• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Guy – Ontwaken (2)

Guy – Ontwaken (2)

17 september 2023 door Guy E. Dubois

Ontwaken is wakker worden. Door over het muurtje te kijken. Eerst over de kleine muurtjes. Dan over de grote. Tot er plots geen muurtjes meer zijn. Plóts. Tot er geen ‘ik’ meer is. Geen riten en rituelen. Geen twijfel. Tot er finaal slechts stroombetreding overblijft. Sotapatti.

Plóts!

in de Uposatha Sutta staat het als volgt beschreven: ‘Na ayatakeneva annapativedho—er is geen onvoorbereide, onverhoedse doordringing van bevrijdend inzicht.’

Penetratie van bevrijdend inzicht ontstaat niet zonder moeite. En komt niet toevallig tot stand. Het is steeds het resultaat van het moeizame en eenzame gevecht van de dhammanuvatti met zichzelf.

De beoefenaar zal de hem toegewezen grond (P. gocara) naarstig moeten cultiveren. Hij zal, wil hij oogsten, moeten ploegen, zaaien, en héél, héél, héél veel onkruid verdelgen. Hij zal zijn lichaam en zijn geest moeten temmen. Zichzelf domesticeren. Hij zal zijn handen moeten gebruiken—creuser aves les mains dans la terre pour mieux se connaître soi-même.

In de Pali-sutta’s spreekt men van ‘kasi’—ploegen, het cultiveren van de grond, het bewerken van de aarde.

De Boeddha beschrijft deze geleidelijke (‘stap-na-stap’) vooruitgang in zeven stappen uitvoerig in de Ganakamoggallana Sutta: (1) moraliteit; (2) bewaken van de zintuigen; (3) matiging met voedsel; (4) waakzaamheid; (5)  opmerkzaamheid; (6) het overwinnen van de Vijf Hindernissen; (7) het realiseren van de jhanas.

Zulk ‘paleis’ met zeven verdiepingen wordt niet in één dag gebouwd.

Maar abstractie gemaakt van de noeste arbeid van de landman, is stroombetreding an sich ‘plóts’. Plóts! Onverwachts. Transformatie is niet iets wat je doet, maar iets wat gebeurt wanneer de omstandigheden er rijp voor zijn.

Hans van Dam: ‘Als het zwaard van wijsheid flitst, is de weg vrij en kan het licht in de duisternis ongehinderd stralen.’

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Geluk, Guy Dubois, Pali-Canon Tags: Hans van Dam, ontwaken, Uposatha Sutta, vijf hindernissen

Lees ook:

  1. Guy – Harmonie in de Sangha
  2. Guy – Ontwaken (1)
  3. Guy – dhammazaadjes – Ontwaken
  4. Guy – dhammazaadjes – Gehechtheid aan regels/riten/rituelen (P. silabbata-paramasa)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    17 september 2023 om 22:18

    De werkelijke opgave waarvoor we staan is volgens mij toch altijd maar weer angst. Ja ik ben zeker van het angst type.

    Het is zo normaal om je bestaan “Ik ben” af te leiden uit het gegeven dat er lichamelijke gevoelens zijn, dat er geuren zijn, geluiden, andere waarnemingen, gedachten, emoties, verlangens, etc.

    Je gaat voor de spiegel staan, stel, en opeens zie je geen gezicht…nou dan schrik je je rot…want het zien van het gezicht heeft je altijd geinformeerd dat je bestaat..”Ik ben”.

    Dus nu opeens heb je de schrik om je hart dat je niet meer bestaat. Je trekt de haren uit je hoofd en opeens verschijnt het gezicht weer in de spiegel. Je bent helemaal gerustgesteld, alles is weer normaal, zoals het hoort, je bestaat weer en gaat weer rustig slapen.

    Inwendig is het ook zo. Gevoelens, gedachten, gewaarwordingen etc informeren ons (vaak onbewust) dat we bestaan, “Ik ben”.

    Maar dit betekent ook dat er een diepe angst is voor verstillen en loslaten, voor leegte. Stel je nou voor dat de aanwezigheid van gedachten je informeren dat je bestaat. Wat gebeurt er dan als die gedachten stilvallen en je merkt dit? Je kunt wel nagaan dat hoe meer je perceptie van ‘ Ik besta’ afhangt van de aanwezigheid van gedachten, en vice versa, hoe erger alles onder spanning komt te staan als die gedachten mochten stilvallen. Wat mag wegvallen voordat de paniek uitbreekt?

    Volgens mij is meditatie een soort uitnodiging om langzaam maar zeker wat te groeien in wijsheid hierover zodat de spanning rondom het ledigen of verstillen wat wegvalt.

    Ik denk dat eigenlijk alles wat de Boeddha leerde hiertoe uitnodigt. Alles is alleen maar bedoeld als vaardig middel, of het nu het ontwikkelen is van bepaalde percepties of inzicht in anicca, dukkha en anatta. Het draait volgens mij alleen maar om het te boven komen van de angst voor Nibbana, voor het stillen van alle formaties, ultieme leegte, beeindiging, vrede.

    Nibbana is het spook voor boeddhisten. Ja, ze doen net alsof ze het allemaal prachtig vinden, nastrevenswaardig, lyrisch zijn ze er over. Maar ondertussen, hun hartje is net als de mijne zo bang voor Nibbana, bibberdebibber bang klopt het. Vooral het hartje van Guy:-)…oke, vooral de mijne, ik geef het toe.

    Ik ben doodsbenauwd voor loslaten. Beetje geduld ja!

Primaire Sidebar

Door:

Guy E. Dubois

De Vlaming Guy E. Dubois behoort tot de grootste kenners van het vroeg-boeddhisme in het Nederlandse taalgebied. Hij combineert een virulente vrijzinnige levenshouding met een grote genegenheid voor de diepe inzichten van de Boeddha. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.