• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

[ S ]

19 april 2017 door Stiltespinster

NS betekent Nederlandse Spoorwegen.
NS kan ook staan voor Niet Storen.
Maar [ S ] staat in de trein duidelijk voor STILTE.

Nu wordt er in den lande heel wat af gemopperd over de NS. Maar het is geen sinecure om een dergelijk complex bedrijf in goede banen te leiden. De NS heeft niet alleen te maken met blaadjes op de rails, ijzel of ander natuurlijk ongemak. De NS heeft vooral te maken met mensen, heel veel mensen die dagelijks vervoerd moeten worden. En die mensen zorgen er voor dat de taak van de NS nogal complex is .De Spoorwegen moeten er in de eerste plaats voor zorgen dat iedereen op tijd op de plek is waar hij of zij moet zijn. Maar ja, met zoveel mensen onderweg gaat er vaak iets mis.

Men laat b.v. een tas achter en dan gaan alle alarmbellen( tegenwoordig) meteen rinkelen. Stations worden ontruimd en een speciale eenheid moet gaan onderzoeken of de achtergebleven tas een gevaar kan zijn voor de reizigers. Dus…oponthoud en vertraging. Dat kun je de NS toch niet kwalijk nemen.

Niet alleen blaadjes maar ook personen kunnen zich op het spoor bevinden. Een uiterste wanhooppoging om aan het persoonlijk drama te ontsnappen doet sommige mensen besluiten het spoor te gebruiken om van hun zware last verlost te worden. Ook dan ondervinden de reizigers vertraging. Maar dat ongemak is niets vergeleken bij het drama voor de achterblijvers.

Een jonge man die zich opsloot in het toilet van de trein zorgde voor veel opschudding en vertraging. En zo zijn er vele door mensen veroorzaakte voorvallen te noemen die niet voorzien zijn maar wel opgelost moeten worden zodat het treinverkeer verder kan.

De passagiers daarentegen hebben het veel makkelijker : inchecken, zitten, wachten, uitchecken.

Maar aan die eenvoud van opdracht wil men vaak geen gehoor geven. Men vergeet in te checken, of vergeet te kijken welk compartiment men gekozen heeft. Als men kiest voor de Stiltecoupé dan is het ook de bedoeling dat men daar stil is. Mensen die daar bewust voor kiezen willen er lezen, rusten of op de laptop werken. En dan is het niet de bedoeling dat men luidkeels gaat telefoneren of een lawine aan woorden de coupé in stort. Onlangs zat ik in de Stiltecoupé en een man heeft ruim anderhalf uur aan een stuk zitten praten alsof er een vat leegliep. De dame naast hem was blijkbaar erg gecharmeerd van zijn spreken, want ze giechelde geitachtig na elke paar zinnen. Hoe meer woorden er uit het vat stroomden hoe harder ze ging mekkeren. Het vat stroomde leeg! Wat restte was een leeg (hol) vat. Een eenvoudige opdracht om stil te zijn in het compartiment waar duidelijk SILENCE [ s ] STILTE op het raam geschreven staat is voor sommige passagiers al moeilijk uit te voeren.

Ik heb mijn reis lijdzaam “uitgezeten” en visualiseerde dat ik op mijn kussentje zat en mooie stille beelden uit de natuur ontvouwden zich aan mijn geestesoog.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns Tags: drukte, lijdzaam, NS, telefoneren, trein

Lees ook:

  1. ‘Wil jij als een paria behandeld worden?’
  2. Stiltespinster – De toon
  3. Het jaar 2017 – de tweehonderdennegentiende dag – drukdromen
  4. Het jaar 2017 – de tweehonderdennegentigste dag – schijnstilte

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Stiltespinster

De naam Stiltespinster verwijst naar het spinnen en weven. Ik wil graag een draadje mee weven aan het weefsel der mensheid door mijn talenten in te zetten voor de bewustwording en bestrijding van geluidsoverlast. Ontmoetingen met mensen inspireren mij, doen mij de verschillen zien en de verbondenheid wéten. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 april 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 14 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 14 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • 15 april 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 17 april 2021
    Kum Nye Yoga Workshop – Lichaam en geest in balans online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie

gastauteur - 25 maart 2021

Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad

Boeddhisten ontwaakt! Deel 4 en slot.

Kees Moerbeek - 21 maart 2021

Walpola Rahula publiceerde in 1946 zijn Bhiksuvage Urumaya (The heritage of the Bhikkhu), over de politieke rol van de bhikkhu in Sri Lanka. Deze rol werd een geaccepteerde norm, aldus antropoloog Stanley Tambia in zijn Buddhism betrayed? (1992). ‘Het politiek boeddhisme werd een macht om rekening mee te houden. Zij waren in staat om regeringen te maken of te breken,’ schrijft Lionel Wijesiri in 2020. Waar komt dit vandaan en wat waren de gevolgen ervan? Hieronder een indruk van met name Tambiah’s boek.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Studenten dienen klacht in tegen volgens hen misleidende Shell reclames
  • 30NOW Podcast – Dingeman Boot
  • Leven in Thailand  – Call your girlfriend
  • Je ziet het als je niet meer ziet
  • ‘Mara… duivel, engel of illusie’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens