Tientallen doden zijn in Italië aangespoeld. Het zijn illegalen, een modern juridisch begrip dat stamt uit de koloniale tijd. Illegalen zijn mensen die eigenlijk niet bestaan. In Amsterdam leven ook illegalen. Ze horen hier niet thuis, ze horen in een ander land. Dus bestaan ze niet voor de Nederlandse wet. Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat bestaande mensen van vlees en bloed voor de staat niet bestaan. Ze zijn gewoon dood. Als bijvoeglijk naamwoord komt erbij dat ze eigenlijk crimineel zijn. Hun bestaan in Nederland is een misdaad. Ik vraag me af of dit de taal van een rechtsstaat is die opkomt voor de rechten van de mens. Nederland noemt zich een rechtsstaat, daar is Nederland trots op. Die heeft zeker veel goeds tot stand gebracht, maar toont nu trekken van erosie als gevolg van partijbelangen.
Voor de Tweede Oorlog kon je als Europeaan naar praktisch alle koloniale gebieden gaan en je met hun goederen verrijken. Ook Nederland heeft daar flink gebruik van gemaakt. Zelfs mensen waren niet veilig. Nederland is rijk geworden door het voormalige Oost- en West- Indië. Ook hun handel in slaven heeft het nodige geld opgebracht. De inheemse volkeren hebben ook in zekere mate kunnen profiteren van de Europese rijkdommen: de kruimels van de tafel van de kolonisten. De mensen in de gekoloniseerde gebieden beseften dat Europa het land was van melk en honig. Hun ideaal was vaak daar ook ooit heen te gaan. Nederland was voor de Oost en de West eveneens het land van hun idealen.
Na de wereldoorlog werd alles anders. De mensen van koloniale volkeren werden volgens de wet als minderwaardig beschouwd en illegaal als ze nog niet gelegaliseerd waren. Ze bestaan eigenlijk niet maar de Nederlandse wet kan ze legaal maken en ze zo doen bestaan. Dit recht over leven en dood is een goddelijk recht. Aangezien illegalen geen rechten hebben kunnen ze ook niet rekenen op een menselijke bejegening. De vraag is: zijn de mensen hier in strijd met het recht of is de wetgeving dat? Het gaat namelijk om mensen die recht hebben op een menselijk bestaan. Het is een goed teken dat er mensen zijn die zich medeverantwoordelijk voelen voor het bestaande onrecht en ervoor strijden dat ook deze illegalen recht hebben om mens te zijn. Het uiteindelijk criterium van een rechtsstaat is het recht van de mens en de menselijkheid.
Menno Prins zegt
“Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat bestaande mensen van vlees en bloed voor de staat niet bestaan. Ze zijn gewoon dood.” Een dode bestaat volgens de wet wel: als stoffelijk overschot. Wanneer er aan de Noordzeekust een lijk aanspoelt, zal niemand beweren dat dat lijk daar illegaal ligt te zijn. Wanneer niemand het lichaam opeist, krijgt het van staatswege een keurige, zij het sobere begrafenis. Dat is méér dan waarop een illegaal mag hopen, althans zolang hij of zij leeft. M.a.w., een illegaal is minder dan een willekeurig stoffelijk overschot! Ik schaam mij daar als staatsburger diep voor.
Wanneer dringt het besef eens bij de overheid en alle “trots op Nederland” zijnde burgers door dat de Nederlanders ooit zelf volslagen Illegaal waren in “De Parel van Smaragd”; in Suriname en in het Caraïbisch gebied? En ook in Zuid Afrika…
Ik heb grote bewondering voor de Maori die enkele jaren geleden vanaf een zeeschip in een roeibootje naar de Engelse kust voer, daar zijn vlag plantte en riep: “Ik verklaar dit eiland als toebehorende aan de Maori’s”. Hulde! Het is precies wat Nederlandse ontdekkings-reizigers en kolonisten vroeger deden: claimen. De wereld is van alle mensen, of van niemand. En de levenden hebben m.i. meer rechten dan de doden. Kom op Nederlandse overheid, zijn jullie nou zo dom, of ben ik zo snugger?
Annemiek Deerenberg zegt
Ik kan alleen maar hopen dat steeds meer mensen er zo over gaan denken.
hridayartha zegt
Mensen die niet bestaan en schulden met hyperbestaan, die alles wat bestaat opslokken.
Tom zegt
Ze bestaan wel degelijk. Ze zijn geïdentificeerd als illegalen……..
Sjoerd zegt
Alle zogenaamde autochtone Nederlandse families stammen af van gelukszoekers van elders. Van mijzelf komen voorouders uit Friese, Duitse (18de en 19de eeuw) en Franse (17de eeuw) streken, in een tijd dat grenzen nog niet zo nationalistisch en zeer transparant waren.
Ikzelf en mijn zoons en kleinzoons dragen te midden van onze z.g. blonde Europese haardos 1 zwarte kroeshaar, is dat niet komisch?
Zij waren zeer welkom om bij te dragen aan de opbouw van een economie, waar nu anderen van uitgesloten en door uitgebuit worden.
Als we maar ver genoeg teruggaan,vinden wij onze gezamenlijke herkomst in 1 grote klont protoplasma.
Gastvrijheid en delen van welvaart, welzijn en geluk zou ons “nationale” streven moeten zijn.
Dan kun je nieuwkomers uit nodigen ook deel te nemen en bij te dragen.