• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » In de bus

In de bus

23 september 2013 door Connie Franssen

De NS zet bussen in. Hoera! Het is altijd fijn als de NS bussen in zet. Er ontstaat een knus schoolreisjes sfeertje onder de passagiers, de route voert langs onbekende plekken dicht in de buurt. Op weg naar de zendo, een klasje over onderzoek en betekenis van de Kai. De voorschriften, zoals Nico zegt: dat wat er was vóór er iets geschreven werd. Leefregels, intentieverklaringen die rust in je leven kunnen brengen, rust om te zitten. En als je zit, ontstaat er ruimte voor inzicht.

Maar voorlopig zit ik de bus en vind mezelf een prutszennie die de Kai regelmatig gemakshalve op een onzichtbare plek  parkeert omdat ik iets begeer dat het licht van de Kai niet verdraagt. De bus rijdt door straten, langs huizen met verhalen van worsteling, vreugde en verdriet. Buiten is het zacht en weemoedig herfstig. Mijn hart opent zich bij het zien van die eindeloze straten, zich verschansend achter geluidswallen tegen al te veel leven. Het leven is te groot, of wij zijn te klein. We prutsen maar wat als mens achter onze geluidswallen. Ik wel in ieder geval.

De bus hobbelt me langzaam maar zeker naar de stilte in mezelf. Die plek die zich altijd onverwacht openbaart en niet op te roepen is. De plek van waaruit ik met eeuwige ogen kan kijken. Kome wat komt en alles is welkom. Voorbij goed en kwaad, fijn en niet fijn. Ik zit in de bus, registreer en dat is alles.

Ik ben een prutszennie en toch doet de dharma z’n werk.  Is er die onbeweeglijke, eeuwige plek in mij. Te groot voor goed en kwaad, te groot voor Kai. Voorbij alles doet de dharma z’n werk en alles wordt een voertuig van verlichting. Ook een NS bus. En wat ik ook doe of niet doe, er uitvallen kan niet.

 

Categorie: Columns Tags: Connie Fransen, de bus, NS

Lees ook:

  1. Verlichting! Ik ben een dweil!
  2. Connie Franssen – Alleen als ik lach…
  3. [ S ]
  4. Het jaar 2023 – dag 129 – spoordood

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Menno Prins zegt

    23 september 2013 om 15:36

    Prutszennies? Vanwaar dit oordeel? Er bestaan m.i.noch topzennies noch prutszennies, zoals er ook geen volleerde zennies bestaan of zennies die halverwege zijn (halverwege wat?) Suzuki zei: Zen-mind Beginners-mind. Zodra je denkt dat je gevorderd bent: begin opnieuw!

  2. Sjoerd zegt

    23 september 2013 om 19:22

    Hai Connie: Mooi ‘verhaal’ van deze ‘prutszennie’. Dat voelt gewoon warm.

  3. Lucy zegt

    23 september 2013 om 23:33

    Een prutszennie is je ware. Ik houd van je zelfrelativeringsvermogen (daar kun je ook met scrabble best wat punten mee verdienen) en je luchtige warme schrijfstijl.

    • Kees Moerbeek zegt

      25 september 2013 om 16:11

      Inderdaad, verfrissend dat zelfrelativeren van Connie. Prachtig ook hoe ze het verwoordt.

      Er is op zichzelf niks mis met oordelen. Een mens die niet oordeelt is overigens een kort leven beschoren. Dat is een ijzeren natuurwet! De historische Boeddha had er ook een handje van en gelukkig maar. Zo geeft hij bijvoorbeeld in het achtvoudige Pad heel duidelijk aan welk gedrag (denken en spreken zijn dat ook) heilzaam is en welk gedrag niet. Hij put hierbij uit eigen ervaring.
      Ook Dogen en natuurlijk Suzuki oordeelden. De laatste beweert dat beginners-zen het summum is. Vanwaar zijn oordeel?

      Het venijn van het oordelen zit hem m.i. in de uitgangspunten op basis waarvan iemand tot een oordeel komt en vooral het handelen dat volgt op het oordeel.

      Het meeste gedrag dat mensen vertonen is (vaak) aangeleerd, routinematig gedrag. Het is a.h.w. een scenario dat afgedraaid wordt. We kunnen niet anders. Er zijn momenten (bijvoorbeeld tijdens shikantaza) dat zo’n scenario tegen het licht gehouden wordt. In tijden van persoonlijke crisis kan iemand tot de conclusie komen dat hij/zij in bepaalde situaties telkens weer plat op de bek gaat, vanwege achterhaalde gedragspatronen (aangeleerd bijvoorbeeld tijdens de jeugd).

      De historische Boeddha nodigt ons uit om vragen te stellen bij wat we doen en open te staan (= te durven) om iets te leren. Niet als doel op zich, maar om onze kwaliteit van leven (als individu en mensheid) te verbeteren. Maar ‘doe ermee, wat je wilt’, zegt hij erbij.

      De historische Boeddha was niet iemand van simpele uitspraken en in steen gebeitelde ge-/verboden. Hij had een broertje dood aan mensen, die blindelings achter anderen aanlopen. Hemzelf incluis. Dus oordeel, twijfel, wees mens en durf, maar blijf er bij voor het beste resultaat. Hardstikke eng natuurlijk, maar wat kan er mis gaan?

      Een heleboel woorden weer en mijn mening graag voor een ander.

      een modale Haagse prutser :-)

    • Connie zegt

      25 september 2013 om 20:12

      Dank jullie wel! Het is fijn te zien dat ik voor echte mensen schrijf.

Primaire Sidebar

Door:

Connie Franssen

Tekstschrijver / journalist. Leerling van Niko Tydeman Sensei, verbonden aan het Zencentrum Amsterdam. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.