• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (35): Door het dal van de schaduw des doods

Over de Lotus-soetra (35): Door het dal van de schaduw des doods

21 augustus 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

Door het dal van de schaduw des doods

Het einde der tijden duidt in de Lotus-soetra op het einde van deze aardbol. Dat einde komt er. Zeer waarschijnlijk komt het einde van de mensheid een stuk eerder. Lang voordat een tot rode reus uitdijende zon de planeet aarde opslokt, zullen de omstandigheden hier ter plekke namelijk zodanig zijn dat er geen enkel leven meer is. Dat zeg ik niet, dat zeggen wetenschappers en die hebben ervoor gestudeerd om het te kunnen weten, al is dat geen garantie dat wat zij beweren ook klopt. Maar wees hoe dan ook gerust, de menselijke beschaving kan zichzelf waarschijnlijk nog duizenden keren volledig te gronde richten, herrijzen en weer vernietigen, zoals wellicht in het verleden ook vaker is gebeurd, voordat de planeet aarde verdampt. En als het zover is -zoveel is inmiddels duidelijk – zal waarschijnlijk niemand een flinter van onze huidige beschaving terug kunnen vinden, net zo min als wij nu een flinter van een beschaving kunnen vinden die er voor ons was! Als die er was. Misschien waren er zelfs meerdere, zoals Atlantis. Niemand weet het. Speculaties? Zeg het maar. Zelf heb ik geen flauw idee.

Het einde der tijden slaat in ieder geval niet op het rijk van de Eeuwige Boeddha. Dat kan niet kapot. In de eerste plaats kan dat niet omdat iets dat geen begin heeft en niet bestaat nooit tot een einde kan komen. Tijd! Tijd is een gevolg van veranderingen. Waar niets verandert, is tijd afwezig. Tijd ontstaat als er iets verandert. Op zichzelf bestaat het niet, is mijn stellige overtuiging. Tijd is – denk ik – niets anders dan het meetbare verschil tussen twee Zijnstoestanden. En of het verschil tussen die twee toestanden nu 1 nanoseconde is of 27 miljard jaar, dat maakt voor het principe niks uit. In plaats van over het einde der tijden te spreken, is het daarom mijns beter om te spreken van het einde van alle veranderen. Als alles blijft zoals het is, onbeweeglijk hetzelfde… is er geen tijd.  In de tweede plaats kan het rijk van de Eeuwige Boeddha niet kapot omdat het alles is wat er is. Het alternatief zou zijn: niets! Maar niets is ook iets. Toch? Het rijk van de Eeuwige Boeddha is zowel iets als niets, of, als je dat liever hebt: het is noch iets noch niets. Wat je ook (be)denkt, het blijft voor de menselijke geest onvoorstelbaar, dus probeer het je ook maar niet voor te stellen. Ik doe zelf geen enkele poging (meer). Ik geloof het wel.

Nu zeggen commentatoren op de Lotus-Soetra weliswaar dat de wereld van de Eeuwige Boeddha niet vernietigd kan worden, ze zeggen ook dat het er altijd mooi, vredig, heerlijk en rustig is. Maar dat is ook niets anders dan een aanname. Maar ja, ik denk dat Shakyamuni zelf ook niet bij zijn discipelen aan kon komen met: “Mijn rijk is onvoorstelbaar en doe daarom maar geen poging het je voor te stellen…”  Daarmee zou hij – vrees ik –  niemand over de streep trekken om zijn levenswijze te veranderen. Er zijn mensen die zichzelf letterlijk pijnigen omdat het lijden dat zij zichzelf daarmee aandoen hen tenminste de ervaring oplevert dat ze bestaan. Hoe aantrekkelijk is dan: niks. Of hoe aantrekkelijk is dan: alles en niks tegelijk…. En ga zo maar door. Dat is allemaal te vaag.

Boeddha zegt: “Ik weet het, mijn Zuiver Land wordt nooit vernietigd. Maar velen zien in werkelijkheid in hun waan alleen als verdrietig en verschrikkelijk. Zij zien alleen een akelig land, platgebrand. Dat komt doordat ze belast zijn met kwaadaardige zonden. Zij zijn tot ons gekomen uit een eeuwenoud verleden, en hebben van de drie heilige schatten nooit gehoord!” 

Zonden? In het boeddhisme betekent zondigen dat het doel is of wordt gemist. Een zondaar is iemand die zijn doel voorbijschiet. Hij of zij is daardoor niet direct een slecht mens. Je kunt immers als mens met de beste bedoelingen toch de verkeerde kant opgaan. Niemand verdwaalt met opzet.

Drie heilige schatten? Dat zijn: Boeddha zelf, zijn leer en de gemeenschap, onder boeddhisten beter bekent als de Boeddha, de Dharma en de Sangha; de hoekstenen van het boeddhisme.  Over Boeddha hebben we het inmiddels genoeg gehad. Hij is de waarheid of de Wet in levende lijven (Vergelijk dat eens met: “Ik ben de weg, de waarheid en het leven”; Joh.14:6) Over de Dharma worden boeken vol geschreven en ook deze serie over de Lotus-soetra gaat er grotendeels over. En met de Sangha doelt Boeddha hier op al zijn trouwe volgelingen die niets liever willen dan zijn leer volgen en beoefenen. Zie het als een kudde schapen die een herder volgt. Dat laatste is trouwens een beeld dat christelijke bodhisattva’s graag uitdragen.

Tot slot nog een paar opbeurende woorden van Shakyamuni: “U die wijsheid zoekt, twijfel niet aan mijn woorden! Verdrijf alle dwaling uit uw hart. Ook al zeg ik dat ik sterf voor het welzijn van de mensen, ik blijf altijd bij u, op vele plaatsen. Wat ik doe is geen bedrog. Als geneesheer en goede vader (zie vorige bijdrage) heb ik aan mijn verdwaasde kinderen laten melden dat ik dood was, maar ik ben geen bedrieger. Ik ben de vader van alle levende wezens. Ik verdrijf alle ellende. Ik heel alle pijn. Ik leef, ook al zeg ik dat ik dood ben, om de verblinde mensen te redden… Mijn hart gaat (ook) uit naar alle verdwaalde schapen, en naar mijn getrouwen op het juiste pad. Ik geef ieder wat hem (of haar) het beste past. … “

Doe jezelf eens een lol, en lees ter vergelijking eens Psalm 23: De Heer is mijn herder… En doe dat eens op de volgende manier:

Boeddha is mijn Herder, mij ontbreekt niets.
Hij doet mij neerliggen in grazige weiden,
Hij leidt mij zachtjes naar stille wateren.
Hij verkwikt mijn ziel, en leidt mij in het spoor van de gerechtigheid, omwille van Zijn Naam.
Al ging ik ook door een dal vol schaduw van dood,
ik zou geen kwaad vrezen, want de Eeuwige Boeddha is met mij;
De Dharma vertroost mij.
Hij maakt voor mij de tafel gereed voor de ogen van mijn tegenstanders;
Hij zalft mijn hoofd met olie, mijn beker vloeit over.
Ja, goedheid en goedertierenheid zullen mij volgen, al de dagen van mijn leven.
Ik zal tot in lengte van dagen de drie schatten koesteren.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Pali-Canon Tags: Atlantis, de waarheid en het leven, Door het dal van de schaduw des doods, eeuwige boeddha, Ik ben de weg, psalm 23, zonden

Lees ook:

  1. Over de Lotus-soetra (14): Boeddha straft niet.
  2. Over de Lotus-soetra (32): Leer op eigen benen staan
  3. Over de Lotus-soetra (33): Wat is de Tathagata
  4. Over de Lotus-soetra (18): Overdrijven is ook een kunst

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    21 augustus 2023 om 19:46

    Ja, hoe zit het nou? Leert de Boeddha dan toch dat als je bevrijd bent na de dood eeuwig zal voortbestaan als individu in het zuivere land en altijd gelukkig zal zijn? Of leert de Boeddha dat zoiets volkomen onmogelijk is aangezien er geen eeuwig uniek en individueel zelf is, geen ziel?

    • Dharmapelgrim zegt

      22 augustus 2023 om 10:29

      De Boeddha leert (volgens mij) dat het antwoord op jouw vraag alleen door jou gevonden kan worden. Ieder mens zal op eigen vragen dat antwoord zelf moeten vinden. Wij kunnen elkaar wel helpen, door gestelde vragen en gevonden antwoorden met elkaar te delen, maar het kennen van het antwoord is totaal iets anders dan het realiseren van dat antwoord.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.