• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » In de bus

In de bus

23 september 2013 door Connie Franssen

De NS zet bussen in. Hoera! Het is altijd fijn als de NS bussen in zet. Er ontstaat een knus schoolreisjes sfeertje onder de passagiers, de route voert langs onbekende plekken dicht in de buurt. Op weg naar de zendo, een klasje over onderzoek en betekenis van de Kai. De voorschriften, zoals Nico zegt: dat wat er was vóór er iets geschreven werd. Leefregels, intentieverklaringen die rust in je leven kunnen brengen, rust om te zitten. En als je zit, ontstaat er ruimte voor inzicht.

Maar voorlopig zit ik de bus en vind mezelf een prutszennie die de Kai regelmatig gemakshalve op een onzichtbare plek  parkeert omdat ik iets begeer dat het licht van de Kai niet verdraagt. De bus rijdt door straten, langs huizen met verhalen van worsteling, vreugde en verdriet. Buiten is het zacht en weemoedig herfstig. Mijn hart opent zich bij het zien van die eindeloze straten, zich verschansend achter geluidswallen tegen al te veel leven. Het leven is te groot, of wij zijn te klein. We prutsen maar wat als mens achter onze geluidswallen. Ik wel in ieder geval.

De bus hobbelt me langzaam maar zeker naar de stilte in mezelf. Die plek die zich altijd onverwacht openbaart en niet op te roepen is. De plek van waaruit ik met eeuwige ogen kan kijken. Kome wat komt en alles is welkom. Voorbij goed en kwaad, fijn en niet fijn. Ik zit in de bus, registreer en dat is alles.

Ik ben een prutszennie en toch doet de dharma z’n werk.  Is er die onbeweeglijke, eeuwige plek in mij. Te groot voor goed en kwaad, te groot voor Kai. Voorbij alles doet de dharma z’n werk en alles wordt een voertuig van verlichting. Ook een NS bus. En wat ik ook doe of niet doe, er uitvallen kan niet.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns Tags: Connie Fransen, de bus, NS

Lees ook:

  1. Verlichting! Ik ben een dweil!
  2. Edel – Bestaat Guanyin?
  3. Ikje
  4. Connie Franssen – Alleen als ik lach…

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Menno Prins zegt

    23 september 2013 om 15:36

    Prutszennies? Vanwaar dit oordeel? Er bestaan m.i.noch topzennies noch prutszennies, zoals er ook geen volleerde zennies bestaan of zennies die halverwege zijn (halverwege wat?) Suzuki zei: Zen-mind Beginners-mind. Zodra je denkt dat je gevorderd bent: begin opnieuw!

  2. Sjoerd zegt

    23 september 2013 om 19:22

    Hai Connie: Mooi ‘verhaal’ van deze ‘prutszennie’. Dat voelt gewoon warm.

  3. Lucy zegt

    23 september 2013 om 23:33

    Een prutszennie is je ware. Ik houd van je zelfrelativeringsvermogen (daar kun je ook met scrabble best wat punten mee verdienen) en je luchtige warme schrijfstijl.

    • Kees Moerbeek zegt

      25 september 2013 om 16:11

      Inderdaad, verfrissend dat zelfrelativeren van Connie. Prachtig ook hoe ze het verwoordt.

      Er is op zichzelf niks mis met oordelen. Een mens die niet oordeelt is overigens een kort leven beschoren. Dat is een ijzeren natuurwet! De historische Boeddha had er ook een handje van en gelukkig maar. Zo geeft hij bijvoorbeeld in het achtvoudige Pad heel duidelijk aan welk gedrag (denken en spreken zijn dat ook) heilzaam is en welk gedrag niet. Hij put hierbij uit eigen ervaring.
      Ook Dogen en natuurlijk Suzuki oordeelden. De laatste beweert dat beginners-zen het summum is. Vanwaar zijn oordeel?

      Het venijn van het oordelen zit hem m.i. in de uitgangspunten op basis waarvan iemand tot een oordeel komt en vooral het handelen dat volgt op het oordeel.

      Het meeste gedrag dat mensen vertonen is (vaak) aangeleerd, routinematig gedrag. Het is a.h.w. een scenario dat afgedraaid wordt. We kunnen niet anders. Er zijn momenten (bijvoorbeeld tijdens shikantaza) dat zo’n scenario tegen het licht gehouden wordt. In tijden van persoonlijke crisis kan iemand tot de conclusie komen dat hij/zij in bepaalde situaties telkens weer plat op de bek gaat, vanwege achterhaalde gedragspatronen (aangeleerd bijvoorbeeld tijdens de jeugd).

      De historische Boeddha nodigt ons uit om vragen te stellen bij wat we doen en open te staan (= te durven) om iets te leren. Niet als doel op zich, maar om onze kwaliteit van leven (als individu en mensheid) te verbeteren. Maar ‘doe ermee, wat je wilt’, zegt hij erbij.

      De historische Boeddha was niet iemand van simpele uitspraken en in steen gebeitelde ge-/verboden. Hij had een broertje dood aan mensen, die blindelings achter anderen aanlopen. Hemzelf incluis. Dus oordeel, twijfel, wees mens en durf, maar blijf er bij voor het beste resultaat. Hardstikke eng natuurlijk, maar wat kan er mis gaan?

      Een heleboel woorden weer en mijn mening graag voor een ander.

      een modale Haagse prutser :-)

    • Connie zegt

      25 september 2013 om 20:12

      Dank jullie wel! Het is fijn te zien dat ik voor echte mensen schrijf.

Primaire Sidebar

Door:

Connie Franssen

Tekstschrijver / journalist. Leerling van Niko Tydeman Sensei, verbonden aan het Zencentrum Amsterdam. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

05 jan
Cursus Leven met Sterven
5 jan 23
29 jan
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
29 jan 23
29 jan
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
29 jan 23
29 jan
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 jan 23
29 jan
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
29 jan 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 406
    • Dick – drie maal scheepsrecht
    • De Boeddhistische Blik zendt op 5 februari twee films uit – Letter to San Zaw Htway en Free as a monk
    • Haiku
    • Arabisch rijstgerecht Mejadra/mujadara

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens