boeddha in de Linie – Airco, de uiterwaarden en de verjaardagstaart

29 maart 2025 door Joop Ha Hoek

Gedurende de laatste weken van het jaar 2024 her-publiceerden we tekst en beeld van auteurs. In 2025 gaan we daar mee door. Hieronder een artikel dat op 14 februari 2014 in het BD geplaatst werd over Airco Caravan, kunstenaar en activiste. Zij nam ook deel aan het project Boeddha in de Linie van Elisabeth ter Borg, Agnes Sommer en Joop Hoek.

De eerste keer dat ik Airco ontmoette was vorig jaar juli (2013) in Den Haag, op de dag dat de Dalai Lama 78 werd. Ik stond op haar te wachten bij de poort van de Chinese ambassade in Den Haag. Boven mij een nerveus ronkende helikopter van de politie en op straat een net zo nerveuze  ploeg politiemensen. Want China en de Dalai Lama zijn niet echt vrienden van elkaar.

En opeens was ze er, aan het begin van het nauwe straatje waaraan de Chinese ambassade ligt. Een steeds groter wordend figuurtje, dat een enorme bakfiets voortstuwde met daarop een kolossaal en illegaal in China gefabriceerd  portret van de Dalai Lama. Achter haar de Tibetaanse fietsers Sonam en Ame en vertegenwoordigers van het International Campaign for Tibet. Voor mijn gevoel een golf van liefde en energie stroomde met haar komst en die van haar metgezellen richting ambassadegebouw, al hadden de politiemensen en de aanwezigen in het majestueuze pand dat niet zo in de gaten. Mij liet die ontmoeting in ieder geval niet onberoerd.

Airco Caravan.
Airco Caravan.

Met een ferme zwaai parkeerde de roodharige Airco haar bakfiets pal voor de vertegenwoordiging van China, pakte een flinke taart uit de bakfiets en liep naar het toegangshek van het gebouw. Het zal de lezer niet verbazen dat het overigens heerlijke gebak niet werd geaccepteerd door het ambassadepersoneel, zodat de vreedzame demonstranten een half uur later na het zingen van ‘Lang zal de Dalai Lama leven’ zelf de door Airco aangesneden taart oppeuzelden.

Airco is niet alleen een begenadigd beeldend kunstenaar maar ook een inspirerende activist, die het eenvoudige handwerk niet schuwt. Zij is op rij de tweede beeldend kunstenaar die in het kader van het project Boeddha in de Linie twee weken doorbrengt in een atelier c.q. bomvrije bunker in het ruige gebied van Werk aan het Spoel, door enkele organisatoren ook wel met enige realiteitszin het Duivelseiland van de Uiterwaarden genoemd. De Amsterdamse Airco heeft een week geleden al poolshoogte in het gebied genomen  en wilde zo aan de slag gaan met verf en doek. Haar bakfiets laat ze thuis- was het fietsen in Den Haag al een hele klus, in het moddervette kleigebied van Culemborg en Everdingen is er helemaal geen beginnen aan.

Little Boy_Airco Caravan
Little Boy_Airco Caravan.

Niet alleen zijzelf is een kleurrijke verschijning, ook haar werk kenmerkt zich door een conceptuele en vaak kleurrijke benadering. Dit kunnen schilderijen zijn in olie of acryl, maar ook collage, installatie en zeefdruk. Het brede spectrum van Caravan is een weerslag van onze zapcultuur. Alles is mogelijk, er zijn geen grenzen in stijl of thema. Toch ziet de observant een duidelijk handschrift in de werken waarbij de grens wordt onderzocht tussen taboe en triviaal, haat en liefde, leven en dood. Humor wordt daarbij niet geschuwd; lichtvoetig, soms wat scherper. De frisse kleuren en ogenschijnlijk onschuldige beelden hebben een twist of diepere betekenis die niet altijd direct aan de toeschouwer wordt getoond.

En hoe kwam Airco vorig jaar juli nou bij de Chinese ambassade terecht? Dat was in het kader van haar project Made in China.  Na een bezoek aan de historische hoofdstad van Tibet, Lhasa, verkeerde ze in verwarring maar vond ze als kunstenaar ook inspiratie in dat bezoek.  Op elke straathoek een bewapende soldaat en rondmarcherende pelotons militairen. Hoe valt dat te rijmen met de vredelievendheid van de Tibetanen en de boeddhistische cultuur? Waarom wordt een volk dat de wapenen niet zal oppakken zo onderdrukt? Waarom leeft  de Dalai Lama al sinds 1959 in ballingschap in India en mag hij zijn volk niet bezoeken en terugkomen in zijn thuisland?

Dit bezoek aan Tibet leidde jaren later tot het kunstproject Made in China. Zonder het te weten schilderden zestien kunstenaars in China een deel van het hoofd van de Dalai Lama. Ze kregen de opdracht om een ‘abstract’ impressionistisch schilderij te maken dat was gebaseerd op foto’s die op hun websites werden geüploaded. Alle foto’s waren onderdeel van het portret van de Dalai Lama, maar werden geroteerd en kregen namen als ‘Love’, ‘More’, en ‘Fearless’.

Samen creëerden deze zestien Chinese schilders een voor hen illegaal en iconisch portret, dat op vele niveaus vrede en eenheid symboliseert. De zestien schijnbaar willekeurige titels vormen samen een uitspraak van de 14e Dalai Lama: ’The more you are motivated by love, the more fearless and free your action will be’. Deze tekst is op de achterkant van de schilderijen gezet, zoals dat ook vaak bij oude Tibetaanse tanghka’s werd gedaan. Daarmee wordt de intensiteit van de boodschap versterkt en voegt deze ‘moderne Boeddha’ zich naadloos in de Tibetaanse traditie. Made in China is een vriendelijk commentaar op de Chinese bemoeienis in Tibet. Caravan toont hiermee aan dat juist ook Chinezen gezamenlijk vrede en eenheid kunnen creëren.

Boeddha in de Linie

Fantaisie_Airco Caravan.
Fantaisie_Airco Caravan.

Hoewel Airco met haar rode kleding niet zou misstaan in een boeddhistisch klooster, beschouwt ze het boeddhisme als een inspirerende zoektocht, een route naar vriendelijkheid, compassie, liefde en geweldloosheid. Ze staat als een soort doe-het-zelf boeddhist – zijn we dat niet allemaal?- zonder religieuze aspiraties in het leven, laat het komen zoals het komt en accepteert het zoals het is. De dingen die op haar pad komen worden omarmd en geheel onbevooroordeeld enthousiast ontvangen. Zo ook Boeddha in de Linie, waar verschillende aspecten samenkomen: haar wieg stond in het landelijke rivierengebied, en de Nieuwe Hollandse Linie in Culemborg is een uitzonderlijk mooi landschapsproject dat genomineerd werd voor de Gouden Piramide 2013. Airco zegt: ‘Een eer om daar te mogen werken, een kunstzinnige retraite in de uiterwaarden, een spannende hernieuwde kennismaking met de natuur en de stilte.’ En zo is het.

Van het bezoek van Airco aan de Chinese ambassade is een filmpje gemaakt dat hier te zien is. Met verontschuldigingen voor de trillende ondertiteling.

Het decor waarin het project Boeddha in de Linie plaatsvindt is grillig, nat en koud. In de soms woest wilde dan weer lieflijke uiterwaarden van de rivier de Lek, tussen Culemborg en Everdingen, ligt Werk aan het Spoel. Een zogenoemd kunstfort dat onderdeel uitmaakt van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Met veel bunkers, die onvergankelijk lijken. Het project symboliseert de natuurlijke zoektocht; van het smeltwater van de Alpen dat door de uiterwaarden de weg naar zee vindt; van de ganzen, scholeksters en lepelaars uit Afrika naar hun broedplaats.

De kunstenaars zijn niet van de buitenwereld afgesloten. Overdag zoeken wandelaars de ruige omgeving op. De nachten zijn donker en stil. Het is geen plek voor bangeriken. De kunstenaars werken in een atelier en slapen in een bomvrije bunker, met net dat beetje comfort dat ze heel erg naar hun eigen bed doet verlangen. Maar waar ze eventueel met mooi weer ook in kunnen werken

 

Categorie: Achtergronden, Beeldende kunst, Boeddha in de Linie, Opmerkelijk Tags: Agnes Sommer, airco caravan, bakfiets, Boeddha in de Linie, Chinese ambassade, dalai lama, Den Haag, Elisabeth ter Borg, Everdingen, joop hoek, Leen Kaldenberg, Mark Schalken, Raoul Deleo, uiterwaarden

Lees ook:

  1. Boeddha in de Linie: Alcatraz of nirvana
  2. Boeddha in de Linie: Slapen in een bomvrije bunker.
  3. Expositie Boeddha in de Linie
  4. BidL geslaagd, maar de Boeddha was niet erg positief over beeldende kunst

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.